Jablonečtí zmizelí sousedé z Rýnovic

Jablonečtí zmizelí sousedé z Rýnovic

Projekt – Jablonečtí zmizelí sousedé z Rýnovic

„Zmizelí sousedé“ – projekt koncipován pod záštitou Židovského muzea v Praze, vybízí žáky (ve věku 12-18 let) k pátrání po sousedech, kteří z jejich nejbližšího okolí zmizeli převážně v období 2.světové války. Jde o samostatný literárně-dokumentační projekt, který byl oficiálně vyhlášen pod záštitou Kanceláře prezidenta republiky v rámci Konference Fenomén holocaust Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v roce 1999.

(www.zmizeli-sousede.cz)

 

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání -> Kompetence občanské -> „respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí

Očekávaný výstup:

  • základní vzdělávání -> Člověk a společnost -> 2. stupeň -> Dějepis -> Moderní doba -> na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv
  • základní vzdělávání -> Člověk a společnost -> 2. stupeň -> Výchova k občanství -> Člověk ve společnosti -> rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání -> Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ->Evropa a svět nás zajímá
  • Základní vzdělávání -> Multikulturní výchova -> Etnické a náboženské skupiny v ČR

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová

 

Organizace prostorová: Školní třída, Exkurze

Hlavní cíl projektu

Najít stopy po lidech (jejich příběhy, dopisy, dokumenty, fotografie), kteří by jinak zmizeli beze stopy z okolí. Svědkem jejich zmizení mohli být prarodiče žáků. (hlavní otázky – Co vedlo ke zmizení těchto sousedů? Mohl, nebo nemohl tomu někdo zabránit? Jaké byly historické, společenské a psychologické souvislosti?)

 

Dílčí cíl projektu

Prohloubení tématiky holocaustu nejen v rámci celosvětovém, ale především v souvislosti na regionální dějiny.

Realizace projektu

Školní rok 2013/14 s možným přesahem do školního roku 2014/2015

 Počet žáků pracujících na projektu

Celkem 7 žáků – 5 žáků devátého ročníků a 2 žáci z osmého ročníku

Výdaje projektu

Veškeré výdaje projektu (lístky na MHD,  květiny pro pamětníky, technika – fotoaparát, videokamera, exkurze do koncentračního tábora Auschwitz-Birkenau) jsou v režii žáků.  Škola však přispívá poskytnutím svého technického zázemí (počítačová učebna, volný přístup na internet, skener, tiskárna, papíry, smartboard, dvd, umožnění vyřizování telefonátů při sjednávání schůzek s regionálními historiky, patřičnými institucemi, apod.)

Program projektu

        –    seznámení s cílem projektu Zmizelí sousedé

  • faktická základna (pracovní listy, dokumentární filmy, audiovizuální metody orální historie, seznámení s textem norimberských zákonů a příklady jejich uplatňování v praxi, Židé v kontextu historickém a tradičním)
  • vyhledávání spolužáků ze seznamů školy (školní rok 1939/40)-konfrontace s Terezínskou pamětní knihou
  • návštěva nejbližšího pamětního místa
  • studium materiálů v místním archivu (kroniky školy, dobový tisk)
  • sjednávání schůzek – regionální historici
  • tisk a roznášení letáků s výzvou projektu
  • výzvy v novinách
  • návštěvy výstav a akcí souvisejících s danou tématikou
  • návštěva patřičných institucí – archiv, židovská obec
  • kontaktování ještě žijících spolužáků „zmizelých sousedů“, získání informací, které dokreslí tehdejší dobu a lidi v ní, dokumentace besedy, analýza
  • výstup v tištěné formě
  • výstava – finální tvorba panelu „Jablonečtí zmizelí sousedé z Rýnovic“ (vlastní, improvizovaná – zpracovaná převážně z nově nalezených a ověřených faktů propojených s konkrétními obecnými fakty a událostmi té doby). Její význam může být posílen prezentací celostátní výstavy k projektu (20 panelů v lehce přenosném a snadno instalovaném systému „rol lup“ vhodném i pro chodby, haly, knihovny), ke které nabízíme proškolení malé skupiny žáků jako průvodců výstavou
  • tvorba webových stránek
  • exkurze koncentračního tábora – Auschwitz-Birkenau

Hlavní otázky projektu jsou pro žáky rozděleny do tří okruhů:

  • Svědectví pamětníků a svědků událostí té doby
  • Co vám vyprávěli vaši prarodiče o svých zážitcích za války?
  • Měli nějaké kamarády, o které za války přišli?
  • Mají nějaké fotografie nebo písemné dokumenty z té doby?
  • Jak se tyto zážitky odrazily v jejich dalším životě?
  • Obecné údaje
  • Kde se nacházela židovská obec nejblíže vašemu bydlišti?
  • V jakém období vzkvétala?
  • Jakým způsobem byla její existence ukončena?
  • Znáte nebo umíte najít zajímavé osobnosti v historii židovské obce, jejich příběh (může se jednat o řemeslníky, spisovatele, umělce, vědce, lékaře, právníky, obchodníky, zakladatele a majitele podniků a továren)?
  • Kde nejblíže vašemu domovu jsou dochované židovské hřbitovy, synagogy nebo pamětní desky vztahující se k životu židovské obce?
  • Údaje čerpané z písemných materiálů
  • Jaké dokumenty související s životem židovské obce nejblíže vašemu bydlišti se dochovaly ve vašem okresním archivu?
  • Má vaše škola dochované písemné záznamy z doby první a druhé republiky? O jaké druhy záznamů jde?
  • Odkdy nesměli žáci a studenti židovského původu studovat na školách a proč?
  • Znáte nějaké zajímavé osobnosti studující do období druhé světové války na vaší škole a jejich životní příběh?                                                               (wwwHYPERLINK „http://www.rvp.cz/“.rvp.cz)

Exkurze do koncentračního tábora – Auschwitz-Birkenau

 

  • Cena –  doprava 15900,- (mikrobus – Jbc-Osvětim-Jbc, autodoprava Hasenkopf )

–  vstupné 300 zlotých (pro celou skupinu, včetně českého průvodce)

– parkovné 8 zlotých

  • Počet žáků – 13 ( žáci pracující na projektu + absolventi ZŠ, kteří se účastnili exkurze v Terezíně v roce 2012)
  • Datum uskutečnění – 5.7. 2014 / náhradní termín 13.9. 2014

Příspěvek byl publikován v rubrice Uncategorized. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář