Kdy přesně Židé přišli do Divišova nelze doložit. S jistotou můžeme říci, že židovská náboženská obec se zde ustanovila v roce 1776, kdy si zažádala o zřízení samostatného židovského hřbitova. Předpokládáme však, že se zde Židé usazovali již před rokem 1685. Ekonomická regulace na panství provedená v roce 1689 Janem Václavem ze Šternberka zmiňuje, že Židé mají v Divišově dům, ze kterého platí 20 zlatých a mohou zde dále žít. První zmínky o konkrétních Židech nalezneme v soupisu tereziánského katastru z roku 1718, kde jsou uvedeni tři Židé, kteří chovali dobytek a žili jako podruzi (Jakub Chám, Žid Heršl, Žid Judas). Na šternberském panství měli zvláštní postavení. Byli pod ochranou vrchnosti. Za tzv. status "ochranní Židé" museli ale platit. V roce 1783 zde žilo již 11 židovských rodin, roku 1835 to bylo 19 židovských rodin, nejpočetnější byla obec kolem roku 1880, kdy zde žilo 133 Židů (7,1% všech obyvatel). Počátkem 20. století se většina židovských obyvatel stěhovala do Prahy či Benešova. V roce 1900 žilo v Divišově 83 Židů, v roce 1930 již jen 20 osob židovského původu. Židé v Divišově se živili v 19. století jako faktoři venkovských tkalců, obchodem s dobytkem a různým zbožím.
Židovské osídlení se soustřeďovalo ve čtvrti okolo ulice Na Potoce. Podle popisných čísel se domky nacházely spíše v horní části ulice, několik se jich nacházelo při pravé straně u cesty na Český Šternberk. Po vydání náboženského patentu v roce 1781, který zrovnoprávňoval židovské náboženství, se Židé mohli libovolně stěhovat a nemuseli zachovávat ghetto, mohli dále odložit povinné označení na oděvu. Od roku 1805, kdy došlo v Divišově k přečíslování židovských domů z římských číslic na arabské, je doloženo, že Židé už nežili pouze Na Potoce, ale měli domky i mimo tuto část. Mnoho jich nevlastnilo žádný dům, proto bydleli v nájmu. Vývoj židovského osídlení můžeme sledovat až do doby před druhou světovou válkou, kdy se Židé usazovali nebo měli svoje krámky také na náměstí. Tzv. Anonym ve svých Sešitech o dějinách Divišova popsal židovskou komunitu
do druhé světové války včetně čísel popisných domů a povolání jejich obyvatel: "Nejnižší číslo popisné, které se nalézalo na Horním náměstí a patřilo Židům, bylo číslo 8. Na konci 19. století v něm obchodoval Hynek Reiner, který zde prováděl střižní služby a jako krejčí šil pánské kalhoty. Po něm tento dům převzal jeho zeť Karel Justic, který v Divišově působil jako poslední starosta židovské náboženské obce. Na Horním náměstí čp.16 obchodoval pan Julius Reiner s látkami a smíšeným zbožím. Jeho otec Pinkas Reiner zde měl kromě svého hospodářství i obchod s obilím. Pod tímto domkem v čp. 17 měl obchod Alois Meisl se smíšeným zbožím, železem, obilím, papírnictvím a trafikou, ten se v roce 1913 odstěhoval do Prahy,
po něm zde obchodoval po dobu první světové války Arnošt Freund. Tento dům koupil po válce pan Roth a obchod pronajal Ottu Süslandovi. V domě čp. 20 býval obchodník s kůžemi a prkny pro truhláře Žid Hičman, který počátkem 20. století prodal dům panu Rudolfu Frišmanovi, který obchod s kůžemi dále provozoval. Pan Frišman si v roce 1910 koupil dům čp. 28 od Viléma Meisla a svůj prodal panu Marešovi. Dům čp. 146 vlastnil Samuel Fuchs, jenž zde měl koncem století svůj smíšený obchod. Další obchod se smíšeným zbožím se nacházel v čp. 25, který vlastnil Žid Mautner. I v dalším domě, čp. 26, se obchodovalo. Později majitel Leopold Pick obchod zrušil a věnoval se hospodaření. V domě čp. 27, bývalé hraběcí hospodě Na Koníčku, byl v nájmu Jakub Roubíček. Věnoval se sedlářství
a povoznictví. V domě čp. 28 měl Vilém Meisl obchod s kuřivem, trafiku a sběrnu. Před první světovou válkou vše prodal Rudolfu Frišmanovi a odstěhoval se do Prahy. Pod tímto domem se nachází dům čp. 29, který vlastnila před první světovou válkou vdova paní Karolína Roubíčková. Ta zde provozovala obchod s kamenným
a hliněným nádobím. V čp. 104 ve Šternberské ulici býval ke konci 19. století Žid Sachner a po něm obýval tento dům Žid Karel Fišer, který se živil hospodařením
a jízdou kočárem. V domě čp. 111 měl svůj obchod Žid Smolka.Ve dvoře domu čp. 128 měl pronajatý byt před první světovou válkou Žid Bajsnl, který zde truhlařil. V čp. 122 žil Žid Fišer, obchodník s peřím. Jeho dcera se provdala za Žida Poláčka z Třemošnice, kterému dům připadl. Dům čp. 123 vlastnil Karel Goldstein, který zde měl obchod se smíšeným zbožím, sklad a prodej železa, obilí a kořalek. Dům byl rozdělen na dvě části, v bytě v patře později bydlel lékař Alfréd Kafka.
Po Goldsteinovi část domu čp. 149 zdědil Jindřich Vosátka, který si vzal za manželku jeho dceru Márinku. V domě čp. 124 žil pan Fišer, obchodník s peřím. V domě čp. 127 bydlel před první světovou válkou Žid Fogl, též obchodník s peřím. V domě čp. 152 Na Potoce měl koželužnu Žid Hičman. V domě čp. 163 žil pan Mautner. V domku čp. 165 pod synagogou bydlel Žid Böhm, který kupoval a prodával peří. Některé domky vlastnili Židé jen krátce. Například dům čp. 162 Alois Meisl, čp. 164 před první světovou válkou Žid Krebs a před rokem 1910 Josef Reiner, který zde měl smíšený obchod a pekařství. V čp. 201 žil také jakýsi Meisl. V domě čp. 168 bývala židovská škola, později zde žila Rosalie Meislová. V domě čp. 195 žila paní Syslová, rozená Židovka, která si vzala křesťana pana Sysla z Takonína. V domku čp. 210 bydlel pan Fišer, který obchodoval s kůžemi a peřím. Dnes mnoho z těchto domků už neexistuje, nebo byly přečíslovány."
Empírová divišovská synagoga byla postavena v těsném sousedství starší modlitebny (domek čp. 165) v polovině 19. století. Dřevěný domek čp. 165 byl poté užíván jako škola, a to do druhé poloviny 19. století, kdy byla škola přestěhována
do domu čp. 168. Zde vydržela až do roku 1911. Náboženské obřady se v nové synagoze konaly pravidelně každou sobotu až do počátku druhé světové války. Během války byla synagoga přeměněna na skladiště sběru a starých kovů. Starosty židovské náboženské obce byli v letech 1892 - 1910 Vilém Meisl, 1911 - 1916 doktor Alfréd Kafka, posledním byl od roku 1924 Karel Justic. Jako rabíni působili v Divišově v letech 1893 - 1905 Jindřich Schwarzkopf, v letech 1906 - 1912 rabín Rudolf Glaser z Ledče, od roku 1913 rabín Mojžíš Reither rovněž z Ledče, do roku 1917 rabín Adolf Loewy z Uhlířských Janovic, poté rabín Alois Schircus rovněž z Uhlířských Janovic, později sem zajížděl na svátky rabín Rudolf Blán z židovské obce Benešov, k níž byla v roce 1930 židovská obec Divišov přidružena.
Židovský hřbitov je situován asi 2 km od městyse u rozcestí silnic do Měchnova
a Šternova na katastrálním území Měchnov. V roce 1776 židovská obec Divišov zažádala o pronájem pozemku majitele šternberského velkostatku Jana Václava Michala Čejku z Olbramovic, kterému zaplatila 200 zlatých za pozemek a hřbitovní zeď, nájem byl stanoven na 12 zlatých ročně. Založen byl hřbitov roku 1777, pohřbívalo se zde až do 2. světové války. V roce 1941 zdevastovasla hřbitov skupina hitlerjugend ze Šternberka. Na ploše 2921 metrů čtverečních je kolem 200 náhrobních kamenů, mnohé barokní a klasicistní. Nejstarší čitelné pocházejí z 18. století.
Židovské osídlení v Posázaví je postupně od 17. století doloženo v Havlíčkově Brodě, Světlé nad Sázavou, Ledči, Dolních Kralovicích, Zruči nad Sázavou, Trhovém Štěpánově (hřbitov ze 17. století), Kácově, Ratajích nad Sázavou, Uhlířských Janovicích a Sázavě. V Benešově žili Židé již v 16. století, v okolí bývaly židovské obce a modlitební spolky v obcích Bystřice, Zahrádka, Maršovice, Neveklov, Netvořice, dále v Sedlčanech, Kosově Hoře, Vlašimi, Voticích, Načeradci, Neustupově a Pravoníně.
Zdroje:
Anonym: Sešity o dějinách Divišova, Židé, č. 18.
Fiedler, Jiří: Židovské památky v Čechách a na Moravě, Praha 1992.
Diplomová práce Soni Říhové
www.chopos.cz