STŘÍBRO, Gymnázium a OA
Zuzana Křížová

Židé na Stříbrsku


„A ještě je třeba říci, že podle pořádku existujícího není vhodné, aby byl národ podroben jinému národu, aby tento jej podmanil, neboť Bůh stvořil každý národ pro sebe sama ... Neboť podrobení národa národem neodpovídá pořádku existujících věcí, jehož je třeba. Neboť je třeba, aby každý národ byl svobodný ..."

Rabbi Low: Necach Jisrael (Věčnost Izraele)
Kapitola l., Praha 1599

Obsah

1 – Úvod
2 – Víte, proč se moje teta jmenuje Eva?
3 – Původ a historie židů na Stříbrsku
4 – Historické židovské památky na Stříbrsku
a) Bor
b) Bernartice
c) Stráž
5 – Židovské objekty a významné nemovitosti ve Stříbře
a) Židovská branka
b) Osudy synagogy
c) Židovský hřbitov
6 – Koncentrační tábory v Čechách
a) Přehled koncentračních táborů Čechách a na Moravě
b) Koncentrační tábor Holýšov
7 – Proč ta nenávist?
8 – Závěr aneb Co mi tato práce dala a vzala?
9 – Použitá literatura a prameny
10 – Přílohy

Úvod


"Mým cílem bylo lépe pochopit nesympatie a nevěřícnost valné většiny křesťanů k nim. Měla jsem v plánu, že až v mém kraji vystopuji nějakého občana – žida, oslovím ho svou návštěvou a poznám tak, zda lidé lžou, když říkají, že židé jsou prostě židi a nepatří k nám." alt="Mým cílem bylo lépe pochopit nesympatie a nevěřícnost valné většiny křesťanů k nim. Měla jsem v plánu, že až v mém kraji vystopuji nějakého občana – žida, oslovím ho svou návštěvou a poznám tak, zda lidé lžou, když říkají, že židé jsou prostě židi a nepatří k nám."

Odmalička mě z dějin českého národa nejvíce zajímá období 2. světové války. Nevysvětlitelnou silou mě přitahují osudy obyčejných lidí. Lidí, kteří úplně zbytečně přišli o svůj život během války. Nebo jim, dalo by se říci, při velkém štěstí v neštěstí válka jen hnula s jejich životní dráhou, posunula ji vedle, kam nikdo nechtěl za celý svůj život dojít, a nechala je žít si dál jejich život. Život, to bylo vlastně to jediné, na co tak často mysleli a o co se během války báli. Neztratit ho! Hlavně ho neztratit!

Z tohoto důvodu jsem se bez váhání vrhla na nabídku pí. profesorky Soutnerové zúčastnit se projektu „Zmizelí sousedé". Chtěla jsem lépe poznat osudy mých (možná) sousedů, přátel ... místních lidí.

Specializovala jsem se konkrétně na obyvatelstvo židovského původu. Mým cílem bylo lépe pochopit nesympatie a nevěřícnost valné většiny křesťanů k nim. Měla jsem v plánu, že až v mém kraji vystopuji nějakého občana – žida, oslovím ho svou návštěvou a poznám tak, zda lidé lžou, když říkají, že židé jsou prostě židi a nepatří k nám. Nikdy jsem tomu nevěřila, vždyť jsou stejní jako my – z masa a kostí, přišli a odejdou přesně tam, kam my. Vše máme stejné a společné. Chtěla jsem si tedy dokázat, že A. Hitler a spousta dalších neměla pravdu.

Jenže mé nadšení a elán do práce předčila realita. Ve Stříbře ani v nejbližším okolí nežije už ani jeden žid. Jediná slabá spojitost je tady s rodinou Weilů. Dnes už mrtvý dědeček byl žid. Vzal si ale křesťanku, takže další potomci (až vnoučata) jsou nežidovského původu. K tomu všemu bydlím v západočeském kraji. Po nastoupení Hitlera k moci a jeho blížícímu se vkročení do Československa se jako první z této oblasti stěhovali právě židé. Po ukončení války se sem málokdo vrátil. Vlastně jen jeden, pan Artur Weil.

Jediné, co nám tu po nich zůstalo, jsou zchátralé synagogy, hřbitovy ... někdy jen dokumenty, že v určitých místech „něco" stálo.

V první části mé práce jsem se věnovala hlavně oblasti mého původu – Stříbrsko. Z historických pramenů jsemvypracovala původ a historii židů žijících zde. Na to jsem navázala s objevováním a vyhledáváním židovských památek nejdříve v okolí Stříbra, a pak židovských objektů a nemovitostí pouze ve Stříbře.

Ve druhé části jsem se zabývala otázkou, zda byl v naší blízkosti nějaký koncentrační tábor. Na mapku České republiky, která se nachází v příloze, jsem zanesla všechny koncentrační tábory v Čechách. Na našem území se nenacházely pravé „koncentráky". Byly pouhými pobočkami a komandy Osvětimi, Flossenburgu a Gross Rosenu. Posléze jsem se zaměřila na Holýšov, k nám nejbližší tábor. Podařilo se mi získat mapku s jeho umístěním vůči městu a obecné údaje o něm.

Ve třetí části jsem se zamyslela, proč jsou židé odjakživa odstrkováni. Proč nejsou včleněni do naší společnosti. Proč vše vyvrcholilo ve 2.světové válce holocaustem atd.

Závěrečná část obsahuje přílohy k práci, tzn. mapky, fotografie, graf... Doufám, že se vám bude moje práce líbit a při jejím čtení vás odtrhne od současnosti a vrátí do dob, kdy byli židé krutě sledováni a naháněni do míst jejich posledních minut života. Zavede vás to alespoň na myšlenku, proč se to vše dělo. Vím, čas už nevrátím, ale i dnes je dobré vědět – PROČ ?

Víte, proč se moje teta jmenuje Eva?

Tuto fotografii v práci nenajdete. Objevila se až po dokončení projektu. Je na ní Eva (uprostřed) a moje babička (druhá zleva)Než jsem začala podrobně pracovat na této práci o židech, zpovídala jsem starší pamětníky mé rodiny, zda nemáme nějaké předky židovského původu. Nebo alespoň nějaké známé ... Dozvěděla jsem se to, co jsem si myslela. Nemáme. Ale babička mi vyprávěla o své kamarádce, která byla židovského původu. Babička s ní chodila do stejné třídy a byly to nerozlučné kamarádky. Měla prý krásné dlouhé blonďaté vlasy a modré oči jako hladina oceánu. Kdo by to do židů řekl, že vypadají jako Hitlerova vyzdvihovaná rasa árijců, že ano? Krásné oči zdědila po svém otci. Malý, se zrzavými vlasy a plnovousem. Jak vypadala maminka, to si bohužel babička nepamatuje. Pouze to, že byla strašně hodná a vždy se srdečností a láskou ji v jejich domě přivítala. Kamarádka byla jedináček, ale na případné rozmazlování se nedalo ani pomyslet.

Když podle zákona musela babiččina kamarádka opustit školu, babička byla jako tělo bez duše. Tak moc se jí po nejlepší kamarádce stýskalo. Hitlerovy zákony dokonce zakazovaly i židy navštěvovat a mít s nimi něco společného. Zjištění, že někdo tuto vyhlášku porušil, se trestalo stejně tak, jako kdyby člověk byl židem.

Příbuzní babiččiny kamarádky si ještě několik měsíců před 15. 3. 1939 zakoupili letenky do Ameriky. Prodali všechen svůj majetek, který v Čechách vlastnili, a emigrovali ze strachu Hitlerových výhrůžek. Rodiče babiččiny kamarádky se chystali učinit to samé. Letenky už měli zakoupené, termín odletu byl časný podzim. Ale bohužel to nestihli. Zámek, na který jezdili každé léto, jim byl odebrán, stejně jako dům, v němž žili. Přestěhovali se do malého bytu. Kromě pár kusů nábytku, šatstva a nezbytných věcí, u nich z lásky zůstala jejich služka. Měla je ráda a nechtěla je v takovéto těžké chvíli opustit.

Babička riskovala svůj život a tajně chodila za svou nejlepší kamarádkou na návštěvy. Vyučovala ji to, o co ve škole přicházela a po nocích spolu chodily na procházky. Protože kamarádka musela stále nosit na svém oblečení žlutou hvězdu na černém podkladu, která byla i v té nejčernější tmě vidět, chodila stále s rukou na hrudi, aby se neprozradil její původ a babička z toho neměla problémy.

Jednoho dne si musela babiččina kamarádka sbalit své věci, nesměly vážit více než 50kg, a odjet možná nadobro z rodného kraje. Babička na tyto chvíle vzpomínala velice těžce. Moment, kdy její kamarádka nastupovala do vlaku a naposledy v životě jí zamávala, si člověk zapamatuje na celý život a to neodvratně.

Babiččina kamarádka byla odvezena transportem společně s maminkou do Osvětimi. Tatínka odvezli do Buchenwaldu.

Po skončení války a osvobození koncentračních táborů, se tatínek vrátil do rodného městečka a začal hledat svoji manželku a dceru. Stále se nevracely domů, ani hledající agentury nedávaly žádné zprávy. Odvážil se k obdivuhodnému činu. Začal objíždět všechny koncentrační tábory v Evropě. Nikde žádná stopa. Zjistil, že po odloučení od něj pobyly nějakou dobu v Terezíně. Pak byly odvezeny jinam. Hledal tedy dál. Až v Osvětimi našel v seznamu jejich jména. Na seznamu byli napsáni všichni židé – židé, kteří našli svoji smrt násilně v plynu. Zcela zhroucen se vrátil „domů", tedy tam, kde po válce přebýval a napsal dopis svému bratru do Ameriky. Obratem mu přišla letenka a možná ještě dnes žije někde u sochy Svobody.

Když se mojí babičce narodila dcera, nepřemýšlela babička dlouho a pojmenovala ji právě po své kamarádce ........ Eva. Dokonce i většina dětí z jejich třídy má dnes dcery stejného jména. Mezi nimi je i babiččin bratr, který ji také znal. Všichni své dcery pojmenovali na její počest, aby s nimi mohla žít dál.

Původ a historie židů na Stříbrsku


Úplně první stopa o židech žijících na Stříbrsku sahá do 13. století. Není však prokázáno, zda je to pravda nebo zda nejde o pouhé legendy. Pravda o jejich přítomnosti totiž není založena na skutečných faktech. Všechny listinné podklady a prameny následkem různých válek a požárů shořely a nedochovaly se tak nám, naší nové generaci.
Prvním důkazem o jejich existenci alespoň v západních Čechách zpráva o chebském požáru roku 1270. Při požáru shořela prý i synagoga. Dalším a daleko bližším důkazem je zmínka o tom, že jistý rabín Moses ben Chisdaj, který žil někdy ve 13. století, pocházel z Tachova. Není proto vyloučeno, že když v Chebu stála synagoga a z Tachova pocházel jistý rabín, na Stříbrsku nemohli už také žít nějací židé.1)

Jistou stopu, ze které můžeme určitě čerpat, je povolení městečku Stráži vydané králem Janem Lucemburským roku 1331 O přenechání příjmů ze židů. Roku 1456 jsou písemně doloženi židé žijící v Tachově, v l. polovině 16. století v Boru, Novém a Starém Sedlišti. Dále roku 1578 v Tisové, před rokem 1618 v Lesné, v polovině 17. století v Dlouhém Újezdě a Pořejově. V Částkově a ve Studánce kolem roku 1670, v Labuti a Lhotce kolem roku 1700 a v 18. století v Bernarticích a Darmyšli ..... Ze západočeských a bavorských matrik můžeme vysledovat, že židé, kteří se usadili na Stříbrsku a v okolních obcích, pocházeli z jižního Německa. K tomu, aby se mohly židovské rodiny usadit na kterékoli půdě a pozemku, potřebovaly svolení příslušné feudální vrchnosti, případně panovníka, v některých případech byl zapotřebí i souhlas biskupství.

Živit se mohli pouze určenými a povolenými druhy řemesel. Byla to především některá odvětví obchodu a řemesla sloužící právě pouze židovskému obyvatelstvu. To zn. řeznictví, pekařství, krejčovství a ševcovství. Pokud měli křesťanské a mírumilovné sousedy, mohli se živit dokonce i jako porážeči dobytka, koželuhové, sklenáři, výrobci stužek a prýmků, s novější dobou v ojedinělých případech i jako ranhojiči. Přísně zakázáno jim bylo vlastnictví zemědělské půdy, pěstování plodin a chov dobytka na prodej.

Západní Čechy, konkrétně dnešní okres Tachov, byl charakteristický hustou sítí židovských obcí. V menší míře bychom to mohli tvrdit i o severu okresu Domažlice. Dále směrem na východ židovských obcí ubývalo, na Moravě byly velkou výjimkou.1) Velký rozkvět a růst rodin a osob zažily židovské obce na Tachovsku na přelomu 18. a 19. století. (Od roku 1849 bylo židům povoleno usazovat se v kterémkoli městě bez povolení, od roku 1852 směli bez omezení nabývat domy, od roku 1859 směli konečně vlastnit i zemědělskou půdu. Toto zrovnoprávnění židů vedlo k velkému stěhování židovských rodin do velkých měst, např. Plzeň, Cheb, Karlovy Vary, kde tak vznikaly nové židovské obce.)

Velkou změnu a zlom v rozvíjení židovské komunity mezi původní obyvatelstvo zasadil příchod nacismu na svět. Vše začalo roku 1933, kdy se jednotlivci, někdy dokonce i celé německé židovské rodiny stěhovaly ke svým příbuzným a známým do západních Čech. Utíkali před terorem nacistů včele s Adolfem Hitlerem. Po roce 1938 je následovaly židovské rodiny z Rakouska. To samozřejmě vedlo ke zvýšení počtu židů na Stříbrsku a v okolních obcích. Netrval však dlouho. Hned na podzim roku 1938 začal hromadný úprk všech židovských obyvatel z celého západočeského pohraničí buď do vnitrozemí nebo v případě bohatších a lépe finančně zajištěných do bezpečnějšího zahraničí. Nastalo připojení pohraničí k Německu a z 9. na 10. listopad roku 1938 se odehrála strašlivá „křišťálová noc", kdy byly vypáleny synagogy (Tachov, Stráž ), zničeno vnitřní vybavení modlitebny v Boru a poničeny skoro všechny židovské hřbitovy. Židovští obyvatelé, kteří nestihli před terorem uniknout do bezpečí, byli zbaveni občanských práv a internováni do sběrných táborů (Milov u Přimdy, Olšová Vrata uKarlových Varů ...). Po roce 1942 byli přemístěni do Malé pevnosti Terezín, kde nedosáhli klidu a byli dále internováni na východ, nejčastěji do polských vyhlazovacích táborů, kde našli svou smrt vplynu. Po ukončení nejstrašnější světové války se do rodných měst a obcí vrátilo jen málo ze šťastlivců a zachráněných. Poválečné Stříbrsko tedy zůstalo osiřelé a bez židovských obyvatel.

Od roku 1990 se o nešťastný osud židovských památek na Stříbrsku stará a pečuje aktivita dobrovolných institucí a individuální ochránci památek ..... Do té doby jen chátraly a nikdo se o ně nestaral, jen čas a vandalové, kteří měnili jejich chátrající stav k horšímu.

Historické židovské památky na Stříbrsku
Bor


Městečko ležící na silnici E 50, 17 km západně od Stříbra.
Přítomnost židů v Boru je písemně doložena od l. poloviny 16. století. Zda v Boru existovala kolem roku 1570 náboženská obec však není dokázáno. Od poloviny.zde mohly žít dvě židovské rodiny. Jednu živil muž jako vinopalník, druhou jako draslař. V 19. století počet židů v Boru stoupal. Roku 1890 zde žilo celkem 72 židů, což byla 4 % všech obyvatel.

V Boru byla známá a zároveň krásná židovská modlitebna. První byla zřízena před rokem 1870 v domě č.p.92. Dům se nacházel na jižní straně náměstí. Druhá modlitebna plnila svoji funkci od roku 1895 v domě č.p.8 ve Vítězné ulici, což je ulice severně od náměstí. Podle pramenů byla daleko větší a lépe zařízená. Osud jí však moc nepřál a na podzim roku 1938 byl celý interiér modlitebny totálně zdevastován. Roku 1945 vše nakonec ukončila letecká bomba, která spadla na dům č.p.8.

Bernartice


Vesnice vzdálená 25 km jihozápadně od Stříbra, 8 km jižně od Boru.
První židovské osídlení v Bernarticích je datováno od roku 1725, kdy bylo dovoleno se zde usadit třem židovským rodinám. V době rozkvětu židovských obcí na Stříbrsku, což je přibližně 1. polovina 19. století, se i zde zvedl počet členů židovské komunity z původních 3 na 12 rodin. Roku 1890 tvořilo 21 obyvatel židovského vyznání téměř 5 % všeho obyvatelstva.

Počátkem 19. století zde vznikla náboženská obec, která byla vzápětí připojena ke strážské obci. Celkem 9 židovských domků bylo soustředěno při silnici jihozápadně od bernartické návsi. Této menší čtvrti se říkalo „Judenstadt", v překladu židovské město. Většina z těchto domů je dosud obydlených. Ne však už židy.
Jedním z domků byla i malá synagoga. Užívala se do k bohoslužbám až do roku 1890. Vdnešní době existují dvě domněnky, kde je její pravé místo. Bud' je přestavěna na dnešní domek č. p. 3 sloužící dnes jako rekreační chata; anebo z ní zbyly pouhé dvě kamenné zdi ohraničující dnes dvorek rekreační chaty.

Stráž

Obec vzdálená 21 km západně od Stříbra, 4 km jižně od Boru.
Stráž je jednou z nejstarších židovských obcí v České republice. První zmínka o přítomnosti židů v obci pochází z roku 1331, kdy král Jan Lucemburský přenechal veškeré příjmy z místních židů obci Stráž. Židovský hřbitov, severozápadně od obce, byl však založen už roku 1330. Počet židovské komunity vzrůstal do poloviny 19. století. Pak začal klesat z důvodů velkého stěhování do větších měst.
Pro větší obraznost:
r. 1580 – 15 rodin
r. 1626 – min. l6 rodin
r. 1702 – 50 osob nad 10 let, židé tvoří asi 12 % všech obyvatel
r. 1724 – 18 rodin, 98 osob
r. 1783 – 28 rodin, 75 dětí
r. 1793 – 30 rodin, 158 osob
r. 1838 – 47 rodin
r. 1880 – 76 osob, židé tvoří 5,6 % všech obyvatel
r. 1900 – 81 osob; židé tvoří 6,9 % všech obyvatel
r. 1921 – 45 osob; židé tvoří 4,5 % všech obyvatel
r. 1930 – 31 osob; židé tvoří 3,1 % všech obyvatel
r. 1945 – vrátily se 3 osoby
r. 1960 – 1 člen židovské plzeňské obce (pan Artur Weil)
poznámka: roku 1938 zde žilo 926 Němců, 19 Čechů a pouhých 31 židů.

Hlavní obživou zdejších židů v 18. a 19. století byl především obchod s vlnou, peřím, kůží, plátnem, krajkami, punčochami, tabákem, kořením, moukou, máslem, smíšeným zbožím atd. nebo řemesla jako řezník, krejčí, švadlena, holič, sklenář, výrobce stužek atd. Podle záznamů zde dokonce žil i posel, sběrač starých hadrů pro papírnu, správce noclehárny pro žebravé židy. Od roku 1724 zde existoval i „bavič", který fungoval jako dnešní konferenciér nebo lidový vypravěč při svatbách, o svátcích atd. Stráž měla i své židovské ranhojiče nebo lékaře pro potřebu obce. Podle umístění synagogy lze soudit, že zde židé žili již v 17. století. Podle pramenů a místního zápisu zde roku 1788 bylo celkem 13 židovských domů, roku 1838 už 17 samostatných domovních parcel s řádnými popisnými čísly. Dne 20. května 1876, kdy Stráž zasáhl velký požár, vyhořelo celkem 118 domů a 2kostely. Bohužel požár zničil i židovskou ulici. Původní židovské domy se lidé po požáru snažili opravit a téměř všechny ještě dnes stojí. Pouze 3 domy, které byly celé dřevěné, jsou nahrazeny zděnými (č.p.193, 207, 208).

Synagoga stávala na jižní straně ulice od 2. poloviny 17. století. Její vnější podobu ani vnitřní zařízení neznáme, protože roku 1876 byla zcela zničena požárem. Jedinou věcí, kterou víme, je to, že se jednalo o zděnou budovu. Okolo roku 1882 se na stejném místě zřídila nová synagoga. Ke stavbě byly využity některé původní zdi. Existovala za dnešními parcelami č. p. 284 a 285.2) Bohoslužby se zde konaly až do roku 1938. V listopadu tohoto osudného roku byly sneseny všechny rituální židovské předměty i jiná zařízení z židovských domů a celá synagoga byla podpálena. V poválečných letech, přesněji roku 1950, byly ohořelé ruiny zbořeny. Opět se nám nedochovaly žádné fotografie či obrázky, jak synagoga vypadala.

Nejcennější památkou pro historii židů v Čechách je hřbitov ležící asi 1 km severozápadně od náměstí, mezi loukami a lesíky. Přestože je nejstarším hřbitovem v Čechách,3) zbylo z něj jen málo náhrobků. Údajně byl založen již roku 1330, není to však písemně doloženo. Spolehlivým pramenem o jeho existenci je až rok 1450. Jeho starší část byla zcela zaplněna náhrobky renesančního a barokního typu seřazených do zvláště vymezených řad. Kolem roku 1860 musel být podle pramenů hřbitov podstatně rozšířen, naposledy byl renovován roku 1923. Podle místní matriky zde v letech 1784 – 1937 bylo pohřbeno přes 800 zemřelých židů. Takže když přičteme hroby z let, předcházejících roku 1784 do doby vzniku, dostaneme počet s určitostí převyšující 1000 hrobů. Pohřbíváni zde nebyli jen židé ze Stráže, ale též z okolních obcí, např. z Boru, Bernartic, Bělé nad Radbuzou, Přimdy, Olešné..... Po roce 1938 byl hřbitov zničen, moderní náhrobky rozkradeny a většina starších, historicky cenných byla použita při stavbě místního dřevozpracujícího závodu. Bohužel i v poválečných a dalších letech si lidé této památky nevážili a z asi 50 náhrobků viditelných ještě před třiceti lety máme dnes šanci spatřit pouhých 15 stojících náhrobků z 18. – 19. století. I na nich je značná část nápisů nečitelná. Nejstarší viditelný náhrobek pochází z roku 1579.

V naší době je snad nejznámější rodák ze Stráže jménem JUDr. Elias Liebstein. Narodil se roku 1906 jako syn zdejšího známého lékaře. Ve 30. letech 20. století působil jako advokát v Jablonci nad Nisou. Roku 1939 odjel do Palestiny. V letech 1945 – 48 se stal ředitelem berlínské pobočky sionistické instituce Jewish Agency. Pak se nechal přejmenovat na Elijahu Livneh. Do konce života pracoval v izraelských diplomatických službách.

Židovské objekty a významné nemovitosti ve Stříbře

Trvalejšími připomínkami starších i novodobých židovských obcí zůstaly především někdejší ghetta, synagogy a hřbitovy. Ve Stříbře nám z těchto hmotných a nemovitých památek zůstala pouze torza.

Židovská branka
Židovská branka Ghetto v pravém smyslu slova ve Stříbře nevzniklo. V této souvislosti se pouze připomíná tzv. „Židovská branka" v jihovýchodní části města ve vnitřních městských hradbách. Jedná se o prostou valně klenutou branku z cihel druhé poloviny 18. století, postavenou na místech původního úzkého průchodu v městských hradbách, jejíž prostý oblouk, polokruhový a bez profilu překlenuje uličku vedoucí vnitřní zdí městských hradeb vedle židovského domu (Judenhaus) a zpřístupňuje prostor Kostelního náměstí. Vedlejší dům, nyní se slunečními hodinami zvaný občas „Dům u slunce", byl ve středověku jediným vymezeným obydlím židů ve městě.

Osudy synagogy
V náboženském životě Židů zaujímá synagoga zvláštní místo a v určitém smyslu představuje ústřední instituci judaismu. Byla zpravidla centrem života obce a byla střediskem obecní, vzdělávací a společenské činnosti. Její hlavní účel však byl vždy bohoslužebný.

Osudy stříbrské synagogy ve značné míře symbolizují osudy židů ve Stříbře. Po vzniku a značném rozkvětu přichází doba utrpení a po ní zapomnění.

Dne 5. 3. 1878 požádal Leopold Ignác Weil, představený místní židovské náboženské obce, starostu horního královského města Stříbro o povolení výstavby synagogy ve dvoře domu č.16 (tzv. Rabínský dům) na parcele číslo 53/1 a 651 na Ringplatz a předložil mu její stavební plán, který zpracoval stříbrský stavitel Andreas Deimling.
Původně se jednalo o jednopodlažní budovu 10,00 m x 15,10 m o celkové výšce 11,70 m z kamenného zdiva s valbovou střechou, konstrukce krovů ležatá stolice, střešní krytina obyčejná tašková s podmazáním. Objekt byl situován podélnou osou ve směru východ – západ, původně jediný vstup byl z jižní strany. Nad úrovni prvního podlaží byla na jižní a severní straně po pěti a na jižní straně tři dvoukřídlá obloukovitá okna. Dispozičně byla budova řešena tak, že v přízemí, které sloužilo jako modlitebna, byla jedna velká místnost v jejíž jedné třetině byly umístněny dva sloupy jako zakončení portálu, které nesly podlahu druhého podlaží, a malá chodba se schodištěm do prvého podlaží. Konstrukce podlah byla kameninová, oproti vnější úrovni snížena o 0,13 m schůdkem na vstupu. Vmístnosti modlitebny byly umístěny dvakrát lavice pro čtyři v šesti řadách. To je celkem 48 míst, která byla orientována čelem na východní stranu. Výška této místnosti byla 3,85 m. První podlaží bylo přístupné z chodby v přízemí po jednoramenném pravotočivém schodišti, které začínalo na straně oproti vstupním dveřím. Podlaha podlaží byla dřevěná z hoblovaných prken na sraz a vytvářela ochoz o šířce 2 metrů na jižní a severní straně, na západní o šířce 3,15 m a na východní straně byla podlaha ukončena nosnou zdí portálu. Zabudované dřevěné vyřezávané zábradlí mělo výšku pouhých 0,8 m. V prostoru ochozů byly umístěny na podélných stranách dvě řady lavic pro devět lidí. Na západní straně stupňovitě tři lavice. Dvakrát pro osm a jednou pro pět osob. V prvním podlaží tak bylo k dispozici 61 míst. Fasáda byla značně členitá. Jednoduchými ozdobnými prvky, prostým zvýšením profilů, bylo provedeno zvýraznění oblouků oken, nosných svislých a vodorovných prvků. V blíže neurčeném prostoru dvora byla dle výpovědi pamětníků (stříbrský rodák J. Tůma, rok narození 1922) vybudována i replika Zdi nářků. Snad se jednalo o opěrnou zeď v severojižním směru, jejíž zbytky se však nedochovaly. Koncem měsíce července (29. 7.) 1879 proběhlo oficiální posouzení dokončeného díla a stavba byla ukončena a povoleno její užívání.
Avšak již od roku 1888 byla vedena jednání o možnosti provedení přístavby venkovního schodiště. Snaha představitelů místní židovské komunity byla realizována dnem 19. srpna 1891, kdy venkovní přistavené schodiště, v pohledové straně do náměstí, s podestovou deskou a ochrannou deskou z plechové krytiny, bylo zkolaudováno.
Budova byla pro své účely používána až do roku 1938, kdy záborem pohraničí a jeho přičleněním k Německu byla většina obyvatel neněmeckého původu donucena město Stříbro opustit. Ještě na jaře roku 1938 (21. března 1938) žádá stavitel Rudolf Bergr o povolení úprav v okolí synagogy pro podnikatele jménem Franzi Hammerschmied. V průběhu „Křišťálové noci" (9.–10. listopadu 1938) byla synagoga včetně přilehlého domu č. 16 vyrabována a vše, co mělo jakoukoliv souvislost sžidovstvím, bylo zničeno. Později budovy přešly do majetku města. V roce 1940 byl objekt synagogy i domu č. p. 16 od města za cenu 10.000 říšských marek odkoupen organizací Hitlerjugend, která zde zřizuje společenské prostory pro svoji činnost včetně ubytovny. Pro potřeby státní moci je v září roku 1942 provedena úprava budovy bývalé synagogy v ceně 1 032,80 říšských marek na zajatecký tábor. Budova poté slouží k ubytování zajatých francouzských důstojníků ze zajateckého tábora Černošín, zařazených do pracovního komanda v místní prádelně wehrmachtu.

Po skončení okupace je objekt do padesátých let nevyužíván a chátrá. Teprve v roce 1958 začíná obrat. Svým č.j. výst. /754/1958/16-4/Ti z 23. 1. 1958 Odbor výstavby rady ONV ve Stříbře na základě žádosti rady MNV Stříbro nařídil majiteli domu č. 16 provedení nutných úprav k zabezpečení bezpečnosti. Majitel objektu – v tomto případě tedy Židovská náboženská obec Plzeň – se 6. února 1958 odvolala ke Krajskému národnímu výboru. Přesto dne 13. června 1958 předseda MNV Stříbro vzhledem k nečinnosti vlastníka žádá o souhlas k vyvlastnění objektu budovy č. p. 16 a její následné demolici.

Na jednání 14. října 1958 zástupce Židovské náboženské obce Plzeň JUDr. Tanzer Lev následně po posouzení skutečného stavu objektů a návrhu na demolice objektů vzhledem k nedostatku finančních prostředků navrhuje dům č. 16 mimo objektu ve dvorním traktu (vlastní synagoga) bezúplatně darovat státu zastoupeným MNV Stříbro. Rada MNV Stříbro s tímto l6. října 1958 vyslovila souhlas a 24. června 1959 byl vydán demoliční příkaz na demolici neobývaného rohového domu č. 16; budova ve dvoře je vlastníkem pronajata Státním statkům – oborový závod Stříbro. V roce 1966 je objekt bezúplatně převeden do vlastnictví nájemce. Dne 6. června 1966 bylo vydáno stavební povolení č. 674/66, kterým byla povolena rekonstrukce bývalé židovské synagogy u č.p. 16 ve výši nákladu 402 869 Kčs na zemědělské laboratoře státního statku. Přestavba ukončena 21. ledna 1969. V roce 1981 byly na objektu provedeny další stavební úpravy pro jeho využití jako Dům pionýrů a mládeže. Rozhodnutím Fondu národního majetku č. 2508/92 bylo vlastnictví objektu převedeno zpět na město Stříbro. V současnosti objekt slouží jako Dům mládeže. Majetkem Židovské náboženské obce Plzeň je již pouze přilehlá parcela číslo 53/1 o výměře 384 m2 a parcela číslo 651 o rozloze 54 m2.

Jedinou zachovanou památkou na náboženský život židovské náboženské obce ve Stříbře, pomineme–li základy synagogy, jsou nálezy z roku 1968, které jsou uloženy ve stříbrském muzeu pod inventárními čísly 1091 až 1094. Teprve 4. 7. 1984 je určila pracovnice stříbrského muzea jako židovské Tóry s tímto popisem:
v případě nálezu číslo 1091 jako pergamenový svitek na dřevěné hřídeli dlouhé 108 cm, šíře 68 cm, z obou stran svitku dřevěné kruhové zarážky o průměru 19 cm
v případě nálezu číslo 1092 jako pergamenový svitek na dřevěné hřídeli dlouhé 96 cm, šíře 58,5 cm, z obou stran svitku dřevěné kruhové zarážky o průměru 16 cm
v případě nálezu číslo 1093 jako pergamenový svitek na dřevěné hřídeli dlouhé 69 cm, šíře 58 cm, zobou stran svitku dřevěné kruhové zarážky o průměru 16 cm
v případě nálezu číslo 1094 jako zbytek pergamenového svitku na dřevěné hřídeli dlouhé 106,5 cm, šíře 56,5 cm, z obou stran svitku dřevěné kruhové zarážky o průměru 18,5 cm.
Text je psán tmavým, téměř černým inkoustem na speciálně upraveném pergamenu, je použit nevokalizovaný, hranatý typ hebrejského písma. To, že všechny svitky jsou navinuty na dřevěné tyče zvané acej chajim, potvrzuje jejich aškenázský původ. Jejich další uložení již neodpovídá tradici – chybí pláštík (meil), povijan (mapa) a tas (štít), který bývá zavěšován na pláštík. Ani v jednom případě není udána délka svitku.
V současnosti jsou svitky zabaleny v papíru a jsou uloženy v depozitáři. Je velice pravděpodobné, že nebyly restaurovány a o jejich existenci Židovské muzeum v Praze, které zabezpečuje péči o tyto památky, neví.

Židovský hřbitov
Neodmyslitelnou součástí židovského osídlení byl hřbitov, který původně mohl být i uvnitř města, od roku 1787 však všechny hřbitovy, včetně křesťanských, musely být povinně mimo hradby města. Proto další významnou aktivitou židovské náboženské obce byla výstavba hřbitova.

Žádostí z 5. 11. 1901 (27204/1901) Židovská náboženská obec Stříbro zastoupená svým představeným Ignácem Weilem, požádala o povolení výstavby hřbitova na parcele číslo 1763 o rozměrech 90,3 x 24 m s obvodní zdí o výšce 2 m. Projektant a stavitel Hacker a zástupce představenstva židovské obce Moritz Lederer dne 20. 5. 1902 předložili městské radě k posouzení dva projekty. První na výstavbu hřbitovní místnosti a druhý na výstavbu vlastního hřbitova. Dne 12. 8. 1902 byl hřbitov vytyčen a vydáno povolení o jeho užívání.

Dne 23. září 1903 bylo provedeno řízení o kolaudaci stavby hřbitovní místnosti, 28. října 1903 bylo rozhodnutím č. Z 1418 přiděleno č. p. 509 a dnem 3.listopadu 1903 bylo povoleno používání budovy.

Jako první byla na novém židovském hřbitově pohřbena Weil Ornesstine 1872 – 29. 9. 1902, jako poslední Popper Markus 6. 6. 1865 – 28. 6. 1935.

U jižní hřbitovní zdi je 10 hrobů (jeden z nich bez náhrobku), které patří uprchlíkům z Haliče a Bukoviny, kteří v období po roce 1915 v počtu 1 385 ve Stříbře pobývali. Podle místa uložení jde o hroby, které byly vytvořeny v období mezi 19. 1. 1910 až 27. 3. 1917, jejichž povrch se liší jiným uspořádáním navršené zeminy – zemina je tvarována do pyramidy, náhrobky z pískovce s nečitelnými znaky jidiš jsou ve dvou případech vyzdobeny. V prvém případě jde o Davidovu hvězdu v záhlaví, v druhém případě se jedná o dvoulistou korunu v zápatí.4)
Hřbitov sloužil k poslednímu odpočinku převážně židovských obyvatel Stříbra, jsou zde však pohřbeni i židé z okolních vesnic jako je Cebiv (Rosenberger Fransizka – 1913), Černošín (Schwarz Leopold – 1924), Vlkýš (Pinková Sophie – 1920), Mutětín (Schwarzkopfová Anna – 1917), Kladruby (Grünhut Josef 1922, Küblová Rosa – 1907). Většina novodobých náhrobků je z hlazeného betonu a nese signaturu výrobce W. Móckel – Asch (Aš).5)
Podle knihy Jana Heřmana – Židovské hřbitovy v Čechách a na Moravě – měla židovská náboženská obec ve Stříbře od roku 1890 až do okupace (1938) ve své správě i starý židovský hřbitov mezi osadami Ošelín a Řebří, který původně patřil náboženské obci ve Svojšíně, která v roce 1890 byla zrušena.

Na začátku října 1942 vyzývá městský stavební úřad místní stavební podnikatele k podání nabídky na přestavbu stávajícího objektu na obytný dům. 7. 11. 1942 přijímá tuto nabídku místní stavitel Karel Bayer (Radniční ulice 9) a nabízí provedení přestavby na obytný dům ve výši 1 681,55 RM. Dne 3. 12. 1942 zahájil přestavbu, kterou prováděl pouze jeden zednický mistr a učedník. Přestavba na obytný dům byla ukončena v srpnu 1943.
V průběhu přestavby byly poraženy tři lípy stojící před domem, na jejich místo byly v roce 1946 vysazeny tři topoly a dva smrky černé. Od té doby je dům užíván pro obytné účely. Před domem zůstala zachována studna s ruční pumpou.

V současnosti je vstup na hřbitov možný pouze malou brankou v jižní hřbitovní zdi. Branku musí paní správkyně Řezníčková zamykat kvůli vandalům, kteří využívali volnosti pohybu na hřbitově a rozkrádali ho. Na hřbitov jste vpuštěni jen po požádání správkyně, a to jen ve všední den do 14.00 hodin kromě pátku, kdy mají židé svátek a do soboty je nesmí nikdo rušit, ani navštěvovat pozůstalé na hřbitově.6)

Nynější stav hřbitova je následující. Na hřbitově je 128 rozeznatelných hrobů, z nich je 65 označeno náhrobky, jejichž umístnění není vždy původní. Náhrobky byly v průběhu okupace povaleny a na svá místa postaveny až v roce 1946 tehdejšími správci hřbitova. Mnoho nápisů na náhrobcích je nečitelných běžnými postupy, u novějších náhrobků jsou poškozeny osazené desky. Z čitelných desek lze uvést, že pouze ve 2 případech je nápis český, ve 3 pouze německý, 17 krát pouze jidiš 7) a ve 22 případech jidiš a němčina. Pouhých 60 osob bylo možno ztotožnit. Na náhrobcích jsou uvedena jména příslušníků 34 rodin. Nejčastější se na náhrobcích vyskytuje příjmení Weil (6x), Bergler (5x) a Popper (4x).

Ve třech případech jsou na náhrobky doplněny jména osob zemřelých po uzavření hřbitova. Jde o jména Weil Hugo (1962), Kilblová Marie (1969) a Růžena Turková (1993).

Jeden náhrobek, III/14, je věnován osobám, které zahynuly ve válkách. Týká se: Epstein L. (l.světová válka) a Weilová H., Weil E., Weilová E. (koncentrační tábory). Jedná se zřejmě o náhrobek, který J. Fiedler označuje za náhrobek obětem pochodu smrti.

Na náhrobku rodiny Küblovy je uveden MUDr. Kübl Julius – datum úmrtí 12. května 1942 a na náhrobku 1/35 rodiny Lóbner je uveden Edmund 17. ledna 1918, který padl v Itálii.

Jako první ve třetí řadě (III/1) stojí pískovcový náhrobek bez textu s rytinou katolického kříže.8) Jeho význam se mi nepodařilo objasnit.

U jižní stěny bývalé kostnice9) ve výši 30 cm je vyryt nezřetelný nápis, který se mi nepodařilo rozluštit. Jeho autorem měl být někdo ze zde shromážděných 48 osob z pochodu smrti v dubnu 1945, které měl později jejich doprovod u východní zdi hřbitova zastřelit.

Kolem roku 1960 byl prováděn rozsáhlý výzkum židovských památek pracovníky tehdy Státního židovského muzea. V jeho průběhu byla provedena fotodokumentace stávajícího stavu židovského hřbitova. Výsledná zpráva je uložena v archívu Židovského muzea Praha.

Přehled pohřbených na židovském hřbitově u Stříbra

Koncentrační tábory v Čechách
O úplně prvním koncentračním táboře v Čechách se vedou velké spory. Někteří tvrdí, že prvním byl tábor v Ostrově, jiní pamětníci zase zastávají názor, že jediný první koncentrační tábor se nacházel v Mladé ve vojenském prostoru Milovic. Podle archivních materiálů a po velkém bádání v archivech měst jsem zjistila, že opravdu prvním koncentračním táborem je tábor v Ostrově. Podle historie byl zřízen už v dubnu roku 1939.
Nevím, jestli je to štěstím nebo neštěstím, i když to určitě ne, snad je to naší polohou, že všechny koncentrační tábory na našem území byly jen pobočkami nebo komandy velkých koncentračních táborů mimo naše území. Sice počet vězněných byl značně rozsáhlý a vyrovnával se, někdy až přesahoval počet vězněných v opravdových koncentračních táborech. Dělo se tak zejména koncem války. Příkladem je koncentrační tábor Richard u Litoměřic.
Nejvíce pracovních komand na našem území měl koncentrační tábor Flossenburg. Tento tábor byl vybudován v roce 1937 u bavorského Weidenu, 7 km od hranic. Na druhém místě v zastoupení transportů byla světoznámá Osvětim a Gross Rosen.

Přehled koncentračních táborů v Čechách a na Moravě
Bílá Voda
Bílý Kostel
Božičany
Brněnec
Bruntál
Bukovany
Bystřice u Benešova
Hanušovice
Holýšov
Hradištko
Chrastava
Jezeří – Albrechtice
Jiřetín
Kamenický Šenov
Korunní
Kraslice
Křepenice
Lešany
Lovosice
Most
Nové Město pod Smrkem
Nová Role
Olbramovice
Ostrov nad Ohří
Panenské Břežany (zámek)
Poříčí u Trutnova
Rabštejn
Richard u Litoměřic
Rtyně nad Bílinou
Rychnov
Svatava
Teplice
Terezín (Malá pevnost)
Vrchotovy Janovice

Koncentrační tábor Holýšov
Městečko asi 29 km jihovýchodně od Stříbra.
Asi 1 km do severního okraje obce Holýšov se nacházely hospodářské budovy. Ve vlastnictví je měl jistý V. Pičman. Roku 1939 ho z vlastního pozemku vyhnali Němci a zabavili vše, co měl. Atak se ze statku v červnu roku 1944 stal koncentrační tábor pro židovské ženy od 14 let.
Koncentrační tábor byl dokonale izolován od okolí. Všechna okna bez výjimky měla silné mříže, východy dvora i střechy byly opatřeny ostnatým drátem nabitým elektrickým proudem. Ve dne i v noci tábor hlídaly německé ozbrojené dozorkyně SS. Poměry, které tam zavedli esesáci a esesačky, byly podobné jako v jiných nacistických mučírnách. Týrání, hlad, vraždy a nesnesitelné poměry hubily desítky vězňů, kteří byli pochováni na místním hřbitově.

V dějinách tábora se zde vystřídalo celkem 5 100 žen. Přestože se tábor nacházel na bývalém českém pohraničí, Češky zde nebyly. Převážnou většinu tvořily Francouzky (50%), Polky (25%), Ukrajinky (24%), Rumunky, Maďarky, Slovenky...

Většina internovaných židovek byla nucena chodit na práci do muniční továrny Metllwerke Holleischen umístěné v lese Hořina. Některé z nich chodily někdy políčkovat, kopat a vykonávat ostatní mužské těžké práce. Za nedovolený odpočinek nebo jen za poklesnutí jejich výkonu byly drsně týrány.

I když byl koncentrační tábor pouze pro ženy, bylo zde přechodně ubytováno 120 mužů, tedy židů. Po celých dvou měsících je transporty odvezly neznámo kam a jejich volné místo v táboře ihned zaplnilo dalších 300 židovských dívek a žen ve věku 11 – 30 let. Tyto mladé ženy nechodily podle některých pramenů do muniční továrny. Pouze když napadl sníh, byly některé z nich povolány ho odklidit.

Podle hlášení K. H. Franka ze dne 5. 3. 1945 pracovalo v muniční továrně na výrobu střeliva 694 vězenkyň. Táborem prošlo přes 5 000 vězňů.

Dne 28. 4. 1945 koncentrační tábor v Holýšově násilím otevřela polská armáda a rozpustila ho. Část žen se rozprchla po okolí, druhá část počkala v táboře na repatriaci.

Během fungování koncentračního tábora zde zemřelo celkem 11 žen. Pochovány jsou na obecním hřbitově v Holýšově. Památka na koncentrační tábor je symbolizována zdí vpravo od vchodu, na které je ostnatý drát. V jejím čele je vsazena plechová deska s českým, ruským, polským, francouzským, italským a německým nápisem informujícím, že v budovách statku byl za 2. světové války koncentrační tábor pro muže a ženy. Před zdí je upravený parčík se záhony.

Proč ta nenávist?

Židé jsou lidé jako my. Mají dvě oči, dvě nohy, dvě ruce, vlasy .... vnitřní orgány, jsou prostě stejně jako my z masa a kostí. Tak proč je tu ta odvěká nenávist k nim? Proč museli žít vždy odděleně od nás, od křesťanů? Museli mít své hřbitovy, své městské čtvrti (ghetta), své městské brány pro vstup do města, povolení, zda vůbec mohou v určitém městě bydlet...... Mohla bych pokračovat dále. Křesťané jim dávali zákazy týkající se různých věcí. Ale kde tahle nenávist vznikla?

Pátrala jsem dlouho. Musím uvést, že jsem se ještě zcela nedobrala ke konečnému závěru. Pravý důvod antisemitismu je mi dodnes neznámý. Ale nějaký musel být, když Hitler chtěl vyhladit ze světa právě Židy.
Některé ze známých údajů :
1, Židé se na našem území poprvé objevili v 9. století. Vždy tvořili důležitou a významnou součást českého života. Úspěšně se projevovali ve financích a obchodech. Po celá staletí se střídala dvě období, jakým způsobem se náš národ choval k židům. Bud' je měl v srdci jako vážené občany a bohaté měšťany, anebo bylo období, kdy byli židé vyháněni a nuceni se asimilovat, popřípadě přijímat katolické náboženství. V těchto dobách útlaku a útisku museli žít v ghettech nebo za městskými branami.

Je zajímavé, jaký rychlý obrat vznikl ve 20. století ve vztahu křesťan a žid. Za dob první republiky (1918 – 1938) byli židé váženými a významnými lékaři, právníky, spisovateli, novináři a bankéři. Nástupem Hitlera k moci se vše převrátilo. Židé byli znenadání pronásledováni, byl zkonfiskován jejich majetek, následoval zákaz pracovat a posléze byly celé židovské rodiny přepravovány transporty do koncentračních táborů. Jejich životy skonávaly v plynových komorách. Aby toho všeho nebylo málo, židé byli pronásledováni ještě v padesátých letech za komunismu. Zinscenovaly se na ně různé pochybné procesy a nebylo odvolání.

2, Snažila jsem se najít rozdíl mezi náboženstvími. Porovnávala jsem judaismus a křesťanství. Jaké bylo ale zjištění, že křesťanství vzniklo právě z náboženství hebrejského lidu, tedy od předků židů. Křesťanství pochází z izraelského území okupovaného Římany. V nazaretském židu Ježíšovi spatřovali jeho žáci biblického Mesiáše a Syna božího. Ježíš prohlašoval, že přišel rozšířit úmluvu uzavřenou mezi Jahvem (židovský Bůh) a židovským národem na celé lidstvo. Jediné, v čem se židé odlišují od křesťanů, je víra v Ježíše. Židé totiž stále očekávají příchod mesiáše.
Praotcem obou náboženství je Abrahám. V bibli se vypráví, že okolo 19. století před Kristem v mezopotámském Uru Abrahám uslyšel boží slova („Odejdi ze své země a jdi do země, kterou ti ukážu."). Abrahám tato slova poslechl a vydal se do země Kenaánu která se později stala zemí izraelskou. Tam uzavřel Abrahám s bohem smlouvu a za to, že věřil v boha, mu bylo slíbeno četné potomstvo. Dodnes se všichni křesťané a židé považují za potomstvo právě praotce Abraháma. Stejně jako on sdílejí víru v jednoho boha. Další odlišností židů a křesťanů je vysvětlení a interpretace zkoušky Abraháma – obětování jediného syna Izáka. Tato nejznámější epizoda z biblického vyprávění je o zkoušce, zda má Abrahám raději svého syna či boha. Jednoho dne chtěl bůh po Abrahamovi, aby mu obětoval svého jediného syna Izáka počatého ženou Sárou (Abrahám měl ještě staršího syna Izmaela se služkou Hagar). Abrahám neváhal a chtěl syna zabít. V poslední chvíli mu bůh pod ruku svírající nůž podstrčil beránka. A tak se mluví o Abrahamovi jako o „otci věřících". Tento příběh má však naprosto odlišný smysl v judaismu a křest'anství. Pro židy to byla „boží zkouška". Odehrála se na hoře Mórija, která se podle tradice nachází v Jeruzalémě, kde král Šalamoun nechal vystavit chrám boha symbolizující jeho místo „Přítomnosti". Pro křesťany obětování Izáka ohlašovalo smrt Ježíše, který byl ukřižován pro záchranu všech věřících. Slovo boží mají obě náboženství zapsány ve svatých knihách. Židé v bibli a křesťané v bibli doplněné Novým zákonem. V obou případech se jedná o monoteistické náboženství. Tzn. víra v jednoho boha, ale nazývají ho různě. U židů se jedná o čtyři písmena, která se z úcty ani nevyslovují: JHWH. Když si doplníme samohlásky, vyslovuje se Jahvé, ale při čtení se nahrazuje výrazem „Adonaj", což v překladu znamená pán. Křesťané mají svého Boha, Otce, Syna a Ducha svatého.

Jak je tedy vidět, nenávist k nim nemohla vzniknout z pouhého náboženství. Hledala jsem tedy dál. Prozatím jsem přišla ke třem možným důvodům antisemitismu a odstrkování židů.

1, Prvním důvodem nepřátelství bývá pouze skutečnost, že vedle sebe jsou nuceni žít lidé dvou různých kultur. Jedna pak považuje druhou za ohrožovatele vlastních norem. V dnešní době se u nás hodně projevuje situace s Rómy a jejich odmítání. O takovýchto vztazích lze mluvit jako o xenofobii– nepřátelský postoj k něčemu cizímu. Toto nepřátelství je pak o to silnější, čím větší snahu vyvíjí menšina o udržení svých kultur. Každý, kdo se chce lišit a nekomunikuje s většinovou společností, je podezřelý, a je jedno, zda jde o žida, křesťana nebo o příslušníka punkového hnutí.
2, Druhým důvodem je závist vůči skupině ekonomicky úspěšnější. Byla zde nesnadno přiznávaná skutečnost, že židé jako menšinová populace v zemi měli lepší hospodářské výsledky. Tato situace se objevila ještě před Kristem v Egyptě.
3, Třetím důvodem je již výše zmíněný teologický spor mezi judaismem a křesťanstvím. Křesťané přicházejí s teorií, že židé jsou odpovědni za ukřižování Ježíše Krista. Zavrhují je z důvodu, že židé nepřijali Božího syna a nechali jej ukřižovat. Koncem 19. století se tento teologický spor objevuje v souvislosti s Dreyfusovou aférou, kdy francouzský katolický tisk stojí na straně Dreyfusových odpůrců.

Pro dnešní antisemitismus je typické směšování výše uvedených důvodů. Ať již jsou však motivy antisemitismu jakékoli, pro jednotlivce mají vždy stejný důsledek: příslušnost ke skupině jej činí možnou obětí psychického nebo fyzického násilí.

Holocaust (šoa) byl vyvrcholením vztahu žid versus křesťan. Udál se rychle, ale obětí s sebou vzal ještě více. Celkový součet dosáhl hodnoty kolem 6 miliónů lidí. Lidí, kteří za nic nemohli. Narodili se jen jako židé. Ale byli stejně mírumilovní a nechtěli od života ničeho více než my.

Závěr aneb Co mi tato práce dala a vzala?

Jak jsem se již na začátku zmínila, zajímá mě objevovat osudy lidí, kteří žili za druhé světové války nebo s ní byli jen trochu spjatí. S velkou chutí jsem se tak pustila do hledání židovských občanů v kraji svého bydliště – na Stříbrsku. Jaké bylo pro mne zklamání, že zde už žádní židé nežijí. Ale nic mě od tohoto projektu neodradilo a hledala jsem alespoň jejich hmotné pozůstatky. Díky této práci jsem si tak rozšířila rozhled a vědomosti o mém kraji a poznala s tím spjaté dějiny židů zde žijících.

Tento projekt mě donutil se zamyslet nad námi lidmi. Nad naší vzájemnou tolerancí a přátelstvím, jak dokážeme jako většina akceptovat samotné jedince nebo menšinu. Možná jsem v tomto ohledu bláznivá optimistka, ale zastávám názor, že v dnešní modernizované době jsou už tyto vztahy na lepší úrovni, i když ne úplně ideální. Myslím si, že inteligentní jedinec se při rozhovoru s druhým, pro něj prozatím cizím, nezajímá o to, jaký je jeho původ a v co věří. Ale baví se s ním a chová se k němu jako k sobě rovnému. Samozřejmě mu v případě nouze poskytuje i svou ochranu a pomoc.

I když existují na Zemi místa, kde se nacházejí výjimky. Ale jak se říká, „výjimka potvrzuje pravidlo".

Použitá literatura a prameny:


Židovské památky Tachovska (Průvodce historií západních Čech), Fiedler Jiří, Český les 1998
Z dějin židů na Tachovsku, In: Sborník okresního muzea Tachov 26/97
Vališ B.: Památky bojů v západních Čechách, Krajské středisko státní památkové péče a ochrany přírody Vimperk 1975.
Stříbrsko a Borsko, Historicko – turistický průvodce č. 4
Domažlice – Plzeň 1995
Židovské dějiny, kultura a náboženství
Sadek Vladimír, Franková Anita, Šedinová Jiřina, Praha 1992 Tábory utrpení a smrti
Bubeníčková Růžena, Kubátová Ludmila, Malá Irena, Praha 1969
Náboženství světa – školní encyklopedie pro mládež, Praha 1997
Kniha o náboženstvích, Praha 1993
Zastavení u kulturních památek okresu Tachov, In: Sborník okresního muzea Tachov 14/1981
Nový P.: Zjišťování národnosti a židovská otázka, In: Postavení a osudy židovského obyvatelstva vletech 1939 – 1945
Krejčová Helena, Svobodová Jana, Praha 1998
Židovské hřbitovy v Čechách a na Moravě, Heřman Jan, Brno 1980
Archiv Stavebního úřadu Stříbro: Dokumentace stavby č.p. 16 –parcely 53/1 a 651 Archiv Stavebního úřadu Stříbro: Dokumentace stavby č.p.509 – parcely 689 a 1763/2, Státní ústřední archiv Praha
Státní okresní archiv Tachov: Fond Okresní úřad Stříbro Židovské matriky – HBMa v letech 1784 – 1949, Státní ústřední archiv Praha 1999

GRAF

Národnostní složení podle sčítání lidu roku 1930

Národnostní složení podle sčítání lidu roku 1930

3% ZBYTEK
30% NĚMECKÁ NÁRODNOST
31% ŽIDOVSKÁ NÁRODNOST
36% ČESKÁ NÁRODNOST

Pozn.: Při posledním předválečném sčítání v roce 1930 se k židovskému náboženství přihlásilo v Čechách 76 301 lidí, na Moravě a ve Slezsku 41 250 lidí. Z těchto 117 551 osob se hlásilo téměř 43000 k národnosti české, 37 000 k národnosti židovské, 35 000 k národnosti německé, ostatní k různým jiným národnostem. V těchto číslech nejsou zahrnuti lidé, kteří nebyli židovského náboženství, ale přesto se podle norimberských zákonů měli stát obětmi židovské genocidy.

Poznámky k textu

1) (redakční poznámka k následující straně) Židovské obce na Moravě nebyly velkou výjimkou, ale v Čechách bylo více menších židovských obcí, na Moravě méně, ale byly větší a početnější.
2) (redakční poznámka) parcela může mít parcelní číslo, nikoli popisné
3) (redakční poznámka) Údaj o založení židovského hřbitova ve Stráži r. 1330 není historicky podložený, je to spíše legenda. Písemně je doložený až v polovině 15. století. Strážský židovský hřbitov není nejstarším židovským hřbitovem v Čechách.
(redakční poznámka) text této kapitoly je převzat z knihy Jiřího Fiedlera „Židovské památky Tachovska", vydané v Domažlicích roku 1998
4) (redakční poznámka) hroby haličských uprchlíků nemohou být z roku 1910, pokud knám haličtí uprchlíci přicházeli až v roce 1915, jidiš nemá zvláštní znaky, píše se latinkou nebo znaky hebrejské abecedy
5) (redakční poznámka) náhrobky většinou nebývají z hlazeného betonu
6) (redakční poznámka) svátečním dnem je spíše sobota, šábes začíná v pátek po východu prvních hvězd a končí obdobně v sobotu
7) (redakční poznámka) není pravděpodobné, že epitaf na sedmnácti náhrobcích je v jidiš, domníváme se, že jsou v hebrejštině, protože tyto epitafy autorka vůbec neuvádí, náhrobky v jidiš jsou relativně vzácné
8) (redakční poznámka) místo katolický kříž je lépe uvést křesťanský kříž
9) (redakční poznámka) jde pravděpodobně o obřadní síň (chevra kadiša), kostnice se na židovských hřbitovech nevyskytuje, manipulaci s ostatky judaismus nepřipouští