Židovské osídlení v Litni, Mořině a Berouně 
Díky 
        projektu „Naši zmizelí sousedé" jsem vytvořil opravdu vlastní práci, 
        k čemuž bych se sám asi nikdy neodhodlal. Na rozdíl od prací, které člověk 
        dělá tím způsobem, že sedí doma a vypisuje z knih informace z druhé ruky, 
        jsem v této práci psal o tom, co jsem viděl na vlastní oči. Zkusil jsem 
        vyhledávat údaje ve starých kronikách, o kterých jsem si do té doby myslel, 
        že nejsou běžnému člověku přístupné. Dostal jsem se do berounského archivu 
        a do archivu ministerstva vnitra, kde jsem si bez problémů založil vlastní 
        badatelský list. Poznal jsem, že i tato místa jsou pro mne otevřena. Stejně 
        tak bylo zajímavé setkat se s lidmi, kteří si pamatují, jak vypadala naše 
        vlast před mnoha desítkami let a dozvědět se věci, které by jinak zmizely 
        v propadlišti dějin. Avšak nejhezčí na tom všem je ten pocit, že jsem 
        stvořil něco vlastního. 
      Pátrání po minulosti
       Původně jsem si myslel, že tato práce bude jen o židovských 
        hřbitovech. Hned na počátku jsem však narazil na problém, kde začít. Navštívil 
        jsem proto Vzdělávací a kulturní centrum Židovského muzea v Praze, kde 
        jsem tušil pomoc. Ve Vzdělávacím centru Židovského muzea se mě pokusili 
        přesvědčit, ať zjistím něco o osudech lidí, kteří přežili koncentrační 
        tábory za 2. světové války, a pokusím se udělat rozhovor s někým takovým, 
        kdo ještě žije. Když jsem se nedal přemluvit, dostal jsem několik stran 
        textu o židovském osídlení v pražské čtvrti Libni (naše škola se nachází 
        v Libni), mapu libeňského židovského města z roku 1840 a kontakt na lektorku 
        VKC ŽMP, která se dějinami židů zabývá. 
        Začal jsem tedy pátrat po místě, kde stával libeňský hřbitov. Avšak tam, 
        kde dříve stál, je dnes jakýsi podnik. Tímto jsem skončil s Libní. 
        Rozhodl jsem se, že bude lepší, zabývat se židovskými hřbitovy na vesnicích. 
        V knize „Old Bohemian and Moravian Jewish Cemeteries" jsem se dočetl, 
        že velmi důležitý židovský hřbitov ze 17. st. leží v obci Liteň. V této 
        vesnici jsem shodou okolností znal pana Poláčka, který tam žije skoro 
        90 let, a který, jak jsem se později dozvěděl, dělal řidiče panu Roubíčkovi, 
        liteňskému židovskému obchodníkovi, a tak jsem se rozhodl začít tam. 
        Cestu k liteňskému židovskému hřbitovu jsem našel podle výše uvedené knihy. 
        Velikost i stav objektu mě velmi udivil. Hřbitov je velký asi 100 x 50 
        metrů, má nově opravenou zídku a je vidět, že se zde před několika lety 
        pracovalo. Když jsem si to místo pozorně prohlédl a pořídil pár fotografií, 
        vydal jsem se zpět do vsi, abych se pokusil zjistit něco od pana Poláčka. 
        Pan Poláček mě přijal vlídně. Vyprávěl mi o různých židovských rodinách, 
        které v Litni před válkou bydlely, ale o hřbitovu toho příliš nevěděl. 
        Z toho jsem usoudil, že bude lepší zabývat se židovským osídlením celkově. 
        
        Podruhé jsem jel do Litně proto, abych se pokusil zjistit něco na obecním 
        úřadě. Tam jsem zjistil, že kroniky, do kterých jsem chtěl nahlédnout, 
        jsou v okresním archivu v Berouně. Obec měla kroniku od roku 1952. Navštívil 
        jsem tedy místní knihovnu, kde mi paní knihovnice vyhledala knihu Monografie 
        Berounska a Hořovicka, ve které jsem našel dekret povolující stavbu liteňského 
        židovského hřbitova. Ještě jsem se vydal za učitelem Rotmeislem, který 
        psával dlouhou dobu liteňskou kroniku, ale toho jsem nezastihl doma. 
        Když už jsem tedy znal nějaké podrobnosti, obrátil jsem se na lektorku 
        – odbornici přes židovské hřbitovy, která mi byla doporučena ve Vzdělávacím 
        a kulturním centru, se kterou jsem si dohodl schůzku v archivu ministerstva 
        vnitra. V ;archivu jsem si založil badatelský list, ale byly tam jen knihy 
        familiantů (v roce 1726 byl ustanoven familianský zákon, podle kterého 
        smělo v Čechách bydlet jen 8541 židovských rodin. Tyto rodiny se nesměly 
        svobodně stěhovat. Knihy familiantů obsahují jména zástupců všech legálně 
        usídlených židovských rodin v Čechách od r. 1726 do r. 1848, kdy byl tento 
        zákon zrušen). Kvůli rukopisu a němčině jsem tyto knihy nebyl schopen 
        číst a ani jsem je nepotřeboval. Od paní lektorky jsem se dozvěděl ještě 
        o židovském hřbitově v Mořině. 
        Mořinský hřbitov jsem navštívil několik dní potom. Leží na kopci za vesnicí 
        a nyní je v ;rekonstrukci. Na bráně byl sice nápis, že hřbitov je přístupný 
        jen s nějakým pánem z obecního úřadu, ale brána byla otevřena a já neměl 
        mnoho času, a tak jsem ho navštívil sám a pořídil několik fotografií. 
        O mořinském hřbitově jsem však zjistil jen kdy vznikl.
        Poté jsem ještě jednou zajel do Litně, kde jsem navštívil učitele Rotmeisla. 
        Pan učitel, asi osmdesátiletý muž, mi půjčil nějaké strojopisy o Litni 
        a sdělil mi to, co si pamatoval on sám. Ještě jsem navštívil pana Poláčka 
        a skoro hodinu jsem na něm vyzvídal vše, co si pamatoval. 
        Už mi zbývalo navštívit jen berounský archiv. Od známé v Koněprusích jsem 
        získal spojení na ředitele archivu pana Topinku a ještě tentýž týden jsem 
        mu zavolal, abych zjistil, kdy je tam otevřeno. Několik dnů nato jsem 
        se vydal do Berouna se svou babičkou, která mi měla pomoci s případnými 
        německými texty. V archivu mi pan Topinka vyhledal spis o židech na Hořovicku 
        (Berounsko bývalo součástí Hořovicka), který mi velmi pomohl. Ještě jsme 
        s babičkou prohledali liteňské kroniky. V ;liteňské obecní kronice psané 
        od roku 1922 (od r. 1922 bylo povinností každé obce psát kroniku) byla 
        zmínka o židech jen jednou a to při příležitosti voleb do zastupitelstva, 
        kdy získala židovská strana na radnici jedno křeslo. Obecní kronika byla 
        psána úhledným písmem, takže její pročítání bylo velmi jednoduché. Horší 
        to však bylo s kronikami farními (berounský archiv má farní kroniky od 
        začátku 19. ;století), které byly psány velmi nepřehledným stylem a ještě 
        k tomu zčásti latinsky, zčásti německy a zčásti česky. Farní kroniky jsem 
        celé nečetl, ale hledal jsem zmínky o židech v letech, která byla významná 
        pro liteňskou židovskou komunitu (založení žid. školy, postavení synagogy 
        ...). V ;těchto kronikách však byly jen věci týkající se katolické církve 
        (přistavění kusu hřbitova, kolik dětí zpívalo při mši v kostele ...). 
      
      Židé v Berouně
      
Do 
        Berouna se první židovská rodina dostala v r. 1678. Židé se v té době 
        zabývali hlavně obchodem, koželužstvím a řeznictvím. Tehdy nebyl v Berouně 
        ani v okolí nikdo, kdo by se zabýval koželužským řemeslem, a tak páni 
        radní pozvali do Berouna žida jménem Mates Fišer, který byl v tomto řemesle 
        velmi dobrý. Tento případ je na svou dobu velmi neobvyklý. Židé tehdy 
        obvykle bydleli ve vesnicích a v některých městech měli svá gheta. K tomu 
        ještě bylo teprve necelých 60 let po bitvě na Bílé hoře a židé, kteří 
        mluvili hlavně německy, nebyli uČechů příliš v lásce. Žena Matese Fišera 
        získala povolení k ;zařízení obchůdku, ve kterém prodávala nýderlandské 
        prádlo. Fišerovi se začas nechali pokřtít, aby lépe do Berouna zapadli, 
        avšak za několik let umřeli na morovou epidemii, která zasáhla Beroun. 
        
        Další židé přišli do Berouna až r. 1849 (rok po zrušení familiantského 
        zákona). Bylo to 6 ;rodin. Již roku 1852 si založili v Berouně židovskou 
        obec a postavili synagogu, v jejíž budově byla i škola (dnes č. p. 77). 
        Učilo se v ní německy a roku 1870 ji navštěvovalo 80 žáků. Roku 1886 byl 
        v Berouně založen židovský hřbitov a s ním i pohřební bratrstvo. To mělo 
        na starost pohřeb, ale zároveň i pomáhalo pozůstalým. Na berounském židovském 
        hřbitově si dnes zahrádkáři mezi náhrobními kameny pěstují jahody a ovocné 
        stromy. Berounský rabín (od r. 1927 PhDr. Moric Müller) dojížděl i do 
        jiných obcí, např. do Litně a Mořiny. Historie židů v Berouně končí stejně 
        jako v jiných českých městech a vesnicích 2.světovou válkou. 
       Důležitá data 
        1678 – žid Mates Fišer se usídlil v Berouně 
        1852 – založení žid. obce + synagogy se školou 
        1886 – založení žid. hřbitova 
        1939 – zrušení berounské synagogy 
      Počet židovských obyvatel v Berouně 
        1678 – 2 židé 
        1849 – 6 rodin 
        1921 – 131 židů tj. 12% veškerého obyvatelstva.
       Židovské 
        osídlení v Litni
      
        
Židovské 
        osídlení v Litni je nejstarší v kraji. První zmínky o židech v Litni jsou 
        již v roce 1680, kdy Kuňata Jaroslav hrabě z Bubna povolil židům postavit 
        synagogu, školu a hřbitov. Privilegium o zřízení židovského hřbitova se 
        dochovalo a zní takto: 
      „Já Kuňata Jaroslav hrabě z Bubna a z Lytticz, na 
        Březně, Skašově, Litni, Srbcích, a Lštini, J.M.C rada slavných soudů dvorskýho 
        a komorního assessor, známo činím tímto listem vůbec přede všemi a zvláště 
        tu, když čten, neb čtoucí slyšán bude, že jsouce se ke mně vponíženosti 
        ucházeli Adam Polák, žid na panství mém Lyteňském, bytem se zdržující 
        a jinší, totiž Eliáš Gezl Lochovský, Abrahám Vosovský, Wolf zbraslavský, 
        Jelínek Všeradický, Marek Tmaňský, Alexandr Starohuťský, Jelínek Novohuťský 
        a Marek Praskoleský, židé v ;tomto kraji podbrdském okolně byt svůj mající, 
        přednášejíce, kterak v tomto světě lidé den ode dne z světa scházejí a 
        obzvláště připomínajíce sobě rok tento 1680, vněmž z dopuštění Pána Boha 
        všemohoucího na mnoho místech rána morová se rozmohla, že by, jest-li 
        by je co takového následovati mělo (nemajíce tu na blízce žádného krchovu), 
        kde morová těla klásti a pochovávati neměli, za to mně abych jak jemu 
        Adamovi židu mému Liteňskému, taky těm všem nahoře položeným budoucím 
        jich na gruntech panství mého Liteňského v kraji podbrdském ležícího kus 
        místa a země k pochování týchž těl jejich mrtvých vykázati poručil poníženě 
        žádali. 
        Jsouce milosrdenstvím pohnuty a nemoha té jejich ponížené žádosti oslyšeti, 
        tak jsem učinil a skrze Ondřeje Ledvinu Lochovského, na ten čas téhož 
        panství mého Liteňského ode mně zřízeného správu, jeden kus země a místa 
        jeden provazec dýlky a druhé šířky v sobě obsahujícího pochování týchž 
        mrtvých těl jejich nade vsí Litní, na pravé ruce k rybníku Liteňskému 
        jdouce, nad loukou Škrandalovou, blíž cesty vykázati a vyměřiti poručil 
        a tu milost jak jemu Adamovi Polákovi, židu mému Liteňskému, tak i těm 
        všem nahoře podepsaným, kteří toho při mně uctivě, poníženě vyhledávali 
        a žádali, jak i všechněm budoucím jejich i jinším, jenž by se k nim připojiti 
        a spolu trpící býti chtěli v týchž napřed povědomých místech jako oni 
        též jinde své zdržování měli, aby jak času nynějšího, v kterém morová 
        rána trvá, tak i budoucně vždycky i tehdáž, kdyby někdy z dopuštění Božího 
        zase morová rána rozmnožena byla, bez všelijaké jak mé tak i budoucích 
        mých držitelů téhož panství mého Liteňského a jednoho každého člověka 
        překážky ta mrtvá těla jich na tom jim vykázaném místě pochovávati mohli 
        na věčné a budoucí časy propůjčuji a povoluji. 
        Za kteroužto jim židům propůjčenou milost a za místo to jim vykázané peněz 
        čtyřiceti zlatých real při sv. Havle leta 1680 mně odvedli a k tomu, kdyby 
        kdo z nich neb z dětí a čeládky jejich umrouce na tom místě pochovánu 
        býti měl, z každé hlavy totiž od dítěte, synů, dcer a čeládky po 20 k. 
        a od člověka zletilého, hospodyně po 45 k. do důchodu téhož panství mého 
        Liteňského vždycky dříve, nežli jej zakopají, u vrchnosti, neb u správce 
        a rychtáře téhož panství mého Liteňského ohlášení učiníce a po každé dříve 
        cedulku vyzdvihnouce, zaplatili a ten povinný a smluvený plat následovně 
        vždycky nahoře položeným způsobem zapravovati, tím se placením povinni 
        býti připověděli, s tou však při tom zvláštní pamětí, kdyby někoho mimo 
        těch nahoře oznámených a jim přináležejících na tom místě pochovávati 
        chtěli a ten do toho listu tím platem 40 ;real s nimi trpící spokojen 
        nebyl od toho každého takového po 2 real a z dítěte po 1 real a který 
        by pak byl usedlý od starého po 3 real a od mladýho po 1 real do důchodu 
        mého skládati mají. A kdyby se pak kolyvěk dopustil a na týž místo bez 
        ohlašující cedulky pochovati dal, ten pokutu do téhož mého důchodu Liteňského 
        10 ;kop míšenských odvésti povinnen bude. Vedle kterýžto smlauvy určitého 
        platu, totiž těch 40 real napřed položených to místo jim vykázané jeden 
        provazec délky a druhý šířky v sobě obsahující oni vymýtili a dle libosti 
        sobě ohraditi dáti mohou, a nad ním moc bez všelijaké překážky míti budou, 
        a že jináče o tom nijak, jak nahoře rozepsáno jest, ode mně zdržáni býti 
        nemají a to tímto listem utvrzuji a za to dědicův a budoucích mých držitelův 
        tohoto panství mého Liteňského žádám." 
      (Ostatek schází.) 
      Liteňští páni byli k židům poměrně vstřícní, takže si 
        roku 1715 mohli zřídit školu (do té doby učil židovské děti Izrael Hirsch). 
        Od roku 1849, kdy bylo v Litni a v okolí 1540 obyvatel a z toho 191 židů, 
        začal díky zrušení familiantského zákona klesat počet židů v obci. Roku 
        1867 byla postavena nová škola (dnes č.66). Škola byla otevřena i pro 
        veřejnost a přihlásilo se do ní 33 dětí, avšak r. 1896 navštěvovalo školu 
        už jen 10 dětí a r. 1900 byla pro nedostatek žáků zavřena a zbylé židovské 
        děti přešly do křesťanské školy. Roku 1880 si židé na místě staré synagogy 
        postavili novou. Za 1. republiky se snad všichni židé v Litni živili obchodem. 
        V obci bydlely tyto rodiny: Roubíčkovi, Zeckendorfovi, Raimanovi, Fišlovi, 
        Eisnerovi a židovská strana měla jedno křeslo na radnici. Asi nejbohatší 
        rodinou byli Roubíčkovi, kteří vlastnili statek, obchod a trafiku. Židé 
        obchodovali hlavně mezi sebou. Navzájem se znali z celého Berounska a 
        vzájemně se podporovali. (Pan Poláček tvrdil, že znal jen jedno chudého 
        žida a ani jednoho hloupého a všichni prý byli pohostinní. Když rozvážel 
        s panem Roubíčkem zboží, vždy ho prý pozval na oběd, nebo ho alespoň pustil 
        do zahrady, kde si mohl natrhat, co chtěl. Paní Poláčková, která pracovala 
        u jedné židovské rodiny v Praze, měla s židy stejné zkušenosti. Prý každou 
        neděli vařili jídlo pro chudé žebráky z ulice. Když měl pan Poláček svatbu, 
        dostali od obou rodin bohaté dary.) Tehdy již rabín v Litni nebydlel, 
        ale dojížděl z Berouna každou sobotu. V sobotu chodili všichni muži židovského 
        vyznání na mši do synagogy, ale ženy do synagogy nechodily. Liteňský židovský 
        hřbitov zůstával stále hlavním židovským hřbitovem na Berounsku. Hrobníkem 
        na tomto hřbitově byl pan Chýla. Za války byli všichni liteňští židé odvezeni 
        do Osvětimi, odkud se již žádný nevrátil. Někteří se snažili zachránit 
        tak, že se nechali pokřtít, ale nepomohlo to. Jako poslední byli odvezeni 
        tři Roubíčkové a dvě sestry Zeckendorfovy. (Pan Roubíček prý vždycky říkával, 
        že on zůstane v Litni do poslední chvíle.) Litenští občané se prý k židům 
        i v těchto těžkých chvílích chovali dobře. Ze synagogy se udělal sklad. 
        Liteňský farář ještě stihl zachránit desky s desaterem, které skryl na 
        faře. Dnes je ze synagogy hasičská zbrojnice. 
      Důležitá data 
        1680 – Založení hřbitova a synagogy vLitni 
        1715 – Založení školy 
        1867 – Znovuzaložení školy 
        1880 – Postavení nové synagogy 
       Židé v Mořině
      
Roku 
        1760 byla v Mořině založena židovská obec a postavena synagoga. Mořina 
        měla vlastního rabína, který nějaký čas dojížděl i do Berouna. Po roce 
        1850 se mnoho židů přestěhovalo do Berouna a do Prahy, takže roku 1908 
        začal do Mořiny dojíždět rabín z Berouna. Židovský hřbitov v Mořině byl 
        po liteňském druhým nejdůležitějším na Berounsku. V roce 1921 bydlelo 
        v Mořině již jen pět židů, takže byla synagoga prodána Sokolu. 
      Důležitá data 
        1760 – založení žid. obce a postavení synagogy 
      
        Zdroje 
        
          Monografie Hořovicka a Berounska 
          Svědectví minulosti z liteňských letopisů 
          Židovské osídlení na Hořovicku 
          Liteňské kroniky 
          Vyprávění pana Poláčka a pana Rotmeisla