Jablonečtí zmizelí sousedé z Rýnovic
Projekt – Jablonečtí zmizelí sousedé z Rýnovic
„Zmizelí sousedé“ – projekt koncipován pod záštitou Židovského muzea v Praze, vybízí žáky (ve věku 12-18 let) k pátrání po sousedech, kteří z jejich nejbližšího okolí zmizeli převážně v období 2.světové války. Jde o samostatný literárně-dokumentační projekt, který byl oficiálně vyhlášen pod záštitou Kanceláře prezidenta republiky v rámci Konference Fenomén holocaust Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v roce 1999.
Klíčové kompetence:
- Základní vzdělávání -> Kompetence občanské -> „respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
Očekávaný výstup:
- základní vzdělávání -> Člověk a společnost -> 2. stupeň -> Dějepis -> Moderní doba -> na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv
- základní vzdělávání -> Člověk a společnost -> 2. stupeň -> Výchova k občanství -> Člověk ve společnosti -> rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti
Průřezová témata:
- Základní vzdělávání -> Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ->Evropa a svět nás zajímá
- Základní vzdělávání -> Multikulturní výchova -> Etnické a náboženské skupiny v ČR
Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová
Organizace prostorová: Školní třída, Exkurze
Hlavní cíl projektu
Najít stopy po lidech (jejich příběhy, dopisy, dokumenty, fotografie), kteří by jinak zmizeli beze stopy z okolí. Svědkem jejich zmizení mohli být prarodiče žáků. (hlavní otázky – Co vedlo ke zmizení těchto sousedů? Mohl, nebo nemohl tomu někdo zabránit? Jaké byly historické, společenské a psychologické souvislosti?)
Dílčí cíl projektu
Prohloubení tématiky holocaustu nejen v rámci celosvětovém, ale především v souvislosti na regionální dějiny.
Realizace projektu
Školní rok 2013/14 s možným přesahem do školního roku 2014/2015
Počet žáků pracujících na projektu
Celkem 7 žáků – 5 žáků devátého ročníků a 2 žáci z osmého ročníku
Výdaje projektu
Veškeré výdaje projektu (lístky na MHD, květiny pro pamětníky, technika – fotoaparát, videokamera, exkurze do koncentračního tábora Auschwitz-Birkenau) jsou v režii žáků. Škola však přispívá poskytnutím svého technického zázemí (počítačová učebna, volný přístup na internet, skener, tiskárna, papíry, smartboard, dvd, umožnění vyřizování telefonátů při sjednávání schůzek s regionálními historiky, patřičnými institucemi, apod.)
Program projektu
– seznámení s cílem projektu Zmizelí sousedé
- faktická základna (pracovní listy, dokumentární filmy, audiovizuální metody orální historie, seznámení s textem norimberských zákonů a příklady jejich uplatňování v praxi, Židé v kontextu historickém a tradičním)
- vyhledávání spolužáků ze seznamů školy (školní rok 1939/40)-konfrontace s Terezínskou pamětní knihou
- návštěva nejbližšího pamětního místa
- studium materiálů v místním archivu (kroniky školy, dobový tisk)
- sjednávání schůzek – regionální historici
- tisk a roznášení letáků s výzvou projektu
- výzvy v novinách
- návštěvy výstav a akcí souvisejících s danou tématikou
- návštěva patřičných institucí – archiv, židovská obec
- kontaktování ještě žijících spolužáků „zmizelých sousedů“, získání informací, které dokreslí tehdejší dobu a lidi v ní, dokumentace besedy, analýza
- výstup v tištěné formě
- výstava – finální tvorba panelu „Jablonečtí zmizelí sousedé z Rýnovic“ (vlastní, improvizovaná – zpracovaná převážně z nově nalezených a ověřených faktů propojených s konkrétními obecnými fakty a událostmi té doby). Její význam může být posílen prezentací celostátní výstavy k projektu (20 panelů v lehce přenosném a snadno instalovaném systému „rol lup“ vhodném i pro chodby, haly, knihovny), ke které nabízíme proškolení malé skupiny žáků jako průvodců výstavou
- tvorba webových stránek
- exkurze koncentračního tábora – Auschwitz-Birkenau
Hlavní otázky projektu jsou pro žáky rozděleny do tří okruhů:
- Svědectví pamětníků a svědků událostí té doby
- Co vám vyprávěli vaši prarodiče o svých zážitcích za války?
- Měli nějaké kamarády, o které za války přišli?
- Mají nějaké fotografie nebo písemné dokumenty z té doby?
- Jak se tyto zážitky odrazily v jejich dalším životě?
- Obecné údaje
- Kde se nacházela židovská obec nejblíže vašemu bydlišti?
- V jakém období vzkvétala?
- Jakým způsobem byla její existence ukončena?
- Znáte nebo umíte najít zajímavé osobnosti v historii židovské obce, jejich příběh (může se jednat o řemeslníky, spisovatele, umělce, vědce, lékaře, právníky, obchodníky, zakladatele a majitele podniků a továren)?
- Kde nejblíže vašemu domovu jsou dochované židovské hřbitovy, synagogy nebo pamětní desky vztahující se k životu židovské obce?
- Údaje čerpané z písemných materiálů
- Jaké dokumenty související s životem židovské obce nejblíže vašemu bydlišti se dochovaly ve vašem okresním archivu?
- Má vaše škola dochované písemné záznamy z doby první a druhé republiky? O jaké druhy záznamů jde?
- Odkdy nesměli žáci a studenti židovského původu studovat na školách a proč?
- Znáte nějaké zajímavé osobnosti studující do období druhé světové války na vaší škole a jejich životní příběh? (wwwHYPERLINK „http://www.rvp.cz/“.rvp.cz)
Exkurze do koncentračního tábora – Auschwitz-Birkenau
- Cena – doprava 15900,- (mikrobus – Jbc-Osvětim-Jbc, autodoprava Hasenkopf )
– vstupné 300 zlotých (pro celou skupinu, včetně českého průvodce)
– parkovné 8 zlotých
- Počet žáků – 13 ( žáci pracující na projektu + absolventi ZŠ, kteří se účastnili exkurze v Terezíně v roce 2012)
- Datum uskutečnění – 5.7. 2014 / náhradní termín 13.9. 2014