PRAHA, Gymnázium PORG
Martin Fencl

Židovské osídlení v Litni, Mořině a Berouně


Díky projektu „Naši zmizelí sousedé" jsem vytvořil opravdu vlastní práci, k čemuž bych se sám asi nikdy neodhodlal. Na rozdíl od prací, které člověk dělá tím způsobem, že sedí doma a vypisuje z knih informace z druhé ruky, jsem v této práci psal o tom, co jsem viděl na vlastní oči. Zkusil jsem vyhledávat údaje ve starých kronikách, o kterých jsem si do té doby myslel, že nejsou běžnému člověku přístupné. Dostal jsem se do berounského archivu a do archivu ministerstva vnitra, kde jsem si bez problémů založil vlastní badatelský list. Poznal jsem, že i tato místa jsou pro mne otevřena. Stejně tak bylo zajímavé setkat se s lidmi, kteří si pamatují, jak vypadala naše vlast před mnoha desítkami let a dozvědět se věci, které by jinak zmizely v propadlišti dějin. Avšak nejhezčí na tom všem je ten pocit, že jsem stvořil něco vlastního.

Pátrání po minulosti

Původně jsem si myslel, že tato práce bude jen o židovských hřbitovech. Hned na počátku jsem však narazil na problém, kde začít. Navštívil jsem proto Vzdělávací a kulturní centrum Židovského muzea v Praze, kde jsem tušil pomoc. Ve Vzdělávacím centru Židovského muzea se mě pokusili přesvědčit, ať zjistím něco o osudech lidí, kteří přežili koncentrační tábory za 2. světové války, a pokusím se udělat rozhovor s někým takovým, kdo ještě žije. Když jsem se nedal přemluvit, dostal jsem několik stran textu o židovském osídlení v pražské čtvrti Libni (naše škola se nachází v Libni), mapu libeňského židovského města z roku 1840 a kontakt na lektorku VKC ŽMP, která se dějinami židů zabývá.
Začal jsem tedy pátrat po místě, kde stával libeňský hřbitov. Avšak tam, kde dříve stál, je dnes jakýsi podnik. Tímto jsem skončil s Libní.
Rozhodl jsem se, že bude lepší, zabývat se židovskými hřbitovy na vesnicích. V knize „Old Bohemian and Moravian Jewish Cemeteries" jsem se dočetl, že velmi důležitý židovský hřbitov ze 17. st. leží v obci Liteň. V této vesnici jsem shodou okolností znal pana Poláčka, který tam žije skoro 90 let, a který, jak jsem se později dozvěděl, dělal řidiče panu Roubíčkovi, liteňskému židovskému obchodníkovi, a tak jsem se rozhodl začít tam.
Cestu k liteňskému židovskému hřbitovu jsem našel podle výše uvedené knihy. Velikost i stav objektu mě velmi udivil. Hřbitov je velký asi 100 x 50 metrů, má nově opravenou zídku a je vidět, že se zde před několika lety pracovalo. Když jsem si to místo pozorně prohlédl a pořídil pár fotografií, vydal jsem se zpět do vsi, abych se pokusil zjistit něco od pana Poláčka. Pan Poláček mě přijal vlídně. Vyprávěl mi o různých židovských rodinách, které v Litni před válkou bydlely, ale o hřbitovu toho příliš nevěděl. Z toho jsem usoudil, že bude lepší zabývat se židovským osídlením celkově.
Podruhé jsem jel do Litně proto, abych se pokusil zjistit něco na obecním úřadě. Tam jsem zjistil, že kroniky, do kterých jsem chtěl nahlédnout, jsou v okresním archivu v Berouně. Obec měla kroniku od roku 1952. Navštívil jsem tedy místní knihovnu, kde mi paní knihovnice vyhledala knihu Monografie Berounska a Hořovicka, ve které jsem našel dekret povolující stavbu liteňského židovského hřbitova. Ještě jsem se vydal za učitelem Rotmeislem, který psával dlouhou dobu liteňskou kroniku, ale toho jsem nezastihl doma.
Když už jsem tedy znal nějaké podrobnosti, obrátil jsem se na lektorku – odbornici přes židovské hřbitovy, která mi byla doporučena ve Vzdělávacím a kulturním centru, se kterou jsem si dohodl schůzku v archivu ministerstva vnitra. V ;archivu jsem si založil badatelský list, ale byly tam jen knihy familiantů (v roce 1726 byl ustanoven familianský zákon, podle kterého smělo v Čechách bydlet jen 8541 židovských rodin. Tyto rodiny se nesměly svobodně stěhovat. Knihy familiantů obsahují jména zástupců všech legálně usídlených židovských rodin v Čechách od r. 1726 do r. 1848, kdy byl tento zákon zrušen). Kvůli rukopisu a němčině jsem tyto knihy nebyl schopen číst a ani jsem je nepotřeboval. Od paní lektorky jsem se dozvěděl ještě o židovském hřbitově v Mořině.
Mořinský hřbitov jsem navštívil několik dní potom. Leží na kopci za vesnicí a nyní je v ;rekonstrukci. Na bráně byl sice nápis, že hřbitov je přístupný jen s nějakým pánem z obecního úřadu, ale brána byla otevřena a já neměl mnoho času, a tak jsem ho navštívil sám a pořídil několik fotografií. O mořinském hřbitově jsem však zjistil jen kdy vznikl.
Poté jsem ještě jednou zajel do Litně, kde jsem navštívil učitele Rotmeisla. Pan učitel, asi osmdesátiletý muž, mi půjčil nějaké strojopisy o Litni a sdělil mi to, co si pamatoval on sám. Ještě jsem navštívil pana Poláčka a skoro hodinu jsem na něm vyzvídal vše, co si pamatoval.
Už mi zbývalo navštívit jen berounský archiv. Od známé v Koněprusích jsem získal spojení na ředitele archivu pana Topinku a ještě tentýž týden jsem mu zavolal, abych zjistil, kdy je tam otevřeno. Několik dnů nato jsem se vydal do Berouna se svou babičkou, která mi měla pomoci s případnými německými texty. V archivu mi pan Topinka vyhledal spis o židech na Hořovicku (Berounsko bývalo součástí Hořovicka), který mi velmi pomohl. Ještě jsme s babičkou prohledali liteňské kroniky. V ;liteňské obecní kronice psané od roku 1922 (od r. 1922 bylo povinností každé obce psát kroniku) byla zmínka o židech jen jednou a to při příležitosti voleb do zastupitelstva, kdy získala židovská strana na radnici jedno křeslo. Obecní kronika byla psána úhledným písmem, takže její pročítání bylo velmi jednoduché. Horší to však bylo s kronikami farními (berounský archiv má farní kroniky od začátku 19. ;století), které byly psány velmi nepřehledným stylem a ještě k tomu zčásti latinsky, zčásti německy a zčásti česky. Farní kroniky jsem celé nečetl, ale hledal jsem zmínky o židech v letech, která byla významná pro liteňskou židovskou komunitu (založení žid. školy, postavení synagogy ...). V ;těchto kronikách však byly jen věci týkající se katolické církve (přistavění kusu hřbitova, kolik dětí zpívalo při mši v kostele ...).

Židé v Berouně

Židovský hřbitov v BerouněDo Berouna se první židovská rodina dostala v r. 1678. Židé se v té době zabývali hlavně obchodem, koželužstvím a řeznictvím. Tehdy nebyl v Berouně ani v okolí nikdo, kdo by se zabýval koželužským řemeslem, a tak páni radní pozvali do Berouna žida jménem Mates Fišer, který byl v tomto řemesle velmi dobrý. Tento případ je na svou dobu velmi neobvyklý. Židé tehdy obvykle bydleli ve vesnicích a v některých městech měli svá gheta. K tomu ještě bylo teprve necelých 60 let po bitvě na Bílé hoře a židé, kteří mluvili hlavně německy, nebyli uČechů příliš v lásce. Žena Matese Fišera získala povolení k ;zařízení obchůdku, ve kterém prodávala nýderlandské prádlo. Fišerovi se začas nechali pokřtít, aby lépe do Berouna zapadli, avšak za několik let umřeli na morovou epidemii, která zasáhla Beroun.
Další židé přišli do Berouna až r. 1849 (rok po zrušení familiantského zákona). Bylo to 6 ;rodin. Již roku 1852 si založili v Berouně židovskou obec a postavili synagogu, v jejíž budově byla i škola (dnes č. p. 77). Učilo se v ní německy a roku 1870 ji navštěvovalo 80 žáků. Roku 1886 byl v Berouně založen židovský hřbitov a s ním i pohřební bratrstvo. To mělo na starost pohřeb, ale zároveň i pomáhalo pozůstalým. Na berounském židovském hřbitově si dnes zahrádkáři mezi náhrobními kameny pěstují jahody a ovocné stromy. Berounský rabín (od r. 1927 PhDr. Moric Müller) dojížděl i do jiných obcí, např. do Litně a Mořiny. Historie židů v Berouně končí stejně jako v jiných českých městech a vesnicích 2.světovou válkou.

Důležitá data
1678 – žid Mates Fišer se usídlil v Berouně
1852 – založení žid. obce + synagogy se školou
1886 – založení žid. hřbitova
1939 – zrušení berounské synagogy

Počet židovských obyvatel v Berouně
1678 – 2 židé
1849 – 6 rodin
1921 – 131 židů tj. 12% veškerého obyvatelstva.

Židovské osídlení v Litni


Židovský hřbitov v LitniŽidovské osídlení v Litni je nejstarší v kraji. První zmínky o židech v Litni jsou již v roce 1680, kdy Kuňata Jaroslav hrabě z Bubna povolil židům postavit synagogu, školu a hřbitov. Privilegium o zřízení židovského hřbitova se dochovalo a zní takto:

„Já Kuňata Jaroslav hrabě z Bubna a z Lytticz, na Březně, Skašově, Litni, Srbcích, a Lštini, J.M.C rada slavných soudů dvorskýho a komorního assessor, známo činím tímto listem vůbec přede všemi a zvláště tu, když čten, neb čtoucí slyšán bude, že jsouce se ke mně vponíženosti ucházeli Adam Polák, žid na panství mém Lyteňském, bytem se zdržující a jinší, totiž Eliáš Gezl Lochovský, Abrahám Vosovský, Wolf zbraslavský, Jelínek Všeradický, Marek Tmaňský, Alexandr Starohuťský, Jelínek Novohuťský a Marek Praskoleský, židé v ;tomto kraji podbrdském okolně byt svůj mající, přednášejíce, kterak v tomto světě lidé den ode dne z světa scházejí a obzvláště připomínajíce sobě rok tento 1680, vněmž z dopuštění Pána Boha všemohoucího na mnoho místech rána morová se rozmohla, že by, jest-li by je co takového následovati mělo (nemajíce tu na blízce žádného krchovu), kde morová těla klásti a pochovávati neměli, za to mně abych jak jemu Adamovi židu mému Liteňskému, taky těm všem nahoře položeným budoucím jich na gruntech panství mého Liteňského v kraji podbrdském ležícího kus místa a země k pochování týchž těl jejich mrtvých vykázati poručil poníženě žádali.
Jsouce milosrdenstvím pohnuty a nemoha té jejich ponížené žádosti oslyšeti, tak jsem učinil a skrze Ondřeje Ledvinu Lochovského, na ten čas téhož panství mého Liteňského ode mně zřízeného správu, jeden kus země a místa jeden provazec dýlky a druhé šířky v sobě obsahujícího pochování týchž mrtvých těl jejich nade vsí Litní, na pravé ruce k rybníku Liteňskému jdouce, nad loukou Škrandalovou, blíž cesty vykázati a vyměřiti poručil a tu milost jak jemu Adamovi Polákovi, židu mému Liteňskému, tak i těm všem nahoře podepsaným, kteří toho při mně uctivě, poníženě vyhledávali a žádali, jak i všechněm budoucím jejich i jinším, jenž by se k nim připojiti a spolu trpící býti chtěli v týchž napřed povědomých místech jako oni též jinde své zdržování měli, aby jak času nynějšího, v kterém morová rána trvá, tak i budoucně vždycky i tehdáž, kdyby někdy z dopuštění Božího zase morová rána rozmnožena byla, bez všelijaké jak mé tak i budoucích mých držitelů téhož panství mého Liteňského a jednoho každého člověka překážky ta mrtvá těla jich na tom jim vykázaném místě pochovávati mohli na věčné a budoucí časy propůjčuji a povoluji.
Za kteroužto jim židům propůjčenou milost a za místo to jim vykázané peněz čtyřiceti zlatých real při sv. Havle leta 1680 mně odvedli a k tomu, kdyby kdo z nich neb z dětí a čeládky jejich umrouce na tom místě pochovánu býti měl, z každé hlavy totiž od dítěte, synů, dcer a čeládky po 20 k. a od člověka zletilého, hospodyně po 45 k. do důchodu téhož panství mého Liteňského vždycky dříve, nežli jej zakopají, u vrchnosti, neb u správce a rychtáře téhož panství mého Liteňského ohlášení učiníce a po každé dříve cedulku vyzdvihnouce, zaplatili a ten povinný a smluvený plat následovně vždycky nahoře položeným způsobem zapravovati, tím se placením povinni býti připověděli, s tou však při tom zvláštní pamětí, kdyby někoho mimo těch nahoře oznámených a jim přináležejících na tom místě pochovávati chtěli a ten do toho listu tím platem 40 ;real s nimi trpící spokojen nebyl od toho každého takového po 2 real a z dítěte po 1 real a který by pak byl usedlý od starého po 3 real a od mladýho po 1 real do důchodu mého skládati mají. A kdyby se pak kolyvěk dopustil a na týž místo bez ohlašující cedulky pochovati dal, ten pokutu do téhož mého důchodu Liteňského 10 ;kop míšenských odvésti povinnen bude. Vedle kterýžto smlauvy určitého platu, totiž těch 40 real napřed položených to místo jim vykázané jeden provazec délky a druhý šířky v sobě obsahující oni vymýtili a dle libosti sobě ohraditi dáti mohou, a nad ním moc bez všelijaké překážky míti budou, a že jináče o tom nijak, jak nahoře rozepsáno jest, ode mně zdržáni býti nemají a to tímto listem utvrzuji a za to dědicův a budoucích mých držitelův tohoto panství mého Liteňského žádám."

(Ostatek schází.)

Liteňští páni byli k židům poměrně vstřícní, takže si roku 1715 mohli zřídit školu (do té doby učil židovské děti Izrael Hirsch). Od roku 1849, kdy bylo v Litni a v okolí 1540 obyvatel a z toho 191 židů, začal díky zrušení familiantského zákona klesat počet židů v obci. Roku 1867 byla postavena nová škola (dnes č.66). Škola byla otevřena i pro veřejnost a přihlásilo se do ní 33 dětí, avšak r. 1896 navštěvovalo školu už jen 10 dětí a r. 1900 byla pro nedostatek žáků zavřena a zbylé židovské děti přešly do křesťanské školy. Roku 1880 si židé na místě staré synagogy postavili novou. Za 1. republiky se snad všichni židé v Litni živili obchodem. V obci bydlely tyto rodiny: Roubíčkovi, Zeckendorfovi, Raimanovi, Fišlovi, Eisnerovi a židovská strana měla jedno křeslo na radnici. Asi nejbohatší rodinou byli Roubíčkovi, kteří vlastnili statek, obchod a trafiku. Židé obchodovali hlavně mezi sebou. Navzájem se znali z celého Berounska a vzájemně se podporovali. (Pan Poláček tvrdil, že znal jen jedno chudého žida a ani jednoho hloupého a všichni prý byli pohostinní. Když rozvážel s panem Roubíčkem zboží, vždy ho prý pozval na oběd, nebo ho alespoň pustil do zahrady, kde si mohl natrhat, co chtěl. Paní Poláčková, která pracovala u jedné židovské rodiny v Praze, měla s židy stejné zkušenosti. Prý každou neděli vařili jídlo pro chudé žebráky z ulice. Když měl pan Poláček svatbu, dostali od obou rodin bohaté dary.) Tehdy již rabín v Litni nebydlel, ale dojížděl z Berouna každou sobotu. V sobotu chodili všichni muži židovského vyznání na mši do synagogy, ale ženy do synagogy nechodily. Liteňský židovský hřbitov zůstával stále hlavním židovským hřbitovem na Berounsku. Hrobníkem na tomto hřbitově byl pan Chýla. Za války byli všichni liteňští židé odvezeni do Osvětimi, odkud se již žádný nevrátil. Někteří se snažili zachránit tak, že se nechali pokřtít, ale nepomohlo to. Jako poslední byli odvezeni tři Roubíčkové a dvě sestry Zeckendorfovy. (Pan Roubíček prý vždycky říkával, že on zůstane v Litni do poslední chvíle.) Litenští občané se prý k židům i v těchto těžkých chvílích chovali dobře. Ze synagogy se udělal sklad. Liteňský farář ještě stihl zachránit desky s desaterem, které skryl na faře. Dnes je ze synagogy hasičská zbrojnice.

Důležitá data
1680 – Založení hřbitova a synagogy vLitni
1715 – Založení školy
1867 – Znovuzaložení školy
1880 – Postavení nové synagogy

Židé v Mořině

Židovský hřbitov v MořiněRoku 1760 byla v Mořině založena židovská obec a postavena synagoga. Mořina měla vlastního rabína, který nějaký čas dojížděl i do Berouna. Po roce 1850 se mnoho židů přestěhovalo do Berouna a do Prahy, takže roku 1908 začal do Mořiny dojíždět rabín z Berouna. Židovský hřbitov v Mořině byl po liteňském druhým nejdůležitějším na Berounsku. V roce 1921 bydlelo v Mořině již jen pět židů, takže byla synagoga prodána Sokolu.

Důležitá data
1760 – založení žid. obce a postavení synagogy

Zdroje


Monografie Hořovicka a Berounska
Svědectví minulosti z liteňských letopisů
Židovské osídlení na Hořovicku
Liteňské kroniky
Vyprávění pana Poláčka a pana Rotmeisla