Židé na Stříbrsku 
       „A ještě je třeba 
        říci, že podle pořádku existujícího není vhodné, aby byl národ podroben 
        jinému národu, aby tento jej podmanil, neboť Bůh stvořil každý národ pro 
        sebe sama ... Neboť podrobení národa národem neodpovídá pořádku existujících 
        věcí, jehož je třeba. Neboť je třeba, aby každý národ byl svobodný ..." 
        
      Rabbi Low: Necach Jisrael (Věčnost Izraele) 
        
        Kapitola l., Praha 1599 
      Obsah
      
        1 – Úvod
        2 – Víte, proč se moje teta jmenuje Eva?
        3 – Původ a historie židů na Stříbrsku
        4 – Historické židovské památky na Stříbrsku
        a) Bor
        b) Bernartice
        c) Stráž
        5 – Židovské objekty a významné nemovitosti ve Stříbře
        a) Židovská branka
        b) Osudy synagogy
        c) Židovský hřbitov
        6 – Koncentrační tábory v Čechách
        a) Přehled koncentračních táborů Čechách a na Moravě
        b) Koncentrační tábor Holýšov
        7 – Proč ta nenávist?
        8 – Závěr aneb Co mi tato práce dala a vzala?
        9 – Použitá literatura a prameny
        10 – Přílohy
      Úvod
      
	  "Mým cílem bylo lépe pochopit nesympatie a nevěřícnost valné většiny křesťanů k nim. Měla jsem v plánu, že až v mém kraji vystopuji nějakého občana – žida, oslovím ho svou návštěvou a poznám tak, zda lidé lžou, když říkají, že židé jsou prostě židi a nepatří k nám." alt="Mým cílem bylo lépe pochopit nesympatie a nevěřícnost valné většiny křesťanů k nim. Měla jsem v plánu, že až v mém kraji vystopuji nějakého občana – žida, oslovím ho svou návštěvou a poznám tak, zda lidé lžou, když říkají, že židé jsou prostě židi a nepatří k nám."
	  
	  Odmalička 
        mě z dějin českého národa nejvíce zajímá období 2. světové války. Nevysvětlitelnou 
        silou mě přitahují osudy obyčejných lidí. Lidí, kteří úplně zbytečně přišli 
        o svůj život během války. Nebo jim, dalo by se říci, při velkém štěstí 
        v neštěstí válka jen hnula s jejich životní dráhou, posunula ji vedle, 
        kam nikdo nechtěl za celý svůj život dojít, a nechala je žít si dál jejich 
        život. Život, to bylo vlastně to jediné, na co tak často mysleli a o co 
        se během války báli. Neztratit ho! Hlavně ho neztratit!
      Z tohoto důvodu jsem se bez váhání vrhla na nabídku pí. 
        profesorky Soutnerové zúčastnit se projektu „Zmizelí sousedé". Chtěla 
        jsem lépe poznat osudy mých (možná) sousedů, přátel ... místních lidí.
      Specializovala jsem se konkrétně na obyvatelstvo židovského 
        původu. Mým cílem bylo lépe pochopit nesympatie a nevěřícnost valné většiny 
        křesťanů k nim. Měla jsem v plánu, že až v mém kraji vystopuji nějakého 
        občana – žida, oslovím ho svou návštěvou a poznám tak, zda lidé lžou, 
        když říkají, že židé jsou prostě židi a nepatří k nám. Nikdy jsem tomu 
        nevěřila, vždyť jsou stejní jako my – z masa a kostí, přišli a odejdou 
        přesně tam, kam my. Vše máme stejné a společné. Chtěla jsem si tedy dokázat, 
        že A. Hitler a spousta dalších neměla pravdu.
      Jenže mé nadšení a elán do práce předčila realita. Ve 
        Stříbře ani v nejbližším okolí nežije už ani jeden žid. Jediná slabá spojitost 
        je tady s rodinou Weilů. Dnes už mrtvý dědeček byl žid. Vzal si ale křesťanku, 
        takže další potomci (až vnoučata) jsou nežidovského původu. K tomu všemu 
        bydlím v západočeském kraji. Po nastoupení Hitlera k moci a jeho blížícímu 
        se vkročení do Československa se jako první z této oblasti stěhovali právě 
        židé. Po ukončení války se sem málokdo vrátil. Vlastně jen jeden, pan 
        Artur Weil.
      Jediné, co nám tu po nich zůstalo, jsou zchátralé synagogy, 
        hřbitovy ... někdy jen dokumenty, že v určitých místech „něco" stálo.
       V první části mé práce jsem se věnovala hlavně oblasti 
        mého původu – Stříbrsko. Z historických pramenů jsemvypracovala původ 
        a historii židů žijících zde. Na to jsem navázala s objevováním a vyhledáváním 
        židovských památek nejdříve v okolí Stříbra, a pak židovských objektů 
        a nemovitostí pouze ve Stříbře.
      Ve druhé části jsem se zabývala otázkou, zda byl v naší 
        blízkosti nějaký koncentrační tábor. Na mapku České republiky, která se 
        nachází v příloze, jsem zanesla všechny koncentrační tábory v Čechách. 
        Na našem území se nenacházely pravé „koncentráky". Byly pouhými pobočkami 
        a komandy Osvětimi, Flossenburgu a Gross Rosenu. Posléze jsem se zaměřila 
        na Holýšov, k nám nejbližší tábor. Podařilo se mi získat mapku s jeho 
        umístěním vůči městu a obecné údaje o něm.
      Ve třetí části jsem se zamyslela, proč jsou židé odjakživa 
        odstrkováni. Proč nejsou včleněni do naší společnosti. Proč vše vyvrcholilo 
        ve 2.světové válce holocaustem atd.
      Závěrečná část obsahuje přílohy k práci, tzn. mapky, fotografie, 
        graf... Doufám, že se vám bude moje práce líbit a při jejím čtení vás 
        odtrhne od současnosti a vrátí do dob, kdy byli židé krutě sledováni a 
        naháněni do míst jejich posledních minut života. Zavede vás to alespoň 
        na myšlenku, proč se to vše dělo. Vím, čas už nevrátím, ale i dnes je 
        dobré vědět – PROČ ?
       Víte, 
        proč se moje teta jmenuje Eva? 
      
Než 
        jsem začala podrobně pracovat na této práci o židech, zpovídala jsem starší 
        pamětníky mé rodiny, zda nemáme nějaké předky židovského původu. Nebo 
        alespoň nějaké známé ... Dozvěděla jsem se to, co jsem si myslela. Nemáme. 
        Ale babička mi vyprávěla o své kamarádce, která byla židovského původu. 
        Babička s ní chodila do stejné třídy a byly to nerozlučné kamarádky. Měla 
        prý krásné dlouhé blonďaté vlasy a modré oči jako hladina oceánu. Kdo 
        by to do židů řekl, že vypadají jako Hitlerova vyzdvihovaná rasa árijců, 
        že ano? Krásné oči zdědila po svém otci. Malý, se zrzavými vlasy a plnovousem. 
        Jak vypadala maminka, to si bohužel babička nepamatuje. Pouze to, že byla 
        strašně hodná a vždy se srdečností a láskou ji v jejich domě přivítala. 
        Kamarádka byla jedináček, ale na případné rozmazlování se nedalo ani pomyslet.
       Když podle zákona musela babiččina kamarádka opustit 
        školu, babička byla jako tělo bez duše. Tak moc se jí po nejlepší kamarádce 
        stýskalo. Hitlerovy zákony dokonce zakazovaly i židy navštěvovat a mít 
        s nimi něco společného. Zjištění, že někdo tuto vyhlášku porušil, se trestalo 
        stejně tak, jako kdyby člověk byl židem.
      Příbuzní babiččiny kamarádky si ještě několik měsíců před 
        15. 3. 1939 zakoupili letenky do Ameriky. Prodali všechen svůj majetek, 
        který v Čechách vlastnili, a emigrovali ze strachu Hitlerových výhrůžek. 
        Rodiče babiččiny kamarádky se chystali učinit to samé. Letenky už měli 
        zakoupené, termín odletu byl časný podzim. Ale bohužel to nestihli. Zámek, 
        na který jezdili každé léto, jim byl odebrán, stejně jako dům, v němž 
        žili. Přestěhovali se do malého bytu. Kromě pár kusů nábytku, šatstva 
        a nezbytných věcí, u nich z lásky zůstala jejich služka. Měla je ráda 
        a nechtěla je v takovéto těžké chvíli opustit.
      Babička riskovala svůj život a tajně chodila za svou nejlepší 
        kamarádkou na návštěvy. Vyučovala ji to, o co ve škole přicházela a po 
        nocích spolu chodily na procházky. Protože kamarádka musela stále nosit 
        na svém oblečení žlutou hvězdu na černém podkladu, která byla i v té nejčernější 
        tmě vidět, chodila stále s rukou na hrudi, aby se neprozradil její původ 
        a babička z toho neměla problémy.
      Jednoho dne si musela babiččina kamarádka sbalit své věci, 
        nesměly vážit více než 50kg, a odjet možná nadobro z rodného kraje. Babička 
        na tyto chvíle vzpomínala velice těžce. Moment, kdy její kamarádka nastupovala 
        do vlaku a naposledy v životě jí zamávala, si člověk zapamatuje na celý 
        život a to neodvratně.
      Babiččina kamarádka byla odvezena transportem společně 
        s maminkou do Osvětimi. Tatínka odvezli do Buchenwaldu.
       Po skončení války a osvobození koncentračních táborů, 
        se tatínek vrátil do rodného městečka a začal hledat svoji manželku a 
        dceru. Stále se nevracely domů, ani hledající agentury nedávaly žádné 
        zprávy. Odvážil se k obdivuhodnému činu. Začal objíždět všechny koncentrační 
        tábory v Evropě. Nikde žádná stopa. Zjistil, že po odloučení od něj pobyly 
        nějakou dobu v Terezíně. Pak byly odvezeny jinam. Hledal tedy dál. Až 
        v Osvětimi našel v seznamu jejich jména. Na seznamu byli napsáni všichni 
        židé – židé, kteří našli svoji smrt násilně v plynu. Zcela zhroucen se 
        vrátil „domů", tedy tam, kde po válce přebýval a napsal dopis svému 
        bratru do Ameriky. Obratem mu přišla letenka a možná ještě dnes žije někde 
        u sochy Svobody.
       Když se mojí babičce narodila dcera, nepřemýšlela babička 
        dlouho a pojmenovala ji právě po své kamarádce ........ Eva. Dokonce i 
        většina dětí z jejich třídy má dnes dcery stejného jména. Mezi nimi je 
        i babiččin bratr, který ji také znal. Všichni své dcery pojmenovali na 
        její počest, aby s nimi mohla žít dál. 
       Původ 
        a historie židů na Stříbrsku  
      
        Úplně první stopa o židech žijících na Stříbrsku sahá do 13. století. 
        Není však prokázáno, zda je to pravda nebo zda nejde o pouhé legendy. 
        Pravda o jejich přítomnosti totiž není založena na skutečných faktech. 
        Všechny listinné podklady a prameny následkem různých válek a požárů shořely 
        a nedochovaly se tak nám, naší nové generaci. 
        Prvním důkazem o jejich existenci alespoň v západních Čechách zpráva o 
        chebském požáru roku 1270. Při požáru shořela prý i synagoga. Dalším a 
        daleko bližším důkazem je zmínka o tom, že jistý rabín Moses ben Chisdaj, 
        který žil někdy ve 13. století, pocházel z Tachova. Není proto vyloučeno, 
        že když v Chebu stála synagoga a z Tachova pocházel jistý rabín, na Stříbrsku 
        nemohli už také žít nějací židé.1)
      Jistou stopu, ze které můžeme určitě čerpat, je povolení 
        městečku Stráži vydané králem Janem Lucemburským roku 1331 O přenechání 
        příjmů ze židů. Roku 1456 jsou písemně doloženi židé žijící v Tachově, 
        v l. polovině 16. století v Boru, Novém a Starém Sedlišti. Dále roku 1578 
        v Tisové, před rokem 1618 v Lesné, v polovině 17. století v Dlouhém Újezdě 
        a Pořejově. V Částkově a ve Studánce kolem roku 1670, v Labuti a Lhotce 
        kolem roku 1700 a v 18. století v Bernarticích a Darmyšli ..... Ze západočeských 
        a bavorských matrik můžeme vysledovat, že židé, kteří se usadili na Stříbrsku 
        a v okolních obcích, pocházeli z jižního Německa. K tomu, aby se mohly 
        židovské rodiny usadit na kterékoli půdě a pozemku, potřebovaly svolení 
        příslušné feudální vrchnosti, případně panovníka, v některých případech 
        byl zapotřebí i souhlas biskupství.
      Živit se mohli pouze určenými a povolenými druhy řemesel. 
        Byla to především některá odvětví obchodu a řemesla sloužící právě pouze 
        židovskému obyvatelstvu. To zn. řeznictví, pekařství, krejčovství a ševcovství. 
        Pokud měli křesťanské a mírumilovné sousedy, mohli se živit dokonce i 
        jako porážeči dobytka, koželuhové, sklenáři, výrobci stužek a prýmků, 
        s novější dobou v ojedinělých případech i jako ranhojiči. Přísně zakázáno 
        jim bylo vlastnictví zemědělské půdy, pěstování plodin a chov dobytka 
        na prodej.
      Západní Čechy, konkrétně dnešní okres Tachov, byl charakteristický 
        hustou sítí židovských obcí. V menší míře bychom to mohli tvrdit i o severu 
        okresu Domažlice. Dále směrem na východ židovských obcí ubývalo, na Moravě 
        byly velkou výjimkou.1) Velký rozkvět a růst rodin a osob zažily židovské 
        obce na Tachovsku na přelomu 18. a 19. století. (Od roku 1849 bylo židům 
        povoleno usazovat se v kterémkoli městě bez povolení, od roku 1852 směli 
        bez omezení nabývat domy, od roku 1859 směli konečně vlastnit i zemědělskou 
        půdu. Toto zrovnoprávnění židů vedlo k velkému stěhování židovských rodin 
        do velkých měst, např. Plzeň, Cheb, Karlovy Vary, kde tak vznikaly nové 
        židovské obce.)
      Velkou změnu a zlom v rozvíjení židovské komunity mezi 
        původní obyvatelstvo zasadil příchod nacismu na svět. Vše začalo roku 
        1933, kdy se jednotlivci, někdy dokonce i celé německé židovské rodiny 
        stěhovaly ke svým příbuzným a známým do západních Čech. Utíkali před terorem 
        nacistů včele s Adolfem Hitlerem. Po roce 1938 je následovaly židovské 
        rodiny z Rakouska. To samozřejmě vedlo ke zvýšení počtu židů na Stříbrsku 
        a v okolních obcích. Netrval však dlouho. Hned na podzim roku 1938 začal 
        hromadný úprk všech židovských obyvatel z celého západočeského pohraničí 
        buď do vnitrozemí nebo v případě bohatších a lépe finančně zajištěných 
        do bezpečnějšího zahraničí. Nastalo připojení pohraničí k Německu a z 
        9. na 10. listopad roku 1938 se odehrála strašlivá „křišťálová noc", 
        kdy byly vypáleny synagogy (Tachov, Stráž ), zničeno vnitřní vybavení 
        modlitebny v Boru a poničeny skoro všechny židovské hřbitovy. Židovští 
        obyvatelé, kteří nestihli před terorem uniknout do bezpečí, byli zbaveni 
        občanských práv a internováni do sběrných táborů (Milov u Přimdy, Olšová 
        Vrata uKarlových Varů ...). Po roce 1942 byli přemístěni do Malé pevnosti 
        Terezín, kde nedosáhli klidu a byli dále internováni na východ, nejčastěji 
        do polských vyhlazovacích táborů, kde našli svou smrt vplynu. Po ukončení 
        nejstrašnější světové války se do rodných měst a obcí vrátilo jen málo 
        ze šťastlivců a zachráněných. Poválečné Stříbrsko tedy zůstalo osiřelé 
        a bez židovských obyvatel.
      Od roku 1990 se o nešťastný osud židovských památek na 
        Stříbrsku stará a pečuje aktivita dobrovolných institucí a individuální 
        ochránci památek ..... Do té doby jen chátraly a nikdo se o ně nestaral, 
        jen čas a vandalové, kteří měnili jejich chátrající stav k horšímu.
      Historické 
        židovské památky na Stříbrsku
        Bor
      
        Městečko ležící na silnici E 50, 17 km západně od Stříbra. 
        Přítomnost židů v Boru je písemně doložena od l. poloviny 16. století. 
        Zda v Boru existovala kolem roku 1570 náboženská obec však není dokázáno. 
        Od poloviny.zde mohly žít dvě židovské rodiny. Jednu živil muž jako vinopalník, 
        druhou jako draslař. V 19. století počet židů v Boru stoupal. Roku 1890 
        zde žilo celkem 72 židů, což byla 4 % všech obyvatel.
       V Boru byla známá a zároveň krásná židovská modlitebna. 
        První byla zřízena před rokem 1870 v domě č.p.92. Dům se nacházel na jižní 
        straně náměstí. Druhá modlitebna plnila svoji funkci od roku 1895 v domě 
        č.p.8 ve Vítězné ulici, což je ulice severně od náměstí. Podle pramenů 
        byla daleko větší a lépe zařízená. Osud jí však moc nepřál a na podzim 
        roku 1938 byl celý interiér modlitebny totálně zdevastován. Roku 1945 
        vše nakonec ukončila letecká bomba, která spadla na dům č.p.8. 
      Bernartice
       
        Vesnice vzdálená 25 km jihozápadně od Stříbra, 8 km jižně od Boru. 
        První židovské osídlení v Bernarticích je datováno od roku 1725, kdy bylo 
        dovoleno se zde usadit třem židovským rodinám. V době rozkvětu židovských 
        obcí na Stříbrsku, což je přibližně 1. polovina 19. století, se i zde 
        zvedl počet členů židovské komunity z původních 3 na 12 rodin. Roku 1890 
        tvořilo 21 obyvatel židovského vyznání téměř 5 % všeho obyvatelstva.
       Počátkem 19. století zde vznikla náboženská obec, která 
        byla vzápětí připojena ke strážské obci. Celkem 9 židovských domků bylo 
        soustředěno při silnici jihozápadně od bernartické návsi. Této menší čtvrti 
        se říkalo „Judenstadt", v překladu židovské město. Většina z těchto 
        domů je dosud obydlených. Ne však už židy. 
        Jedním z domků byla i malá synagoga. Užívala se do k bohoslužbám až do 
        roku 1890. Vdnešní době existují dvě domněnky, kde je její pravé místo. 
        Bud' je přestavěna na dnešní domek č. p. 3 sloužící dnes jako rekreační 
        chata; anebo z ní zbyly pouhé dvě kamenné zdi ohraničující dnes dvorek 
        rekreační chaty. 
      Stráž
       Obec vzdálená 21 km západně od Stříbra, 
        4 km jižně od Boru. 
        Stráž je jednou z nejstarších židovských obcí v České republice. První 
        zmínka o přítomnosti židů v obci pochází z roku 1331, kdy král Jan Lucemburský 
        přenechal veškeré příjmy z místních židů obci Stráž. Židovský hřbitov, 
        severozápadně od obce, byl však založen už roku 1330. Počet židovské komunity 
        vzrůstal do poloviny 19. století. Pak začal klesat z důvodů velkého stěhování 
        do větších měst. 
        Pro větší obraznost: 
        r. 1580 – 15 rodin 
        r. 1626 – min. l6 rodin 
        r. 1702 – 50 osob nad 10 let, židé tvoří asi 12 % všech obyvatel 
        r. 1724 – 18 rodin, 98 osob 
        r. 1783 – 28 rodin, 75 dětí 
        r. 1793 – 30 rodin, 158 osob 
        r. 1838 – 47 rodin 
        r. 1880 – 76 osob, židé tvoří 5,6 % všech obyvatel 
        r. 1900 – 81 osob; židé tvoří 6,9 % všech obyvatel 
        r. 1921 – 45 osob; židé tvoří 4,5 % všech obyvatel 
        r. 1930 – 31 osob; židé tvoří 3,1 % všech obyvatel 
        r. 1945 – vrátily se 3 osoby 
        r. 1960 – 1 člen židovské plzeňské obce (pan Artur Weil) 
        poznámka: roku 1938 zde žilo 926 Němců, 19 Čechů a pouhých 31 židů. 
      Hlavní obživou zdejších židů v 18. a 19. století byl především 
        obchod s vlnou, peřím, kůží, plátnem, krajkami, punčochami, tabákem, kořením, 
        moukou, máslem, smíšeným zbožím atd. nebo řemesla jako řezník, krejčí, 
        švadlena, holič, sklenář, výrobce stužek atd. Podle záznamů zde dokonce 
        žil i posel, sběrač starých hadrů pro papírnu, správce noclehárny pro 
        žebravé židy. Od roku 1724 zde existoval i „bavič", který fungoval 
        jako dnešní konferenciér nebo lidový vypravěč při svatbách, o svátcích 
        atd. Stráž měla i své židovské ranhojiče nebo lékaře pro potřebu obce. 
        Podle umístění synagogy lze soudit, že zde židé žili již v 17. století. 
        Podle pramenů a místního zápisu zde roku 1788 bylo celkem 13 židovských 
        domů, roku 1838 už 17 samostatných domovních parcel s řádnými popisnými 
        čísly. Dne 20. května 1876, kdy Stráž zasáhl velký požár, vyhořelo celkem 
        118 domů a 2kostely. Bohužel požár zničil i židovskou ulici. Původní židovské 
        domy se lidé po požáru snažili opravit a téměř všechny ještě dnes stojí. 
        Pouze 3 domy, které byly celé dřevěné, jsou nahrazeny zděnými (č.p.193, 
        207, 208).
      Synagoga stávala na jižní straně ulice od 2. poloviny 
        17. století. Její vnější podobu ani vnitřní zařízení neznáme, protože 
        roku 1876 byla zcela zničena požárem. Jedinou věcí, kterou víme, je to, 
        že se jednalo o zděnou budovu. Okolo roku 1882 se na stejném místě zřídila 
        nová synagoga. Ke stavbě byly využity některé původní zdi. Existovala 
        za dnešními parcelami č. p. 284 a 285.2) 
        Bohoslužby se zde konaly až do roku 1938. V listopadu tohoto osudného 
        roku byly sneseny všechny rituální židovské předměty i jiná zařízení z 
        židovských domů a celá synagoga byla podpálena. V poválečných letech, 
        přesněji roku 1950, byly ohořelé ruiny zbořeny. Opět se nám nedochovaly 
        žádné fotografie či obrázky, jak synagoga vypadala.
      Nejcennější památkou pro historii židů v Čechách je hřbitov 
        ležící asi 1 km severozápadně od náměstí, mezi loukami a lesíky. Přestože 
        je nejstarším hřbitovem v Čechách,3) 
        zbylo z něj jen málo náhrobků. Údajně byl založen již roku 1330, není 
        to však písemně doloženo. Spolehlivým pramenem o jeho existenci je až 
        rok 1450. Jeho starší část byla zcela zaplněna náhrobky renesančního a 
        barokního typu seřazených do zvláště vymezených řad. Kolem roku 1860 musel 
        být podle pramenů hřbitov podstatně rozšířen, naposledy byl renovován 
        roku 1923. Podle místní matriky zde v letech 1784 – 1937 bylo pohřbeno 
        přes 800 zemřelých židů. Takže když přičteme hroby z let, předcházejících 
        roku 1784 do doby vzniku, dostaneme počet s určitostí převyšující 1000 
        hrobů. Pohřbíváni zde nebyli jen židé ze Stráže, ale též z okolních obcí, 
        např. z Boru, Bernartic, Bělé nad Radbuzou, Přimdy, Olešné..... Po roce 
        1938 byl hřbitov zničen, moderní náhrobky rozkradeny a většina starších, 
        historicky cenných byla použita při stavbě místního dřevozpracujícího 
        závodu. Bohužel i v poválečných a dalších letech si lidé této památky 
        nevážili a z asi 50 náhrobků viditelných ještě před třiceti lety máme 
        dnes šanci spatřit pouhých 15 stojících náhrobků z 18. – 19. století. 
        I na nich je značná část nápisů nečitelná. Nejstarší viditelný náhrobek 
        pochází z roku 1579.
      V naší době je snad nejznámější rodák ze Stráže jménem 
        JUDr. Elias Liebstein. Narodil se roku 1906 jako syn zdejšího známého 
        lékaře. Ve 30. letech 20. století působil jako advokát v Jablonci nad 
        Nisou. Roku 1939 odjel do Palestiny. V letech 1945 – 48 se stal ředitelem 
        berlínské pobočky sionistické instituce Jewish Agency. Pak se nechal přejmenovat 
        na Elijahu Livneh. Do konce života pracoval v izraelských diplomatických 
        službách.
      Židovské 
        objekty a významné nemovitosti ve Stříbře 
      Trvalejšími připomínkami starších i novodobých židovských 
        obcí zůstaly především někdejší ghetta, synagogy a hřbitovy. Ve Stříbře 
        nám z těchto hmotných a nemovitých památek zůstala pouze torza.
      Židovská branka
 
        Ghetto v pravém smyslu slova ve Stříbře nevzniklo. V této souvislosti 
        se pouze připomíná tzv. „Židovská branka" v jihovýchodní části města 
        ve vnitřních městských hradbách. Jedná se o prostou valně klenutou branku 
        z cihel druhé poloviny 18. století, postavenou na místech původního úzkého 
        průchodu v městských hradbách, jejíž prostý oblouk, polokruhový a bez 
        profilu překlenuje uličku vedoucí vnitřní zdí městských hradeb vedle židovského 
        domu (Judenhaus) a zpřístupňuje prostor Kostelního náměstí. Vedlejší dům, 
        nyní se slunečními hodinami zvaný občas „Dům u slunce", byl ve středověku 
        jediným vymezeným obydlím židů ve městě.
      Osudy synagogy 
        V náboženském životě Židů zaujímá synagoga zvláštní místo a v určitém 
        smyslu představuje ústřední instituci judaismu. Byla zpravidla centrem 
        života obce a byla střediskem obecní, vzdělávací a společenské činnosti. 
        Její hlavní účel však byl vždy bohoslužebný.
      Osudy stříbrské synagogy ve značné míře symbolizují osudy 
        židů ve Stříbře. Po vzniku a značném rozkvětu přichází doba utrpení a 
        po ní zapomnění.
      Dne 
        5. 3. 1878 požádal Leopold Ignác Weil, představený místní židovské náboženské 
        obce, starostu horního královského města Stříbro o povolení výstavby synagogy 
        ve dvoře domu č.16 (tzv. Rabínský dům) na parcele číslo 53/1 a 651 na 
        Ringplatz a předložil mu její stavební plán, který zpracoval stříbrský 
        stavitel Andreas Deimling. 
        Původně se jednalo o jednopodlažní budovu 10,00 m x 15,10 m o celkové 
        výšce 11,70 m z kamenného zdiva s valbovou střechou, konstrukce krovů 
        ležatá stolice, střešní krytina obyčejná tašková s podmazáním. Objekt 
        byl situován podélnou osou ve směru východ – západ, původně jediný vstup 
        byl z jižní strany. Nad úrovni prvního podlaží byla na jižní a severní 
        straně po pěti a na jižní straně tři dvoukřídlá obloukovitá okna. Dispozičně 
        byla budova řešena tak, že v přízemí, které sloužilo jako modlitebna, 
        byla jedna velká místnost v jejíž jedné třetině byly umístněny dva sloupy 
        jako zakončení portálu, které nesly podlahu druhého podlaží, a malá chodba 
        se schodištěm do prvého podlaží. Konstrukce podlah byla kameninová, oproti 
        vnější úrovni snížena o 0,13 m schůdkem na vstupu. Vmístnosti modlitebny 
        byly umístěny dvakrát lavice pro čtyři v šesti řadách. To je celkem 48 
        míst, která byla orientována čelem na východní stranu. Výška této místnosti 
        byla 3,85 m. První podlaží bylo přístupné z chodby v přízemí po jednoramenném 
        pravotočivém schodišti, které začínalo na straně oproti vstupním dveřím. 
        Podlaha podlaží byla dřevěná z hoblovaných prken na sraz a vytvářela ochoz 
        o šířce 2 metrů na jižní a severní straně, na západní o šířce 3,15 m a 
        na východní straně byla podlaha ukončena nosnou zdí portálu. Zabudované 
        dřevěné vyřezávané zábradlí mělo výšku pouhých 0,8 m. V prostoru ochozů 
        byly umístěny na podélných stranách dvě řady lavic pro devět lidí. Na 
        západní straně stupňovitě tři lavice. Dvakrát pro osm a jednou pro pět 
        osob. V prvním podlaží tak bylo k dispozici 61 míst. Fasáda byla značně 
        členitá. Jednoduchými ozdobnými prvky, prostým zvýšením profilů, bylo 
        provedeno zvýraznění oblouků oken, nosných svislých a vodorovných prvků. 
        V blíže neurčeném prostoru dvora byla dle výpovědi pamětníků (stříbrský 
        rodák J. Tůma, rok narození 1922) vybudována i replika Zdi nářků. Snad 
        se jednalo o opěrnou zeď v severojižním směru, jejíž zbytky se však nedochovaly. 
        Koncem měsíce července (29. 7.) 1879 proběhlo oficiální posouzení dokončeného 
        díla a stavba byla ukončena a povoleno její užívání. 
        Avšak již od roku 1888 byla vedena jednání o možnosti provedení přístavby 
        venkovního schodiště. Snaha představitelů místní židovské komunity byla 
        realizována dnem 19. srpna 1891, kdy venkovní přistavené schodiště, v 
        pohledové straně do náměstí, s podestovou deskou a ochrannou deskou z 
        plechové krytiny, bylo zkolaudováno. 
        Budova byla pro své účely používána až do roku 1938, kdy záborem pohraničí 
        a jeho přičleněním k Německu byla většina obyvatel neněmeckého původu 
        donucena město Stříbro opustit. Ještě na jaře roku 1938 (21. března 1938) 
        žádá stavitel Rudolf Bergr o povolení úprav v okolí synagogy pro podnikatele 
        jménem Franzi Hammerschmied. V průběhu „Křišťálové noci" (9.–10. 
        listopadu 1938) byla synagoga včetně přilehlého domu č. 16 vyrabována 
        a vše, co mělo jakoukoliv souvislost sžidovstvím, bylo zničeno. Později 
        budovy přešly do majetku města. V roce 1940 byl objekt synagogy i domu 
        č. p. 16 od města za cenu 10.000 říšských marek odkoupen organizací Hitlerjugend, 
        která zde zřizuje společenské prostory pro svoji činnost včetně ubytovny. 
        Pro potřeby státní moci je v září roku 1942 provedena úprava budovy bývalé 
        synagogy v ceně 1 032,80 říšských marek na zajatecký tábor. Budova poté 
        slouží k ubytování zajatých francouzských důstojníků ze zajateckého tábora 
        Černošín, zařazených do pracovního komanda v místní prádelně wehrmachtu.
      Po skončení okupace je objekt do padesátých let nevyužíván 
        a chátrá. Teprve v roce 1958 začíná obrat. Svým č.j. výst. /754/1958/16-4/Ti 
        z 23. 1. 1958 Odbor výstavby rady ONV ve Stříbře na základě žádosti rady 
        MNV Stříbro nařídil majiteli domu č. 16 provedení nutných úprav k zabezpečení 
        bezpečnosti. Majitel objektu – v tomto případě tedy Židovská náboženská 
        obec Plzeň – se 6. února 1958 odvolala ke Krajskému národnímu výboru. 
        Přesto dne 13. června 1958 předseda MNV Stříbro vzhledem k nečinnosti 
        vlastníka žádá o souhlas k vyvlastnění objektu budovy č. p. 16 a její 
        následné demolici.
      Na jednání 14. října 1958 zástupce Židovské náboženské 
        obce Plzeň JUDr. Tanzer Lev následně po posouzení skutečného stavu objektů 
        a návrhu na demolice objektů vzhledem k nedostatku finančních prostředků 
        navrhuje dům č. 16 mimo objektu ve dvorním traktu (vlastní synagoga) bezúplatně 
        darovat státu zastoupeným MNV Stříbro. Rada MNV Stříbro s tímto l6. října 
        1958 vyslovila souhlas a 24. června 1959 byl vydán demoliční příkaz na 
        demolici neobývaného rohového domu č. 16; budova ve dvoře je vlastníkem 
        pronajata Státním statkům – oborový závod Stříbro. V roce 1966 je objekt 
        bezúplatně převeden do vlastnictví nájemce. Dne 6. června 1966 bylo vydáno 
        stavební povolení č. 674/66, kterým byla povolena rekonstrukce bývalé 
        židovské synagogy u č.p. 16 ve výši nákladu 402 869 Kčs na zemědělské 
        laboratoře státního statku. Přestavba ukončena 21. ledna 1969. V roce 
        1981 byly na objektu provedeny další stavební úpravy pro jeho využití 
        jako Dům pionýrů a mládeže. Rozhodnutím Fondu národního majetku č. 2508/92 
        bylo vlastnictví objektu převedeno zpět na město Stříbro. V současnosti 
        objekt slouží jako Dům mládeže. Majetkem Židovské náboženské obce Plzeň 
        je již pouze přilehlá parcela číslo 53/1 o výměře 384 m2 a parcela číslo 
        651 o rozloze 54 m2.
      Jedinou zachovanou památkou na náboženský život židovské 
        náboženské obce ve Stříbře, pomineme–li základy synagogy, jsou nálezy 
        z roku 1968, které jsou uloženy ve stříbrském muzeu pod inventárními čísly 
        1091 až 1094. Teprve 4. 7. 1984 je určila pracovnice stříbrského muzea 
        jako židovské Tóry s tímto popisem: 
        v případě nálezu číslo 1091 jako pergamenový svitek na dřevěné hřídeli 
        dlouhé 108 cm, šíře 68 cm, z obou stran svitku dřevěné kruhové zarážky 
        o průměru 19 cm 
        v případě nálezu číslo 1092 jako pergamenový svitek na dřevěné hřídeli 
        dlouhé 96 cm, šíře 58,5 cm, z obou stran svitku dřevěné kruhové zarážky 
        o průměru 16 cm 
        v případě nálezu číslo 1093 jako pergamenový svitek na dřevěné hřídeli 
        dlouhé 69 cm, šíře 58 cm, zobou stran svitku dřevěné kruhové zarážky o 
        průměru 16 cm 
        v případě nálezu číslo 1094 jako zbytek pergamenového svitku na dřevěné 
        hřídeli dlouhé 106,5 cm, šíře 56,5 cm, z obou stran svitku dřevěné kruhové 
        zarážky o průměru 18,5 cm. 
        Text je psán tmavým, téměř černým inkoustem na speciálně upraveném pergamenu, 
        je použit nevokalizovaný, hranatý typ hebrejského písma. To, že všechny 
        svitky jsou navinuty na dřevěné tyče zvané acej chajim, potvrzuje jejich 
        aškenázský původ. Jejich další uložení již neodpovídá tradici – chybí 
        pláštík (meil), povijan (mapa) a tas (štít), který bývá zavěšován na pláštík. 
        Ani v jednom případě není udána délka svitku. 
        V současnosti jsou svitky zabaleny v papíru a jsou uloženy v depozitáři. 
        Je velice pravděpodobné, že nebyly restaurovány a o jejich existenci Židovské 
        muzeum v Praze, které zabezpečuje péči o tyto památky, neví.
      Židovský hřbitov 
        Neodmyslitelnou součástí židovského osídlení byl hřbitov, který původně 
        mohl být i uvnitř města, od roku 1787 však všechny hřbitovy, včetně křesťanských, 
        musely být povinně mimo hradby města. Proto další významnou aktivitou 
        židovské náboženské obce byla výstavba hřbitova.
      Žádostí z 5. 11. 1901 (27204/1901) Židovská náboženská 
        obec Stříbro zastoupená svým představeným Ignácem Weilem, požádala o povolení 
        výstavby hřbitova na parcele číslo 1763 o rozměrech 90,3 x 24 m s obvodní 
        zdí o výšce 2 m. Projektant a stavitel Hacker a zástupce představenstva 
        židovské obce Moritz Lederer dne 20. 5. 1902 předložili městské radě k 
        posouzení dva projekty. První na výstavbu hřbitovní místnosti a druhý 
        na výstavbu vlastního hřbitova. Dne 12. 8. 1902 byl hřbitov vytyčen a 
        vydáno povolení o jeho užívání.
      Dne 23. září 1903 bylo provedeno řízení o kolaudaci stavby 
        hřbitovní místnosti, 28. října 1903 bylo rozhodnutím č. Z 1418 přiděleno 
        č. p. 509 a dnem 3.listopadu 1903 bylo povoleno používání budovy.
      Jako první byla na novém židovském hřbitově pohřbena Weil 
        Ornesstine 1872 – 29. 9. 1902, jako poslední Popper Markus 6. 6. 1865 
        – 28. 6. 1935.
      U jižní hřbitovní zdi je 10 hrobů (jeden z nich bez náhrobku), 
        které patří uprchlíkům z Haliče a Bukoviny, kteří v období po roce 1915 
        v počtu 1 385 ve Stříbře pobývali. Podle místa uložení jde o hroby, které 
        byly vytvořeny v období mezi 19. 1. 1910 až 27. 3. 1917, jejichž povrch 
        se liší jiným uspořádáním navršené zeminy – zemina je tvarována do pyramidy, 
        náhrobky z pískovce s nečitelnými znaky jidiš jsou ve dvou případech vyzdobeny. 
        V prvém případě jde o Davidovu hvězdu v záhlaví, v druhém případě se jedná 
        o dvoulistou korunu v zápatí.4) 
        
        Hřbitov sloužil k poslednímu odpočinku převážně židovských obyvatel Stříbra, 
        jsou zde však pohřbeni i židé z okolních vesnic jako je Cebiv (Rosenberger 
        Fransizka – 1913), Černošín (Schwarz Leopold – 1924), Vlkýš (Pinková Sophie 
        – 1920), Mutětín (Schwarzkopfová Anna – 1917), Kladruby (Grünhut Josef 
        1922, Küblová Rosa – 1907). Většina novodobých náhrobků je z hlazeného 
        betonu a nese signaturu výrobce W. Móckel – Asch (Aš).5) 
        
        Podle knihy Jana Heřmana – Židovské hřbitovy v Čechách a na Moravě – měla 
        židovská náboženská obec ve Stříbře od roku 1890 až do okupace (1938) 
        ve své správě i starý židovský hřbitov mezi osadami Ošelín a Řebří, který 
        původně patřil náboženské obci ve Svojšíně, která v roce 1890 byla zrušena.
       Na začátku října 1942 vyzývá městský stavební úřad místní 
        stavební podnikatele k podání nabídky na přestavbu stávajícího objektu 
        na obytný dům. 7. 11. 1942 přijímá tuto nabídku místní stavitel Karel 
        Bayer (Radniční ulice 9) a nabízí provedení přestavby na obytný dům ve 
        výši 1 681,55 RM. Dne 3. 12. 1942 zahájil přestavbu, kterou prováděl pouze 
        jeden zednický mistr a učedník. Přestavba na obytný dům byla ukončena 
        v srpnu 1943. 
        V průběhu přestavby byly poraženy tři lípy stojící před domem, na jejich 
        místo byly v roce 1946 vysazeny tři topoly a dva smrky černé. Od té doby 
        je dům užíván pro obytné účely. Před domem zůstala zachována studna s 
        ruční pumpou.
       V současnosti je vstup na hřbitov možný pouze malou brankou 
        v jižní hřbitovní zdi. Branku musí paní správkyně Řezníčková zamykat kvůli 
        vandalům, kteří využívali volnosti pohybu na hřbitově a rozkrádali ho. 
        Na hřbitov jste vpuštěni jen po požádání správkyně, a to jen ve všední 
        den do 14.00 hodin kromě pátku, kdy mají židé svátek a do soboty je nesmí 
        nikdo rušit, ani navštěvovat pozůstalé na hřbitově.6) 
        
      Nynější stav hřbitova je následující. Na hřbitově je 128 
        rozeznatelných hrobů, z nich je 65 označeno náhrobky, jejichž umístnění 
        není vždy původní. Náhrobky byly v průběhu okupace povaleny a na svá místa 
        postaveny až v roce 1946 tehdejšími správci hřbitova. Mnoho nápisů na 
        náhrobcích je nečitelných běžnými postupy, u novějších náhrobků jsou poškozeny 
        osazené desky. Z čitelných desek lze uvést, že pouze ve 2 případech je 
        nápis český, ve 3 pouze německý, 17 krát pouze jidiš 
        7) a ve 22 případech jidiš a němčina. Pouhých 60 osob bylo možno ztotožnit. 
        Na náhrobcích jsou uvedena jména příslušníků 34 rodin. Nejčastější se 
        na náhrobcích vyskytuje příjmení Weil (6x), Bergler (5x) a Popper (4x).
      Ve třech případech jsou na náhrobky doplněny jména osob 
        zemřelých po uzavření hřbitova. Jde o jména Weil Hugo (1962), Kilblová 
        Marie (1969) a Růžena Turková (1993).
      Jeden náhrobek, III/14, je věnován osobám, které zahynuly 
        ve válkách. Týká se: Epstein L. (l.světová válka) a Weilová H., Weil E., 
        Weilová E. (koncentrační tábory). Jedná se zřejmě o náhrobek, který J. 
        Fiedler označuje za náhrobek obětem pochodu smrti.
      Na náhrobku rodiny Küblovy je uveden MUDr. Kübl Julius 
        – datum úmrtí 12. května 1942 a na náhrobku 1/35 rodiny Lóbner je uveden 
        Edmund 17. ledna 1918, který padl v Itálii.
      Jako první ve třetí řadě (III/1) stojí pískovcový náhrobek 
        bez textu s rytinou katolického kříže.8) 
        Jeho význam se mi nepodařilo objasnit.
      U jižní stěny bývalé kostnice9) 
        ve výši 30 cm je vyryt nezřetelný nápis, který se mi nepodařilo rozluštit. 
        Jeho autorem měl být někdo ze zde shromážděných 48 osob z pochodu smrti 
        v dubnu 1945, které měl později jejich doprovod u východní zdi hřbitova 
        zastřelit.
      Kolem roku 1960 byl prováděn rozsáhlý výzkum židovských 
        památek pracovníky tehdy Státního židovského muzea. V jeho průběhu byla 
        provedena fotodokumentace stávajícího stavu židovského hřbitova. Výsledná 
        zpráva je uložena v archívu Židovského muzea Praha. 
       Přehled pohřbených na židovském hřbitově u Stříbra
      Koncentrační tábory v Čechách 
        O úplně prvním koncentračním táboře v Čechách se vedou velké spory. Někteří 
        tvrdí, že prvním byl tábor v Ostrově, jiní pamětníci zase zastávají názor, 
        že jediný první koncentrační tábor se nacházel v Mladé ve vojenském prostoru 
        Milovic. Podle archivních materiálů a po velkém bádání v archivech měst 
        jsem zjistila, že opravdu prvním koncentračním táborem je tábor v Ostrově. 
        Podle historie byl zřízen už v dubnu roku 1939. 
        Nevím, jestli je to štěstím nebo neštěstím, i když to určitě ne, snad 
        je to naší polohou, že všechny koncentrační tábory na našem území byly 
        jen pobočkami nebo komandy velkých koncentračních táborů mimo naše území. 
        Sice počet vězněných byl značně rozsáhlý a vyrovnával se, někdy až přesahoval 
        počet vězněných v opravdových koncentračních táborech. Dělo se tak zejména 
        koncem války. Příkladem je koncentrační tábor Richard u Litoměřic. 
        Nejvíce pracovních komand na našem území měl koncentrační tábor Flossenburg. 
        Tento tábor byl vybudován v roce 1937 u bavorského Weidenu, 7 km od hranic. 
        Na druhém místě v zastoupení transportů byla světoznámá Osvětim a Gross 
        Rosen.
      Přehled koncentračních táborů v Čechách 
        a na Moravě 
        Bílá Voda 
        Bílý Kostel 
        Božičany 
        Brněnec 
        Bruntál 
        Bukovany 
        Bystřice u Benešova 
        Hanušovice 
        Holýšov 
        Hradištko 
        Chrastava 
        Jezeří – Albrechtice 
        Jiřetín 
        Kamenický Šenov 
        Korunní 
        Kraslice 
        Křepenice 
        Lešany 
        Lovosice 
        Most 
        Nové Město pod Smrkem 
        Nová Role 
        Olbramovice 
        Ostrov nad Ohří 
        Panenské Břežany (zámek) 
        Poříčí u Trutnova 
        Rabštejn 
        Richard u Litoměřic 
        Rtyně nad Bílinou 
        Rychnov 
        Svatava 
        Teplice 
        Terezín (Malá pevnost) 
        Vrchotovy Janovice
      Koncentrační tábor Holýšov 
        Městečko asi 29 km jihovýchodně od Stříbra. 
        Asi 1 km do severního okraje obce Holýšov se nacházely hospodářské budovy. 
        Ve vlastnictví je měl jistý V. Pičman. Roku 1939 ho z vlastního pozemku 
        vyhnali Němci a zabavili vše, co měl. Atak se ze statku v červnu roku 
        1944 stal koncentrační tábor pro židovské ženy od 14 let. 
        Koncentrační tábor byl dokonale izolován od okolí. Všechna okna bez výjimky 
        měla silné mříže, východy dvora i střechy byly opatřeny ostnatým drátem 
        nabitým elektrickým proudem. Ve dne i v noci tábor hlídaly německé ozbrojené 
        dozorkyně SS. Poměry, které tam zavedli esesáci a esesačky, byly podobné 
        jako v jiných nacistických mučírnách. Týrání, hlad, vraždy a nesnesitelné 
        poměry hubily desítky vězňů, kteří byli pochováni na místním hřbitově.
      V dějinách tábora se zde vystřídalo celkem 5 100 žen. 
        Přestože se tábor nacházel na bývalém českém pohraničí, Češky zde nebyly. 
        Převážnou většinu tvořily Francouzky (50%), Polky (25%), Ukrajinky (24%), 
        Rumunky, Maďarky, Slovenky...
      Většina internovaných židovek byla nucena chodit na práci 
        do muniční továrny Metllwerke Holleischen umístěné v lese Hořina. Některé 
        z nich chodily někdy políčkovat, kopat a vykonávat ostatní mužské těžké 
        práce. Za nedovolený odpočinek nebo jen za poklesnutí jejich výkonu byly 
        drsně týrány.
      I když byl koncentrační tábor pouze pro ženy, bylo zde 
        přechodně ubytováno 120 mužů, tedy židů. Po celých dvou měsících je transporty 
        odvezly neznámo kam a jejich volné místo v táboře ihned zaplnilo dalších 
        300 židovských dívek a žen ve věku 11 – 30 let. Tyto mladé ženy nechodily 
        podle některých pramenů do muniční továrny. Pouze když napadl sníh, byly 
        některé z nich povolány ho odklidit.
      Podle hlášení K. H. Franka ze dne 5. 3. 1945 pracovalo 
        v muniční továrně na výrobu střeliva 694 vězenkyň. Táborem prošlo přes 
        5 000 vězňů.
      Dne 
        28. 4. 1945 koncentrační tábor v Holýšově násilím otevřela polská armáda 
        a rozpustila ho. Část žen se rozprchla po okolí, druhá část počkala v 
        táboře na repatriaci.
      Během fungování koncentračního tábora zde zemřelo celkem 
        11 žen. Pochovány jsou na obecním hřbitově v Holýšově. Památka na koncentrační 
        tábor je symbolizována zdí vpravo od vchodu, na které je ostnatý drát. 
        V jejím čele je vsazena plechová deska s českým, ruským, polským, francouzským, 
        italským a německým nápisem informujícím, že v budovách statku byl za 
        2. světové války koncentrační tábor pro muže a ženy. Před zdí je upravený 
        parčík se záhony.
      Proč 
        ta nenávist? 
       Židé jsou lidé jako my. Mají dvě oči, dvě nohy, dvě ruce, 
        vlasy .... vnitřní orgány, jsou prostě stejně jako my z masa a kostí. 
        Tak proč je tu ta odvěká nenávist k nim? Proč museli žít vždy odděleně 
        od nás, od křesťanů? Museli mít své hřbitovy, své městské čtvrti (ghetta), 
        své městské brány pro vstup do města, povolení, zda vůbec mohou v určitém 
        městě bydlet...... Mohla bych pokračovat dále. Křesťané jim dávali zákazy 
        týkající se různých věcí. Ale kde tahle nenávist vznikla?
      Pátrala jsem dlouho. Musím uvést, že jsem se ještě zcela 
        nedobrala ke konečnému závěru. Pravý důvod antisemitismu je mi dodnes 
        neznámý. Ale nějaký musel být, když Hitler chtěl vyhladit ze světa právě 
        Židy. 
        Některé ze známých údajů : 
        1, Židé se na našem území poprvé objevili v 9. století. Vždy tvořili důležitou 
        a významnou součást českého života. Úspěšně se projevovali ve financích 
        a obchodech. Po celá staletí se střídala dvě období, jakým způsobem se 
        náš národ choval k židům. Bud' je měl v srdci jako vážené občany a bohaté 
        měšťany, anebo bylo období, kdy byli židé vyháněni a nuceni se asimilovat, 
        popřípadě přijímat katolické náboženství. V těchto dobách útlaku a útisku 
        museli žít v ghettech nebo za městskými branami.
      Je zajímavé, jaký rychlý obrat vznikl ve 20. století ve 
        vztahu křesťan a žid. Za dob první republiky (1918 – 1938) byli židé váženými 
        a významnými lékaři, právníky, spisovateli, novináři a bankéři. Nástupem 
        Hitlera k moci se vše převrátilo. Židé byli znenadání pronásledováni, 
        byl zkonfiskován jejich majetek, následoval zákaz pracovat a posléze byly 
        celé židovské rodiny přepravovány transporty do koncentračních táborů. 
        Jejich životy skonávaly v plynových komorách. Aby toho všeho nebylo málo, 
        židé byli pronásledováni ještě v padesátých letech za komunismu. Zinscenovaly 
        se na ně různé pochybné procesy a nebylo odvolání.
      2, Snažila jsem se najít rozdíl mezi náboženstvími. Porovnávala 
        jsem judaismus a křesťanství. Jaké bylo ale zjištění, že křesťanství vzniklo 
        právě z náboženství hebrejského lidu, tedy od předků židů. Křesťanství 
        pochází z izraelského území okupovaného Římany. V nazaretském židu Ježíšovi 
        spatřovali jeho žáci biblického Mesiáše a Syna božího. Ježíš prohlašoval, 
        že přišel rozšířit úmluvu uzavřenou mezi Jahvem (židovský Bůh) a židovským 
        národem na celé lidstvo. Jediné, v čem se židé odlišují od křesťanů, je 
        víra v Ježíše. Židé totiž stále očekávají příchod mesiáše. 
        Praotcem obou náboženství je Abrahám. V bibli se vypráví, že okolo 19. 
        století před Kristem v mezopotámském Uru Abrahám uslyšel boží slova („Odejdi 
        ze své země a jdi do země, kterou ti ukážu."). Abrahám tato slova 
        poslechl a vydal se do země Kenaánu která se později stala zemí izraelskou. 
        Tam uzavřel Abrahám s bohem smlouvu a za to, že věřil v boha, mu bylo 
        slíbeno četné potomstvo. Dodnes se všichni křesťané a židé považují za 
        potomstvo právě praotce Abraháma. Stejně jako on sdílejí víru v jednoho 
        boha. Další odlišností židů a křesťanů je vysvětlení a interpretace zkoušky 
        Abraháma – obětování jediného syna Izáka. Tato nejznámější epizoda z biblického 
        vyprávění je o zkoušce, zda má Abrahám raději svého syna či boha. Jednoho 
        dne chtěl bůh po Abrahamovi, aby mu obětoval svého jediného syna Izáka 
        počatého ženou Sárou (Abrahám měl ještě staršího syna Izmaela se služkou 
        Hagar). Abrahám neváhal a chtěl syna zabít. V poslední chvíli mu bůh pod 
        ruku svírající nůž podstrčil beránka. A tak se mluví o Abrahamovi jako 
        o „otci věřících". Tento příběh má však naprosto odlišný smysl v 
        judaismu a křest'anství. Pro židy to byla „boží zkouška". Odehrála 
        se na hoře Mórija, která se podle tradice nachází v Jeruzalémě, kde král 
        Šalamoun nechal vystavit chrám boha symbolizující jeho místo „Přítomnosti". 
        Pro křesťany obětování Izáka ohlašovalo smrt Ježíše, který byl ukřižován 
        pro záchranu všech věřících. Slovo boží mají obě náboženství zapsány ve 
        svatých knihách. Židé v bibli a křesťané v bibli doplněné Novým zákonem. 
        V obou případech se jedná o monoteistické náboženství. Tzn. víra v jednoho 
        boha, ale nazývají ho různě. U židů se jedná o čtyři písmena, která se 
        z úcty ani nevyslovují: JHWH. Když si doplníme samohlásky, vyslovuje se 
        Jahvé, ale při čtení se nahrazuje výrazem „Adonaj", což v překladu 
        znamená pán. Křesťané mají svého Boha, Otce, Syna a Ducha svatého.
      Jak je tedy vidět, nenávist k nim nemohla vzniknout z 
        pouhého náboženství. Hledala jsem tedy dál. Prozatím jsem přišla ke třem 
        možným důvodům antisemitismu a odstrkování židů.
      1, Prvním důvodem nepřátelství bývá pouze skutečnost, 
        že vedle sebe jsou nuceni žít lidé dvou různých kultur. Jedna pak považuje 
        druhou za ohrožovatele vlastních norem. V dnešní době se u nás hodně projevuje 
        situace s Rómy a jejich odmítání. O takovýchto vztazích lze mluvit jako 
        o xenofobii– nepřátelský postoj k něčemu cizímu. Toto nepřátelství je 
        pak o to silnější, čím větší snahu vyvíjí menšina o udržení svých kultur. 
        Každý, kdo se chce lišit a nekomunikuje s většinovou společností, je podezřelý, 
        a je jedno, zda jde o žida, křesťana nebo o příslušníka punkového hnutí. 
        
        2, Druhým důvodem je závist vůči skupině ekonomicky úspěšnější. Byla zde 
        nesnadno přiznávaná skutečnost, že židé jako menšinová populace v zemi 
        měli lepší hospodářské výsledky. Tato situace se objevila ještě před Kristem 
        v Egyptě. 
        3, Třetím důvodem je již výše zmíněný teologický spor mezi judaismem a 
        křesťanstvím. Křesťané přicházejí s teorií, že židé jsou odpovědni za 
        ukřižování Ježíše Krista. Zavrhují je z důvodu, že židé nepřijali Božího 
        syna a nechali jej ukřižovat. Koncem 19. století se tento teologický spor 
        objevuje v souvislosti s Dreyfusovou aférou, kdy francouzský katolický 
        tisk stojí na straně Dreyfusových odpůrců. 
      Pro dnešní antisemitismus je typické směšování výše uvedených 
        důvodů. Ať již jsou však motivy antisemitismu jakékoli, pro jednotlivce 
        mají vždy stejný důsledek: příslušnost ke skupině jej činí možnou obětí 
        psychického nebo fyzického násilí. 
      Holocaust (šoa) byl vyvrcholením vztahu žid versus křesťan. 
        Udál se rychle, ale obětí s sebou vzal ještě více. Celkový součet dosáhl 
        hodnoty kolem 6 miliónů lidí. Lidí, kteří za nic nemohli. Narodili se 
        jen jako židé. Ale byli stejně mírumilovní a nechtěli od života ničeho 
        více než my. 
      Závěr 
        aneb Co mi tato práce dala a vzala? 
      Jak jsem se již na začátku zmínila, zajímá mě objevovat 
        osudy lidí, kteří žili za druhé světové války nebo s ní byli jen trochu 
        spjatí. S velkou chutí jsem se tak pustila do hledání židovských občanů 
        v kraji svého bydliště – na Stříbrsku. Jaké bylo pro mne zklamání, že 
        zde už žádní židé nežijí. Ale nic mě od tohoto projektu neodradilo a hledala 
        jsem alespoň jejich hmotné pozůstatky. Díky této práci jsem si tak rozšířila 
        rozhled a vědomosti o mém kraji a poznala s tím spjaté dějiny židů zde 
        žijících.
      Tento projekt mě donutil se zamyslet nad námi lidmi. Nad 
        naší vzájemnou tolerancí a přátelstvím, jak dokážeme jako většina akceptovat 
        samotné jedince nebo menšinu. Možná jsem v tomto ohledu bláznivá optimistka, 
        ale zastávám názor, že v dnešní modernizované době jsou už tyto vztahy 
        na lepší úrovni, i když ne úplně ideální. Myslím si, že inteligentní jedinec 
        se při rozhovoru s druhým, pro něj prozatím cizím, nezajímá o to, jaký 
        je jeho původ a v co věří. Ale baví se s ním a chová se k němu jako k 
        sobě rovnému. Samozřejmě mu v případě nouze poskytuje i svou ochranu a 
        pomoc.
      I když existují na Zemi místa, kde se nacházejí výjimky. 
        Ale jak se říká, „výjimka potvrzuje pravidlo". 
      Použitá 
        literatura a prameny:
      
        Židovské památky Tachovska (Průvodce historií západních Čech), Fiedler 
        Jiří, Český les 1998 
        Z dějin židů na Tachovsku, In: Sborník okresního muzea Tachov 26/97 
        Vališ B.: Památky bojů v západních Čechách, Krajské středisko státní památkové 
        péče a ochrany přírody Vimperk 1975. 
        Stříbrsko a Borsko, Historicko – turistický průvodce č. 4 
        Domažlice – Plzeň 1995 
        Židovské dějiny, kultura a náboženství 
        Sadek Vladimír, Franková Anita, Šedinová Jiřina, Praha 1992 Tábory utrpení 
        a smrti 
        Bubeníčková Růžena, Kubátová Ludmila, Malá Irena, Praha 1969 
        Náboženství světa – školní encyklopedie pro mládež, Praha 1997 
        Kniha o náboženstvích, Praha 1993 
        Zastavení u kulturních památek okresu Tachov, In: Sborník okresního muzea 
        Tachov 14/1981 
        Nový P.: Zjišťování národnosti a židovská otázka, In: Postavení a osudy 
        židovského obyvatelstva vletech 1939 – 1945 
        Krejčová Helena, Svobodová Jana, Praha 1998 
        Židovské hřbitovy v Čechách a na Moravě, Heřman Jan, Brno 1980 
        Archiv Stavebního úřadu Stříbro: Dokumentace stavby č.p. 16 –parcely 53/1 
        a 651 Archiv Stavebního úřadu Stříbro: Dokumentace stavby č.p.509 – parcely 
        689 a 1763/2, Státní ústřední archiv Praha 
        Státní okresní archiv Tachov: Fond Okresní úřad Stříbro Židovské matriky 
        – HBMa v letech 1784 – 1949, Státní ústřední archiv Praha 1999
      
       Národnostní složení podle sčítání lidu roku 1930 
      
 
      
      3% ZBYTEK 
        30% NĚMECKÁ NÁRODNOST 
        31% ŽIDOVSKÁ NÁRODNOST 
        36% ČESKÁ NÁRODNOST 
      Pozn.: Při posledním předválečném sčítání v roce 1930 
        se k židovskému náboženství přihlásilo v Čechách 76 301 lidí, na Moravě 
        a ve Slezsku 41 250 lidí. Z těchto 117 551 osob se hlásilo téměř 43000 
        k národnosti české, 37 000 k národnosti židovské, 35 000 k národnosti 
        německé, ostatní k různým jiným národnostem. V těchto číslech nejsou zahrnuti 
        lidé, kteří nebyli židovského náboženství, ale přesto se podle norimberských 
        zákonů měli stát obětmi židovské genocidy. 
      Poznámky k textu
      1) (redakční poznámka k následující straně) 
        Židovské obce na Moravě nebyly velkou výjimkou, ale v Čechách bylo více 
        menších židovských obcí, na Moravě méně, ale byly větší a početnější.
        2) (redakční poznámka) parcela může mít parcelní číslo, nikoli popisné 
        
        3) (redakční poznámka) Údaj o založení židovského hřbitova ve Stráži r. 
        1330 není historicky podložený, je to spíše legenda. Písemně je doložený 
        až v polovině 15. století. Strážský židovský hřbitov není nejstarším židovským 
        hřbitovem v Čechách. 
        (redakční poznámka) text této kapitoly je převzat z knihy Jiřího Fiedlera 
        „Židovské památky Tachovska", vydané v Domažlicích roku 1998
        4) (redakční poznámka) hroby haličských uprchlíků nemohou být z roku 1910, 
        pokud knám haličtí uprchlíci přicházeli až v roce 1915, jidiš nemá zvláštní 
        znaky, píše se latinkou nebo znaky hebrejské abecedy 
        5) (redakční poznámka) náhrobky většinou nebývají z hlazeného betonu 
        6) (redakční poznámka) svátečním dnem je spíše sobota, šábes začíná v 
        pátek po východu prvních hvězd a končí obdobně v sobotu
        7) (redakční poznámka) není pravděpodobné, že epitaf na sedmnácti náhrobcích 
        je v jidiš, domníváme se, že jsou v hebrejštině, protože tyto epitafy 
        autorka vůbec neuvádí, náhrobky v jidiš jsou relativně vzácné 
        8) (redakční poznámka) místo katolický kříž je lépe uvést křesťanský kříž 
        
        9) (redakční poznámka) jde pravděpodobně o obřadní síň (chevra kadiša), 
        kostnice se na židovských hřbitovech nevyskytuje, manipulaci s ostatky 
        judaismus nepřipouští