Holocaust 
          na Olomoucku byl jen zlomkem plánu, který počítal s vyhlazením veškerého 
          židovského obyvatelstva. "Před válkou jsme měli téměř 4000 členů", 
          řekl tajemník Židovské obce v Olomouci ing. Miloš Dobrý, bývalý táborový 
          vězeň. „Po válce se jich vrátilo asi 350 včetně emigrantů, vojáků a 
          jednotlivců, kteří se ukrývali. Sám za sebe mohu říci, že jsem zůstal 
          naživu většinou díky náhodě. Přičinil jsem se o záchranu, kde to jen 
          šlo, často v podmínkách, které jsou dnes stěží pochopitelné. Mé vlastní 
          přičinění tvořilo ovšem nepatrnou část toho, čemu se dalo říci v táboře 
          úspěch. Ten často trval týden nebo i jediný den. Skutečně, v devadesáti 
          případech ze sta mne jen náhoda nepřihrála do fronty lidí, kteří byli 
          v určité chvíli vybráni na jistou smrt a museli se jí za nelidských 
          podmínek podvolit.“ 
        Žádná čísla 
          z těchto osudů nikdy nezahrnou rozsah neštěstí, které postihlo zmizelé 
          rodiny, jejich nejbližší příbuzné a známé. Co o nich dnes víme? Pamatuje 
          si někdo, že čekali i v Lošticích na transport?
          „Ano, vzpomínám si“: vypráví Ctibor Lolek (80), který musel 
          v říjnu 1938 vystěhovat svou Společenskou tiskárnu ze Zábřeha do Loštic. 
          „Viděl jsem skupinu lidí s batohy a s kufry. Šli pěšky na moravičanské 
          nádraží. Poznal jsem mezi nimi tři nebo čtyři obličeje, ale nepamatuji 
          se už, jestli transport doprovázel ozbrojený doprovod. Odhaduji, že 
          k vlaku šlo nuceně asi 50 lidí.“
          Anna Pazderová, rozená Doubravská (75), dojížděla za války z Loštic 
          do Litovle na kadeřnické učiliště. O transportu nám řekla doslova: "Nikdo 
          u toho nechtěl být, aby ho omylem nevzali s sebou. Jedna mladá Židovka 
          mě nějaký čas předtím prosila, abych zavezla prstýnek jejímu chlapci 
          do Ostravy. On byl rabín, ale já se s Židy 
          moc nezaplétala. Věděla jsem, že je nic pěkného nečeká. Před transportem 
          jsem mluvila s paní Fischerovou, která se jako jediná se svou matkou 
          a jejím manželem z koncentráku vrátila. O tom co prožila, nikdy nechtěla 
          mluvit. Když na to náhodou narazila, vždycky mi řekla: Aničko, to radši 
          nechtěj vědět. " (Šlo o Gretu Ecksteinovou, pozn. aut.) 
          Podle svědectví paní Anny Pazderové museli loštičtí Židé nosit za okupace 
          žlutou hvězdu. Jako všude. "Někteří ji nenosili, ale v Lošticích 
          se neudávalo. Je ovšem pravda, že jim Němci zakazovali chodit do města. 
          Mohli sem přijít jenom v pondělí, od osmi do devíti hodin dopoledne, 
          jinak museli být v ghettu. " 
          Do transportu bylo 22. června 1942 zařazeno 59 židovských občanů z Loštic, 
          se kterými byli odvezeni Židé z Litovle. ,,Šlo o transport AAf“, 
          sděluje ing. Dobrý. „Byl vypraven z Olomouce směrem na Terezín o 
          čtyři dny později. Z 909 lidí ze Šumperska a z Přeroska, kteří byli 
          v tomto termínu deportováni, jich 865 zahynulo. Do Loštic se vrátila 
          pouze Gertruda Ecksteinová (nar. 1914) s maminkou Olgou a s tatínkem 
          Vítězslavem.“ 
          Mimo Ecksteinových, kteří se zabývali výrobou syrečků, výkupem a prodejem 
          vajec v budově dnešní pošty a později i 
          v domě č. XIX, byly do koncentračních táborů odvlečeny další syrečků 
          (dům č. III) a Irma Wischnitzerová (nar. 1886), obchodnice s tvarůžky, 
          se synem Kurtem (nar. 1916) a s dcerou Lili (nar. 1921) O z domu č. 
          174 v Žadlovické ulici. Tento seznam vychází z informací v publikaci 
          Jana Weisera (Společenstvo řemeslných živností v Lošticích 1878-1948, 
          vyd. MěÚ Loštice r. 1999). Nebude úplný, protože další zprávy potvrzují, 
          že holocaust museli podstoupit i ti Židé z Loštic, kteří nebyli členové 
          Společenstva a žili v ghettu.
        
        PŘÍBĚH ALŽBĚTY MORGENSTERNOVÉ 
        "Když 
          jsem dělala pojišťovačku, chodila jsem po bytech a sepisovala smlouvy. 
          To musíte dávat pozor. V Lošticích jsem několikrát viděla, že měli lidé 
          vystaveny věci po Židech. Říkala jsem si, že je možná dostali k opatrování, 
          protože se s nimi znali. Ale proč si je přivlastnili, když se skoro 
          nikdo z místních Židů nevrátil? Nic z toho nemohli potřebovat, protože 
          to byly věci jen k modlitbám. ..
        Alžběta Morgensternová byla nejstarší dcerou 
          učitele Morgensterna. Ten si vzal křesťanku z Litovle a měl s ní ještě 
          jednu dceru a tři chlapce. 
          „Bydleli jsme v Horních Studénkách. Táta školy měl, ale nikdy neučil. 
          Když přišli Němci a jeho rodinu sebrali do transportů, odstěhovali jsme 
          se do Vlčic. Tam nás v třiačtyřicátém kolem Velikonoc vypálili. Mého
          bratra vynášeli z hořícího domu jen v košilce jako dvouměsíční dítě. 
          Vím, kdo to udělal, ale nechci s tím nic dělat. Ten člověk žije v Německu 
          a je těžce nemocen. Horší bylo, když jsem šla po letech bratrovi ukázat, 
          kde se ve Vlčicích narodil. Jedna paní hned uhodla, že jsem Morgensternová, 
          a pozvala nás dál. Seděli jsme a povídali si o tom ohni. Najednou se 
          za mnou ozval mužský hlas a té paní řekl: Co jí to povídáš, dyť to je 
          ta Židovka!
          Rodiče tatínka Alžběty Morgensternové bydleli v Lošticích. ,,Babička 
          tam byla po první světové válce porodní asistentkou. Byt měli vedle 
          synagogy, v rabínském domě. Tam na tom šlupínku byla židovská škola, 
          kam chodil můj otec. Já to měla složitější. První rok jsem chodila z 
          Vlčic do Loštic k panu řediteli Pokornému. Ten byl tak hodný, že nám 
          nosil domů učebnice, abychom nezůstali pozadu. Ale po tom požáru jsme 
          už nemohli ve Vlčicích zůstat. Šli jsme do Loštic, kde nám tehdy dali 
          pro sedm lidí jedinou místnost. Tam jsme zůstali do podzimu 1944. Jednoho 
          rána k nám přišli tři chlapi, vzali otce a od maminky také nás, celkem 
          pět dětí. Budou se mít líp, říkali mamince, která nebyla schopná slova. 
          Vím, že jeden z těch tří byl ze Žadlovic. Seděl v autě jako šofér.
          V Praze nás odtrhli od otce a jednali, co s námi. Patřili jsme totiž 
          pod Olomouc. Tak nás stále převáželi, asi po nějakých sirotčincích.Bylo 
          to proti norimberským zákonům, protože židovské děti do deseti let nesměly 
          zůstat bez rodičů. Najednou jsme se ocitli v transportu. Já měla v náručí 
          Pavla, kterému bylo něco přes rok, Marie vedla tříletého brášku, za 
          ním šli další. Přivezli nás do Terezína, vyrvali mi Pavla z náručí a 
          oddělili nás. Já jsem zůstala s Marií v Kinderhausu. Tam byla světnice 
          pro 30 nebo 40 dětí, u každé zdi stály vždy tři postele nad sebou, uprostřed 
          byl dlouhý dřevěný stůl. Nenáviděla jsem tam jídlo. Dávali nám cosi 
          mezi kroupami a hrachem, bylo to hodně osolené. Dávka stačila sotva 
          na přežití. Ráno hrnek černé kávy, někdy mléko, chleba, někdy marmeládu. 
          Vážila jsem jedenadvacet kilo. 
          V Kinderhausu byla s námi slečna Hela, Pražačka, dělala tam vychovatelku. 
          Ta nás učila počítat, četla s námi a vedla nás k tomu, abychom se uměli 
          alespoň podepsat. Jednou nás vyvedli ven a před námi ji zastřelili. 
          Pak jsem tam měla kamarádku Bělu, v mých letech. Ta zešílela, protože 
          se musela jít podívat na popravu svého tatínka. 
          Měla jsem tam i dobré chvíle. Patřil k nim doktor z Bouzova, Žid, znal 
          mého otce. Donesl mu zprávu, kam jsme dojeli, a vždycky mi řekl,že mí 
          bratři žijí. Vídala jsem ho jednou za měsíc nebo za 14 dní, říkal mi, 
          abych o něm tvrdila, že je můj otec. Jednou jsem ho podle dohody čekala, 
          a on nepřišel. Za trest mne německé vychovatelky strčily na půdu, zapomněly 
          na mě, já tam usnula a pak to probrečela. 
          To už se blížil konec Terezína, pro mne a pro sestru nejvíc záhadný. 
          Byl 5. květen, pod okny jezdily tanky. Němky vzaly nohy na ramena a 
          nechaly nás dva dny bez jídla. Já s Marií utekla. Otevřely jsme vrata 
          a chtěly do Loštic. Namířily jsme si to přes Terezín, přešly park až 
          k silnici, kde nám vlasovci házeli z tanků konzervy. Nevěděly jsme co 
          s nimi, a tak jsme sbíraly do sukně jen sušenky a cukroví. Nastal večer, 
          bály jsme se a nechtěly se do tábora vrátit. Přespaly jsme na lavičce 
          a nikdo si nás v tom zmatku nevšiml. Tak jsme si dělaly tři dny, co 
          jsme chtěly. Až nás našel otec, který se vracel z Německa. Dodnes si 
          myslím, že to byl zázrak.Vzal nás na táborový dvůr, tam sehnal dvoukolku 
          a ještě v noci jsme vyrazili na cestu.Pamatuji se, že po cestě z radosti 
          rozhazoval terezínské peníze. Došli jsme do Roudnice už v horečkách. 
          Táta musel vyhledat lékaře, který mu řekl, že máme zřejmě tyfus. Vzali 
          nás do školy a vykoupali v malé vaničce. Nemoc nás položila asi na šest 
          neděl. V té době oběsili v Roudnici na náměstí tři Němce a táta nás 
          na tu popravu vzal. 
          Do Loštic jsme přijeli až v červenci. To už jsme cestovali vlakem, na 
          střeše, protože ve vagónech nebylo místo. Stejně ta souprava jela krokem. 
          Jedna paní nám tam dala ušitou panenku. Přijely jsme se sestrou domů 
          a vůbec jsme nevěděly, kde jsme. Až potom, když byla s námi maminka. 
          V Terezíně nás zatím hledal švédský a švýcarský Červený kříž. 
          Tatínkovi nastala nová kalvárie. Začal pátrat po našich sourozencích, 
          já s ním byla na jedné cestě v Praze. Po třech měsících našel Petra 
          v České Kamenici, pak Jarka, který byl v Olešnici u nějakých lidí. Nejmladšího 
          Pavla jsme viděli až v sedmačtyřicátém roce. V únoru ho někdo přivezl 
          z Prahy. Ten rok také otec požádal úřady v Brně, aby nám změnily příjmení. 
          Z Morgensternů, kteří toho tolik vytrpěli se stali Malinovi a přestěhovali 
          se do Mohelnice. Ale i tam musela moje dcera po letech slyšet, když 
          za jejím kamarádem volali výrostci: Nechoď s tou Židovkou.“
        
Opis sdělení Židovské obce v Praze 
                pro paní Alžbětu Dostálovou (roz. Morgensternovou, pozd. Malinovou) 
                v Mohelnici:
               Sdělujeme Vám, že pan Julius Morgenstern, 
                nar. 16. 12. 1865 a paní Laura Morgensternová, nar. 10. 7. 1880, 
                oba naposled bytem v Brně - Král. Pole, Purkyňova 86, byli dne 
                31. 3. 1942 deportováni transportem Af - 141/142 do Terezína. 
                Pan Morgenstern byl deportován dne 25. 4. 1942 pod číslem An - 
                302 z Terezína do Varšavy, paní Morgensternová byla deportována 
                dne 18. 4. 1942 pod číslem Ag - 261 z Terezína do Ostrowa. Oba 
                se nevrátili. Od 1. 10. 1941museli nosit židovskou hvězdu. 
              Pan Richard Morgenstern, nar. 21. 
                6. 1910 před deportací bytem v Lošticích, byl koncem roku 1944 
                internován v prac. táboře Hagibor v Praze. Dne 31. 1. 1945 byl 
                deportován pod číslem AE - 1955 do Terezína. Po skončení války 
                se vrátil. Od 1. 10. 1941 musel nosit žid.hvězdu.
              Jeho děti: Alžběta, nar. 11. 10. 
                1936, Jaroslav, nar. 25. 4. 1940, Marie, nar. 9. 8. 1938, Pavel, 
                nar. 5. 8. 1943, Petr, nar. 7. 2. 1942, všichni naposled bytem 
                v Lošticích, byli dne 7. 3. 1945
                deportováni transportem čís. AE - 7 - 31/32/33/34/35 do Terezína. 
                Po skončení války se vrátili.
         
        (V publikaci o dějinách Loštic, kterou 
          vydal městský úřad v roce 1999, zpráva o Morgensternových chybí. K zachráněné 
          rodině Ecksteinově patří i pět dětí Morgensternových a jejich otec Richard 
          Morgenstern. Děti žijí a jsou dnes jedinými přímými svědky loštického 
          holocaustu.)
        PŘEHLED ŽIDOVSKÝCH TRANSPORTU NA OLOMOUCKU
         AAf 26. 6. 1942 865 zahynulých, 44 osvobozených
          AAg 30. 6. 1942 844 zahynulých, 56 osvobozených
          AAm 4. 7. 1942 848 zahynulých, 52 osvobozených
          AAo 8. 7. 1942 662 zahynulých, 83 osvobozených
          AE7 7. 3. 1945 53 lidí, 1 zemřel
        V 
          Lošticích žili Židé od roku 1554. Přehlednou informaci o jejich působení 
          ve městě přinesla publikace městského úřadu (Loštice, město a jeho obyvatelé, 
          1999). V kapitole, kterou napsal ing. arch. J. Klenovský, jsou uvedeny 
          nejstarší židovské památky. Hřbitov, dnes místy zarostlý křovím, patří 
          k nejstarším v České republice. 
        ,,Původně zde mohlo být 300 - 400 hrobů“, 
          říká ing. Miloš Dobrý. ,,Nejstarší pomníky jsou ze 17. století. Přímo 
          ve vchodu dnes stojí rodinný dům, márnice byla zbořena, ovocné stromy 
          zasahují až k některým hrobům. Židovská obec měla na začátku 90. let 
          projekt na oplocení hřbitova, ale Památkový ústav v Olomouci ho nedovolil 
          uskutečnit.“
         Další hřbitov měli mít loštičtí Židé na 
          vlastní parcele v Žadlovické ulici. Tento záměr úplně zrušila 2. světová 
          válka. Z místa, kde měly stát pomníky, je dnes sad.
         Synagoga, kterou zlikvidovali nacisté, 
          měla od r. 1949 podobné osudy. Miloš Dobrý nám řekl, že ji pro nedostatek 
          peněz na opravy musela Židovská obec v Olomouci prodat.
          
,,Dům 
          koupili manželé Jílkovi za 91 tisíc korun. V roce 1957 ho prodali Městskému 
          národnímu výboru v Lošticích. Krátce poté byl zbořen rabínský dům. Později 
          se budova upravila pro Havelkovo muzeum a lidovou školu umění. Odborná 
          stavební firma zpevnila podzemí a klenbu, záměr nebyl dokončen. Synagoga 
          dnes chátrá. Po roce 1989 nám Loštice nabídly, abychom od města koupili 
          synagogu zpět. Neměli jsme na to prostředky. Vím, že náš objekt v Lošticích 
          byl pak nabízen pražské Židovské obci i Federaci ŽO. Teprve po vzniku 
          vládní nadace, která se stará o chátrající synagogy, byly Loštice vybrány 
          jako město s židovskými památkami. Je tedy naděje, že se synagoga časem 
          opraví. Domy, které patřily před válkou zdejším Židům, byly ihned po 
          transportu vyrabovány a obsazeny Němci. Po roce 1945 je převzala česká 
          správa Loštic a prodala je zájemcům z obce.“
        Jak se po tolika letech dívají na všechny 
          události pamětníci a jejich potomci? Dvaadvaceti z nich jsme položili 
          tři otázky:
         -Co vám říká slovo holocaust?
          -Víte, že mu podlehli i loštičtí občané?
          -Myslíte si, že by mělo naše město tuto oběť veřejně připomenout?
        Pouze dva z dotazovaných neuměli na první 
          otázku odpovědět. O tragickém konci Židů z Loštic vědělo pouze 14 občanů. 
          Tři z nich (r. 1948, 1955, 1963) neměli o zdejších obětech holocaustu 
          žádné informace, dalších pět odpovídalo nejasně. Ve všech záporných 
          sděleních šlo o muže a ženy, kteří se narodili po válce, jsou dělníci 
          a středoškoláci. Odpověď na třetí otázku byla v naprosté převaze příznivá. 
          Dotazovaní občané v Lošticích si přejí holocaust veřejně připomenout 
          pamětní deskou, pietním aktem, informacemi v Hlasu Loštic a opravou 
          synagogy, kde by mohly probíhat kulturní akce.
          Město Loštice založilo nadační fond Synagoga a požádalo dobrovolné dárce 
          o finanční příspěvek na záchranu této kulturní památky. Nadace veřejně 
          oznámila, že po opravě synagogy zřídí v prvním patře budovy expozici 
          „Židovská obec v Lošticích“ ve spolupráci s Okresním vlastivědným muzeem 
          v Šumperku. Expozice by měla obsahovat ,,dějiny židovské obce od jejího 
          založení v 16. století za Prokopa Podstatského z Prusinovic až do roku 
          1942, kdy byli zdejší Židé transportováni nejprve do židovského ghetta 
          v Terezíně a odtud pak do vyhlazovacích táborů“ informuje nadační leták. 
          Jeho autoři píší, že zapůjčí pro expozici originály sbírkových předmětů 
          z Loštic, které jsou trvale uloženy v Židovském muzeu v Praze a v Okresním 
          vlastivědném muzeu v Šumperku. Zatím připomíná holocaust ve městě Památník 
          Adolfa Kašpara, kde jsou základní údaje a fotografie o zdejších židovských 
          občanech. 
          Synagoga skutečně chátrá a její oprava nebude jednoduchá. Starosta Loštic 
          ing. Ladislav Škoda nám poskytl další podrobnosti.
          ,,Není 
          to lehký úkol. Z našeho pohledu přijde rekonstrukce na 14 miliónů korun. 
          Město by tak velkou částku nikdy nedalo
          dohromady. A navíc: letos se v celé věci začíná situace zajímavě vyvíjet. 
          Zveřejnili jsme náš nadační záměr a podařilo se nám získat první drobné 
          dary od místních podnikatelů. Začátkem května nám napsala Federace 
          Židovských obcí v ČR, že její prezidium rozhodlo převzít loštickou synagogu 
          do svého majetku bezplatným převodem. Měli jsme k této věci připravit 
          návrh smlouvy. Dnes máme z Federace další dopis, ve kterém je už řešení 
          jasnější. Federace nám sděluje, že uvítá využití synagogy jako kulturního 
          prostoru pro výstavy, koncerty a podobné akce. Ještě důležitější je, 
          že Federace podle této zprávy bude moci využít na rekonstrukci prostředky 
          z nově zřízeného Nadačního fondu obětem holocaustu, do kterého vkládá 
          z rozhodnut vlády a Parlamentu Fond národního majetku určitou sumu právě 
          na tyto účely. Z dopisu vyplývá, že vše začne letos na podzim. Pokud 
          to půjde dobře, mohlo by dojít k zahájení rekonstrukce synagogy v průběhu 
          roku 2001.“
        Budou Loštice zajišťovat další finanční 
          prostředky, když chce synagogu rekonstruovat Federace židovských obcí?
        ,,Řekl bych, že ano, ale musím počkat 
          na rozhodnutí městského zastupitelstva. Není dost dobře možné, abychom 
          se k této kulturní památce otočili zády. Už v září loňského roku se 
          nám z Jeruzaléma ozvala společnost Synagogue - Memorial, která v dopise 
          naznačila, že by nám mohla pomoci. Poslali jsme proto do Izraele příslušnou 
          dokumentaci a čekáme na odpověď. Samozřejmě, budeme se snažit získat 
          i další kontakty, protože každá finanční částka na dobrý účel bude vítaná.Pokud 
          to dovedeme do konce, splatíme aspoň symbolicky dluh, který mají Loštice 
          ke svým židovským spoluobčanům. Bohužel ani
          nevíme, jestli zůstali ve světě alespoň někteří příbuzní. To je druhá, 
          stejně důležitá věc naší práce. Zmizeli totiž občané, kteří měli v Lošticích 
          svůj domov. Jak ho po takové době vrátit? Pouze skutkem pokory, o který 
          se musíme společně pokusit.“
        
          Loštice mají 3000 obyvatel, klidné náměstí, několik pamětních desek 
          na domech, odkud pocházeli slavní rodáci. Synagoga ve Ztracené ulici 
          je zatím vzdálenou vzpomínkou na holocaust, který na naše poznání teprve 
          čeká. Měli jsme v něm i své rodáky. Víme jen o nich, že jich muselo 
          odejít 59.
        Poznámky :
        Informace 
          a rozhovory o posledních osudech Židů z Loštic poskytli : ing. Miloš 
          Dobrý, tajemník Židovské obce v Olomouci, Alžběta Dostálová (roz. Morgensternová, 
          později Malinová)
          v Mohelnici, Ctibor Lolek v Zábřehu, Anna Pazderová (roz. Doubravská), 
          ing. Ladislav Škoda a 22 účastníků ankety z Loštic.
        Loštice leží v jižní části okresu 
          Šumperk, hraničí s Olomouckem. V současné době mají 3000 obyvatel.