Židé a Zábřeh na Moravě 
        Když byla vyhlášena soutěž na téma „Zmizelí sousedé“, okamžitě jsme si 
        vzpomněly na pana Gerharda Wanitscheka, rodáka z Vikýřovic u Šumperka, 
        který se už patnáct let věnuje pátrání po osudu šumperských židovských 
        rodin. Po mnohaletém bádání v okresních, zemských a židovských archivech 
        zmapoval osudy téměř všech šumperských Židů. Většina z nich zahynula v 
        koncentračních táborech. Ale ti z nich, kteří přežili , protože stačili 
        zavčas odejít do Anglie, Ameriky nebo Kanady, stále na své rodné město 
        vzpomínají a zajímají se o současné dění v něm.
V 
        rámci svého pátrání se pan Wanitschek v roce 1999 setkal v Izraeli se 
        stoletou paní Thalerovou, rozenou Bandlerovou, dcerou významného šumperského 
        židovského obchodníka /viz foto/. Mezi jeho přátele patří i pan Eric Sonner, 
        potomek významné židovské rodiny Schildů, který v roce 1999 nechal v Kanadě 
        zhotovit kamennou pamětní desku se jmény popravených šumperských občanů 
        židovské národnosti. Po cestě přes oceán byla na podzim 1999 osazena v 
        pamětní síni židovského hřbitova za přítomnosti velvyslankyně Izraele 
        v ČR, představitelů židovské obce Praha a Olomouc a představitelů města.
      Mezi židovské památky okresu patří právě židovský hřbitov 
        v Šumperku a také židovské hřbitovy v Úsově a Lošticích.
      Soutěže jako tato přispívají k tomu, aby se nezapomínalo. 
        A proto i my Martina Polišenská a Věra Škubalová jsme se věnovaly této 
        práci, abychom se seznámily s osudy židovských rodin z okresu Šumperk, 
        o kterých vypovídají následující stránky, dokumenty a fotografie.
      
        Za poskytnuté materiály děkujeme:
      - paní Aleně Taussigové
      - panu Gerhardu Wanitschekovi (Osobní archiv Gerharda 
        Wanitscheka v Hardheimu)
       - paní Iloně Kadlecové
      - panu Mgr. Drahomíru Poláchovi
      - Státnímu okresnímu archivu v Šumperku
        Prameny:
1/ Rodokmen rodiny Bandlerovy a osudy jednotlivých jejích členů
2/ Rodokmen rodiny Schildovy
3/ Rodokmen rodiny Mowschensonovy a osudy jednotlivých jejích členů
4/ Dopis pana Wanitscheka prezidentovi ČR ohledně zabaveného majetku
5/ Fotografie členů šumperské židovské obce
6/ Rodokmen a osudy členů rodiny Taussigovy ze Zábřeha
7/ Dokumenty o zabavování židovského majetku a fakta o možnostech odškodnění nuceně nasazených na práci v říši za 2. světové války
8/ Vyprávění o šumperském židovském hřbitově
9/ Tabulky zachycující v datech osudy šumperských rodin
10/ Závěr
      
Osudy členů rodiny Bandlerovy
      Na šumperské ulici Generála Svobody dodnes 
        stojí veliký dům, ve kterém kdysi existoval obchod u Bandlera, kde bylo 
        možné koupit vše od nití přes ponožky až po oděvy.
        
Zakladatel 
        firmy Eduard Bandler, nar. 1859 v Heřmanově Městci u Chrudimi, přišel 
        do Šumperka v roce 1886 a oženil se s osmnáctiletou Camillou Kernovou, 
        s níž měl celkem devět synů a jednu dceru. V sedmačtyřiceti letech prodělal 
        těžký infarkt, byl nucen z obchodu odejít a zemřel v roce 1913 ve věku 
        padesátisedmi let. 
        Zajímavostí je, že, že si přál být zpopelněn. Protože v Rakousku-Uhersku 
        tenkrát žádné krematorium nebylo, jel jeho nejstarší syn s rakví do Německa 
        a s urnou s popelem zpět. Urna byla uložena na šumperském židovském hřbitově.
      Jeho žena Camilla Bandler převzala obchod a poté, co ho 
        předala synům Hugovi a Leovi, odchází v roce 1938 do Prahy. V červnu 1942 
        byla deportována do Terezína a 
        v říjnu téhož roku do Treblinky. Měla tehdy již sedmdesátčtyři let.
       Roku 1887 se narodil syn Max. Po skončení gymnázia studoval 
        ve Vídni práva a pracoval jako právní praktikant. V 1.světové válce byl 
        těžce raněn. V roce 1930 se oženil s Mimi Fischer, která pocházela z Mostu, 
        a téhož roku s bratrem převzal firmu. V roce 1938 se mu podařilo s britským 
        důstojníkem uniknout do Anglie. Jeho žena odchází do Mostu, aby se odtud 
        spolu se svým bratrem rovněž dostala do Anglie. To už se nepodařilo, odcházejí 
        do Prahy a odtud jsou v roce 1941 deportováni do Terezína a v lednu 1942 
        do ghetta v Rize. Jejich další osudy nejsou známé. Max pracoval během 
        války v Londýně v redakcích různých časopisů, později odešel do Izraele, 
        kde v roce 1975 zemřel ve věku 88 let.
       Syn Leo , nar.roku 1899, po studiích na Obchodní akademii 
        v Olomouci pracoval v Union bance v Praze. Po otcově onemocnění musel 
        nastoupit do obchodu a po jeho smrti se stal jeho spolumajitelem. Roku 
        1913 se žení s Franczi Schonfeld, nar. v roce 1895 v Branné. Narodily 
        se jim dvě děti – Hardy a Edith. V roce 1938 odchází celá rodina do Olomouce 
        a Edith se zde vdala za Lea Schmitze. Leo s manželkou jsou v roce 1942 
        deportováni do Baranovice v Bělorusku , Edith s manželem do Malého Trostince. 
        Hardymu se podařilo uniknout do Palestiny, kde bojoval pod vedením generála 
        Montgomeryho. Jako voják byl několikrát raněn. V roce 1945 se vrátil do 
        Šumperka, přebral rodinný podnik a v roce 1976 se oženil s Felicitas Korefovou. 
        Narodil se jim syn Michael. V roce 1949 odchází s rodinou do Londýna a 
        odtud v roce 1952 do Montrealu, kde vybudoval obchodní firmu pro export 
        a import. V roce 1980 umírá ve věku šedesátisedmi let. Jeho manželka žije 
        doposud v Torontu.
      MUDr.Paul Bandler , nar. 1893, vystudoval nejdříve obchodní 
        akademii v Praze a později medicínu. Nejprve se usadil v Novém Jičíně, 
        v roce 1927 odchází jako ženský lékař do Brna, kde se žení s Trude Riesenfeldovou, 
        s níž měl dceru Danielu. V toce 1938 odešla celá rodina do Palestiny. 
        Paul působil jako lékař v britské armádě. Manželství je v roce 1945 rozvedeno, 
        takže po válce se sám vrátil do Prahy a působil jako primář kardiologie 
        v jedné pražské nemocnici. Umírá roku 1970 v Praze. Jeho bývalá žena Trude 
        žije v Izraeli.
      Dr. Fritz Bandler, nar. 1895, po studiích filozofie v 
        Praze zůstává na univerzitě jako profesor starých jazyků. S manželkou 
        Rosi, rozenou Weilovou už nemohou zem opustit a jsou v roce 1942 deportováni 
        do Terezína a o šest týdnů později do Malého Trostince, kde oba zahynuli.
      Hugo Bandler, nar.1896, byl po absolvování obchodního 
        vzdělání zaměstnán u jedné banky ve Vídni. Při zakládání pobočky ve Vídni 
        se seznámil se svou pozdější ženou. V roce 1934 na posledním rodinném 
        setkání naléhá na rodinu, aby odešla z Evropy, bohužel ho poslechne pouze 
        nejmladší bratr Otto. Sám Hugo se svou paní odešel do Sao Paula. Zde se 
        stal nejdříve finančním, později generálním ředitelem u zdejší firmy Singer.V 
        roce 1987 umírá ve stáří devadesáti let, krátce po něm umírá i jeho žena.
      Jeho dvojče Dr.Robert Bandler po studiích zubní medicíny 
        a krátkém působení v Praze odchází na místo asistenta na klinice v Českých 
        Budějovicích. Zůstal svobodný.
        Umírá 18.12.1971 v Mathausenu.
      
Marie 
        Bandlerová se narodila 4.10.1898. V roce 1919 se provdala za Maurice Thalera 
        (nar.1895). Mauric Thaler působil v Šumperku jako člen kulturní rady izraelské 
        obce a také byl velmi aktivní v podpůrném spolku státní průmyslové školy. 
        V roce 1938 odešla rodina do Brna. Odtud se jim podařilo dostat se s jedním 
        ilegálně organizovaným transportem (organizoval je bývalý majitel šumperské 
        pily Alfréd Flesch) ze země. Parníkem Tuln se přes Bratislavu dostali 
        do Černého moře, kde přestoupili na řeckou nákladní loď „Agios Nikolas“. 
        U břehů Palestiny však byla loď ostřelována britským námořními silami 
        a byla nucena se vrátit. Utečencům se po několika měsících strávených 
        na jednom z řeckých ostrůvků, kde se o ně starala aténská židovská obec, 
        podařilo odplout na několika malých lodích do Haify. Po pobytu v karanténním 
        táboře mohli zůstat v Palestině. Moritz Thaler , který pracoval jako vedoucí 
        nemocniční pokladny, zemřel v roce 1956. Paní Marie Bandlerová – Thalerová 
        
        v roce 1998 oslavila v Ramat Gan v Izraeli sté narozeniny. Bohužel stoprvých 
        narozenin se již nedožila.
        V manželství se narodil roku 1922 syn Pavel. V Šumperku navštěvoval do 
        roku 1938 průmyslovou školu, v Palestině vstoupil v roce 1942 do britské 
        armády. Po válce se vrátil do Československa , vystudoval Vysokou školu 
        strojírenskou v Brně a pracoval jako inženýr 
        v hnědouhelných dolech v Mostu. V 50.letech byl jako Žid působící v britské 
        armádě zatčen a odsouzen na práce v Leopoldově. Po vpádu sovětských vojsk 
        v roce 1968 se mu podařilo uprchnout do Vídně. Později odešel do Kolína 
        nad Rýnem jako vedoucí oddělení patentů.
        Tam náhle v červnu 1995 umírá, krátce poté, co navštívil svou matku v 
        Izraeli.
      Nejmladší syn Dr.Otto Bandler, nar. 1902, vystudoval nejdříve 
        ve Vídni Obchodní akademii se zaměřením na export a poté medicínu. Působil 
        jako praktický lékař a počátkem 
        30.let se oženil se slečnou Giselou (příjmení neznáme). V roce 1935 na 
        radu bratra Huga vycestoval s manželkou do Jižní Ameriky, kde pracoval 
        jako lékař. Později odchází do New Yorku jako lékař španělské kolonie. 
        Umírá v roce 1969, jeho žena krátce po něm.
       Dvě další děti Eduarda a Camilly Bandlerové, Karl a Ernst 
        zemřely v dětském věku.
      Se svolením Gerharda Wanitscheka jsou údaje čerpány z 
        jeho článku ve vlastivědném sborníku Severní Morava sv. 79, str.43-47.
       Osudy členů rodiny Mowschensonovy
       Rodina zubního lékaře dr.Isidora Mowschensona přišla 
        do Šumperka v září 1914. Přestože se jeho žena Josefa (rozená Habermannová) 
        i jejich tři děti narodily v Jaroslavi, není jisté, zda tam odsud skutečně 
        přišli. Dokor Mowschenson se totiž narodil v Oděse, která na přelomu století 
        měla kolem miliónu židovských obyvatel a dokonce 70 synagog a studoval 
        v Rusku, Skandinávii i Berlíně. Jisté je, že od roku 1914-1938 žili v 
        Šumperku, nejprve na Goethestrasse (dneší Komenského ulice), v letech 
        1922-1923 si postavili dům na Paulinenstrasse č.6 (dnešní Fialova). Praxi 
        provozoval dr.Mowschenson nejprve u doktora Oskara Gutwinského, později 
        ji přeložil do nově postaveného domu.
        V něm žili až do roku 1938, kdy na přelomu října a listopadu Šumperk opustili 
        a odstěhovali se do Prahy na Karlštejnské náměstí č.30. V dubnu museli 
        pod nátlakem dům, pozemek i zahradu prodat Říši za 45 000 říšských marek. 
        Peníze zůstaly na nedobytném kontě, rodině bylo povoleno vybírat měsíčně 
        pouze malý obnos na nezbytné výdaje.
       Isidor a jeho žena Josefa byli 17.ledna 1941 deportováni 
        do Terezína, Josefa v transportu N 868, Isidor N 869. 12.června 1942 transportem 
        AAK 724 a 725 převezeni
        do Trawnik.
       Dcera Izabella navštěvovala gymnázium a studovala v Praze. 
        Po roce 1930 se provdala za právníka Roberta Fiallu a bydlela nadále v 
        Praze v Krátké ulici 1145. Doktor Robert Fialla byl deportován v transportu 
        B 312 do Lodže, kde 24.7.1942 zemřel.
       Izabella zůstala ještě v Praze, naposledy bydlela v Kociánově 
        ulici č. 3. 13.7.1942 byla v transportu AAqu 762 deportována do Terezína 
        a odtud transportem AAy do Baranovice.
       Dcera Helena narozená 1909 zemřela v Trawnikách v roce 
        1942, dcera Ernestine narozená v roce 1925 zahynula v Auschwitzu.
       Jediný syn Heinz (doktor Henry) navštěvoval Státní reálné 
        gymnázium v Šumperku. Po složení maturitní zkoušky v roce 1932 studoval 
        na německé univerzitě v Praze medicínu a studia ukončil v roce 1938 jako 
        promovaný lékař. Byl povolán do vojenské služby na důstojnickou školu 
        do Prahy. Po obsazení Československa mohl na dunajském parníku opustit 
        zemi spolu se svou nevěstou Hammou, pocházející z Výprt, a její matkou. 
        Dostali se až do Palestiny. V roce 1942 se Heinz přihlásil do britské 
        armády, byl přijat do Royal Army Medical Corps a sloužil u ní až do roku 
        1948.
        Poté vstoupil do Colonial Medical Service a sloužil v dnešní Malawi. Když 
        Malawi získala nezávislost, zůstal tam jako lékař a působil jako poradce 
        ve zdravotnictví. Byl lékařským znalcem u britského Vysokého komisariátu, 
        kanadský Vysoký komisariát 
        v Nairobi ho ustanovil lékařem pro Malawi, první velvyslanec SRN ho jmenoval 
        privátním lékařem německého velvyslanectví.
        V roce 1963 ho vláda Malawi požádala, aby se vrátil do jejích služeb. 
        Deset let tam působil na ministerstvu zdravotnictví. Poté byl poctěn úřadem 
        služby konajícího lékaře při všech vysokých státních návštěvách v Malawi. 
        Byl také ředitelem úrazové nemocnice řádu sv. Jana v Malawi a v roce 1981 
        byl zvolen členem lékařské fakulty Royal College of Physiciam v Londýně.
        Královna Alžběta ho dekorovala nejvyššími řády. V roce 1968 Rytířem Řádu 
        britského impéria, v roce 1972 Rytířem Řádu sv.Jana, později také válečným 
        křížem tohoto řádu. V roce 1989 se vrátil se svou ženou Hammou do Londýna. 
        
        Syn Terenze působí jako významný právník, starší syn Petr je profesorem 
        chirurgie na univerzitě v Bostonu.
       Ač jeho rodiče a tři sestry byli deportováni do vyhlazovacích 
        táborů, Henry (Heinz) Mowschenson tvrdil, že tato vražda nebyla dílem 
        Němců, ale pokřiveného systému tehdejší doby. Jeho činnost po válce toho 
        byla důkazem.
       Mnohokrát se pokoušel získat zpět sídlo svých rodičů 
        v Šumperku, které bylo v roce 1938 zabaveno německým úřadem a po roce 
        1945 konfiskováno na základě Benešových dekretů jako německý majetek. 
        Nešlo mu o materiální hodnotu, chtěl po zhroucení komunistického systému 
        od nového československého státu zadostiučinění, že pomáhal porazit hitlerovský 
        systém. Bohužel se mu tohoto zadostiučinění nedostalo. Na jeho dopis prezidentu 
        Havlovi napsaným rukou Gerharda Wanitscheka odpověděla prezidentská kancelář 
        v únoru 1992 s politováním, že to již není možné, a žádala o pochopení, 
        že po tolika letech není možné všechno bezpráví odčinit.
       V roce 1992 zemřela po těžké nemoci manželka Henryho 
        Mowschensona Hamma. Tato ztráta ho těžce zasáhla. Zemřel 23.června 1994, 
        měsíc před svými osmdesátými narozeninami.
       Spolkový prezident Carstens mu v roce 1983 propůjčil 
        spolkový kříž za zásluhy 1.třídy. Henry Mowschenson byl častým hostem 
        jeho manželky Veroniky Carstensové, která si od něho nechávala vyprávět 
        o černé Africe. 
      Osudy členů rodiny Taussigovy
      Roku 1884 přišel z Čech do Zábřeha na Moravě Alois Taussig 
        (nar. 1857) s manželkou Cecílií (nar. 1861). V Zábřehu se usadili a založili 
        rodinu. Postupně se jim narodily tři děti Gustav, Karel a Matylda.
      Nejstarší Gustav narozený 27.října 1886 provozoval hrnčířskou 
        dílnu. Oženil se s Irmou Reifovou, kerá mu dala tři děti Annu, Hertu a 
        Rudolfa. Bohužel Irma v prosinci 1919 umírá. Po její smrti se Gustav žení 
        podruhé a bere si Pavlínu Priesterovou /nar. 1894), s ní ma jediné dítě 
        Hildu.
       1.září 1942 dostali manželé Taussigovi povolávací rozkaz 
        do Terezína. Z Terezína byl Gustav převezen do koncentračního tábora Nordhausen, 
        kde pracuje na výrobě raket V-1 a 
        V-2. Je pravděpodobné, že tam zahynul, neboť o jeho dalších osudech není 
        nic známo.
        Pavlína zemřela někde v Pobaltské republice, údajně utlučena klacky.
       Nejstarší dcera Anna narozená 3.listopadu 1914 jako jedna 
        z mála z rodiny genocidu přežila. Vystěhovala se roku 1938 do Ameriky 
        a již nikdy se domů nevrátila. Odejít se jí podařilo díky tomu, že známá 
        rodina Taussigových odjížděla za oceán a vzala ji s sebou.
       Dcera Herta se narodila v roce 1915, zahynula roku 1944 
        v Osvětimi při největší hromadné popravě československých Židů /viz příloha/.
       Jediný syn Rudolf se narodil 24.února 1919. I jemu se 
        holocaust podařilo přežít. Ještě s jedním kamarádem se pokusil utéci do 
        Palestiny v době, kdy ještě lidstvo netušilo, jaké hrůzy je čekají. Po 
        mnohých těžkostech se do vysněné Palestiny opravdu dostal a nechal se 
        naverbovat do cizinecké legie se sídlem v Anglii. Zde bojoval proti nacismu 
        až do konce války. Poté se vrátil do Zábřeha, kde se postupně dovídal 
        o tragedii, která postihla jeho rodinu. Při další změně režimu mu byla 
        zabavena hrnčířská dílna, kterou převzal po mrtvém otci, a byl nucen živit 
        svoji rodinu skládající se s ženy Aleny a dětí, jak se dalo.
      Hilda, jediné dítě z druhého Gustavova manželství, se 
        narodila 11.listopadu 1920. Do koncentračního tábora se dostala v útlém 
        věku a přežila. Po nějakou dobu byla v kontaktu se svou nevlastní dcerou 
        Hertou, než ta byla zavražděna. Pobytem v koncentračním táboře měla Hilda 
        podlomené zdraví a tak už v roce 1947 umírá.
       Druhý syn Aloise a Cecílie a bratr Gustava Karel 
        zahynul také v koncentračním táboře. Nevrátila se ani jeho manželka se 
        dvěma dětmi, zemřeli neznámo kde.
       Sestra Gustava a Karla Matylda se narodila ještě v minulém 
        století 25.prosince 1892, provdala se do židovské rodiny Reinerových v 
        Brandýse nad Orlicí a měla se svým manželem dvě děti - syna Františka 
        /nar. 1914/ a dcerku Hanu /nar. 1918/.
        I tato rodina skončila v některém z četných koncentračních táborů, ve 
        kterých nacisté dokázali během jediného dne vyvraždit desítky židovských 
        rodin z celé Evropy.
       Při jednom setkání členové rodiny Taussigovy spočítali 
        , že jich přežila necelá čtvrtina .
       Otázka vracení majetku a odškodnění za nucené práce
      
Na 
        počátku německé okupace žilo na území vyhlášeném za Protektorát Čechy 
        a Morava podle úředních statistik a podle norimberské definice 118 310 
        Židů. Podle poslední úřední statistiky z 15.března 1945 jich bylo pouze 
        3 030 ( nepočítaje Židy uvězněné ještě ve věznicích a koncentračních táborech), 
        tedy pouhých 2,56%.
        Deportačními transporty z Prahy a Brna bylo do Lodže, Minska a Ujazdowa 
        odvezeno celkem 7 002 Židů, z nichž deportace do Lodže přežilo pouze 277 
        osob, do Minska třináct a do Ujazdowa dvě.
        Deportačními transporty do Terezína bylo z protektorátního území dopraveno 
        73 468 židovských vězňů. Zahynulo tam 6 152 mužů, žen a dětí, osvobozeno 
        bylo 6 875. Avšak více než polovina osvobozených -3 654 - pocházela z 
        tzv. smíšených manželství a do Terezina přišla až v roce 1945.
        Z Terezína na východ bylo odvlečeno 60 382 protektorátních židovských 
        vězňů, osvobození se dožilo pouze 3 097.
        Z českého pohraničí „Sudetské župy“ bylo v Terezíně vězněno 611 Židů, 
        osvobození se dočkalo 242.
        Mrtví už o své majetky nestojí a živí o ně marně žádají, přestože mnozí 
        z nich bojovali proti nacismu ať už v armádách východních či západních.
       Otázka navracení majetku či odškodnění za nucené práce 
        se netýká pouze lidí židovské národnosti, ale i národností jiných.
        Poslední dobou vlády projednávají otázku odškodnění lidí nasazených na 
        nucené práce v třetí říši. Kromě občanů české republiky se to týká také 
        občanů Polska, Ukrajiny, Běloruska a dalších zemí v západní Evropě či 
        USA.
        V podstatě by se mělo jednat o jistou satisfakci za léta strávená v nelidských 
        podmínkách. Tato jednání jsou vedena nejenom na poli mezinárodní politiky, 
        ale také na poli historickém a morálním.
        Historik Bertrand Perz ostře kritizuje program nové rakouské vlády v obavách, 
        že chystané odškodnění lidí nasazených za války na nucené práce na rakouském 
        území bude spojováno ze zadostiučiněním pro rakouské válečné zajatce a 
        vysídlence ze zemí střední a východní Evropy. To by ve svém důsledku znamenalo 
        zdržení odškodnění pro oběti nacismu. A to jistě není v zájmu obětí ani 
        vlád.
        Také bavorská vláda, zřejmě povzbuzena pasážemi programu nové rakouské 
        vlády, nastoluje veřejně otázku odškodnění za „nucené práce Němců“ po 
        2.světové válce. Podle mluvčího bavorské vlády bude třeba přezkoumat také 
        možnosti odškodnění Němců donucených k práci v zahraničí.
        Oproti tomu pro rychlé a individuální odškodnění českých obětí nacismu 
        se v Bonnu vyslovili členové petičního výboru Spolkového sněmu po své 
        návštěvě v ČR. Zdůraznili, že česko-německá deklarace takové odškodnění 
        nevylučuje.
        „V deklaraci sice není o individuálním odškodnění zmínky, ale to podle 
        našeho názoru neznamená, že je to vyloučeno,“ řekla předsedkyně výboru 
        Christa Nickelsová (Zelení). Poukázala na velký dojem ze setkání se zástupci 
        postižených a vyjádřila přesvědčení, že je nutné najít řešení, které by 
        těmto lidem co nejrychleji poskytlo určitou formu osobní satisfakce.
       „Deklarace hovoří o projektech na pomoc obětem nacismu, 
        ale to neznamená, že že to musí být jen objekty – stavby sanatorií a domovů, 
        jejichž realizace bude trvat dlouho a většině obětí už nic nepřinese,“ 
        uvedl poslanec Wolfgang Dehnel (CDU). „Myslíme si, že i v rámci fondu 
        budoucnosti je možné najít řešení, která umožní individuální odškodnění, 
        např. formou provázání prostředků fondu se systémem sociálního pojištění“. 
        Navrhl vytvořit zvláštní nadaci na pomoc obětem, do níž by přispívaly 
        např. velké podniky, protože vláda kromě prostředků dohodnutých pro fond 
        další zdroje poskytnout nemůže. Poslankyně za CSU Mario Seibová se vyslovila 
        proti spojování otázky odškodnění českých obětí s odškodňováním odsunutých 
        Němců.
        Další model odškodnění vznikl také v Německu. Odškodnění obětí nucených 
        prací za války, které chystá německá vláda, bude podle prvního uceleného 
        návrhu rozlišovat několik kategorií obětí. Vyplývá to z informací německého 
        listu Die Welt. Návrh vypracoval poradce německé vlády pro otázky odškodnění, 
        historik Lutz Niethammer z univerzity v Jeně. Jeho model rozlišuje podle 
        podmínek, za nichž byly nuceny pracovat, a podle zemí, v nichž dnes žijí.
        Nárok by měly mít jen ty osoby, které pracovaly v podmínkách vězení. Ty 
        pak autor modelu dále rozděluje na vězně koncentračních táborů a tzv. 
        pracovních výchovných táborů a na ostatní osoby donucené k práci v podmínkách 
        věznění. I z těchto osob mají nárok na odškodnění jen ty, které byly k 
        otrocké práci využívány nejméně půl roku. Niethammer soudí, že do první 
        kategorie spadá asi 148 500 lidí, z toho z ČR 5 000, do druhé kategorie 
        asi 450 000, mezi nimi 30 000 z ČR. U první kategorie předpokládá o 50% 
        vyšší odškodnění než u druhé.
        Domníváme se, že takové handrkování o výši odškodnění až padesát let po 
        válce je pro většinu obětí velice nedůstojné. Jde většinou o osoby vyššího 
        věku, prací v říší a hrůzami, které zažily poznamenaných jak fyzicky, 
        tak psychicky, které se většinou odškodnění už ani nedožijí.
        Místo tohoto licitování by se měli politikové starat, aby se takové zneužívání 
        a ponižování lidí jakékoliv národnosti nikdy neopakovalo a obětem nacismu 
        dát pocítit aspoň zadostiučinění morální.
        Závěr
       Nacistickému konečnému řešení židovské otázky padlo za 
        oběť přes šest miliónů evropských Židů. Největší ztráty utrpělo obyvatelstvo 
        Polska – přibližně 2 ,7 milionů lidí – a SSSR – asi 2 miliony lidí. Strašlivému 
        vyvražďování však neušli ani Židé v Maďarsku, Rumunsku, Nizozemí, Francii, 
        Rakousku, Jugoslávii, Řecku , Československu i dalších zemích.
        Ze židovského obyvatelstva žijícího v předválečném Československu bylo 
        vyhlazeno 272 000 mužů, žen a dětí. Celkem 153 židovských obcí v Čechách 
        a na Moravě neobnovilo po válce svou činnost. Nebylo nikoho, kdo by chodil 
        do synagog, kdo by se staral o hřbitovy.
        Pravdou zůstává, že pro dnešní generaci mladých lidí tato čísla znamenají 
        už jen velmi málo. Dokonce se ozývají hlasy, že celá tato hrůzná epocha 
        je smyšlenkou v mysli starých lidí, kterým po takových prohlášeních zbývají 
        pouze oči pro pláč. Jak mohou být popřeny miliony zavražděných, ta nekonečná 
        spousta jmen na zdech Pinkasovy synagogy v Praze či v Terezínské pamětní 
        knize, která působí skličujícím dojmem i na velmi otrlé lidi. Vždyť padesát 
        let není tak mnoho, aby se dalo zapomenout.
        Nic a nikdo už nemůže vrátit životy těm , kteří skončili za ostnatými 
        dráty koncentračních táborů jen proto, že byli jiné národnosti či vyznání. 
        A přesto se Židé nevzdávali naděje ani v nelidských podmínkách a snažili 
        si udržet svoji kulturu i náboženství.
        Nelze pochopit, že tolik lidských bytostí se podílelo na vyvražďování 
        jiných lidských bytostí. Co všechno zmůže jeden člověk, pokud za ním jdou 
        zfanatizované davy neohlížející se nalevo ani napravo. Každý z těch šesti 
        miliónů zavražděných mužů, žen a dětí byly konkrétní lidské bytosti s 
        tváří a jménem. Jakým právem jim bylo jméno nahrazeno číslem a upřeno 
        žít důstojný a plnohodnotný život.
        Byla to lidská zbabělost a nesnášenlivost, neschopnost tolerovat či pochopit 
        rozdíly ve způsobu života a odlišnost zvyků.
        Ale lidská zbabělost, nesnášenlivost a netolerance se ze života nevytratila 
        ani dnes, stačí se jen rozhlédnou kolem sebe. A je teď na nás, aby se 
        taková genocida ve větší či menší míře v příštích desetiletích a staletích 
        neopakovala. Aby další lidské bytosti nebyly donuceny vzdát se lidských 
        práv a odejít do vyhnanství jen proto, že se odlišují.