Davidova hvězda zářila u nás, v Novém Městě na Moravě
 OTAZNÍKY 
        A ODPOVĚDI
       K ČEMU JE LIDSTVU KRÁSNÁ VĚDA?
        K ČEMU JE KRÁSA KRÁSNÝCH ŽEN?
        K ČEMU JE SVĚT, KDYŽ NENÍ PRÁVA?
        K ČEMU JE SLUNCE, KDYŽ NENÍ DEN?
        K ČEMU JE BŮH? SNAD ABY TRESTAL?
        ČI ABY LIDSTVO LEPŠÍ BYLO?
        ČI SNAD JSME ZVÍŘE KTERÉ TRPÍ
        POD JHEM SVÝCH CITŮ ABY HNILO?
      K ČEMU JE ŽIVOT KDYŽ ŽIVÉ TRPÍ
        PROČ JE ZAS SVĚT JEN VELKÝ VAL?
        VĚZ, SYNU, VŠE JE TADY PROTO
        BYS MUŽEM BYL! A BOJOVAL!
      
      Ha – (Hanuš Hachenburg)
        z knihy JE MOJÍ VLASTÍ HRADBA GHETT?
        časopis Vedem
        Terezín 1942 - 1944
        
      Obsah
       1. Úvod 
        – vymezení základních pojmů
      - charakteristika koncentračních 
        táborů Terezín, Osvětim
      2. kapitola; Židé a 
        Nové Město na Moravě
        - rodina Skuteckých
        - rodina Brady
        – Metzl
      3. kapitola; Kroky Jiřího 
        a Hany uličkami Terezína
      4. kapitola; Tenkrát 
        tomu bylo tak… ( vzpomínky Jiřího Brady )
      5. Závěr
       6. Dokumentace
        a) seznam obrazových příloh
        b) seznam použité literatury 
        c) seznam uvedených citací 
        d) obrazové přílohy 
       Anotace
       Historické události, ať už smutné nebo veselé, bychom 
        neměli kritizovat, soudit či jinak hanobit, měli bychom si z nich vzít 
        ponaučení pro to, co děláme, aby se to povedlo tak, jak opravdu má, abychom 
        nikomu nedávali jen proto, že druhému bereme. Toto moudro říkával už Tomáš 
        Garigue Masaryk a my bychom na něj neměli zapomínat.
        Téma největší tragédie v historii lidstva, HOLOCAUST, jsem si pro svoji 
        práci vybrala právě proto, že je velice důležité, a zvláště pak dnes, 
        kdy usilujeme o vytvoření jednotné Evropy, která by zabránila dalším takovýmto 
        tragédiím, vědět o neštěstích, která potkala naše předky, vědět o jejich 
        příčinách, a tak nalézt i řešení, jak jim v budoucnu zabránit. Píši o 
        něm i proto, že mě odjakživa zajímalo i z hlediska lidské psychiky a stále 
        mi připadá nepochopitelné, že nejdokonalejší tvorové žijící na Zemi jsou 
        něčeho takového schopni.
        Téma holocaust je velice obsáhlé a hodně toho už bylo o něm napsáno, a 
        proto jsem svoji pozornost obrátila na místo svého domova, na Novoměstsko.
        V závěru bych ráda shrnula poznatky, se kterými jsem se při psaní této 
        práce setkala i ty, které byly pro mě nové a jaký význam pro mě práce 
        měla.
       1. Úvod 
        a)vymezení základních pojmů
        b) charakteristika koncentračních táborů Terezín, Osvětim
       a) Holocaust, genocida, šoa
        ,,ENDLÖSUNG DER JUDENFRAGE“
       Při sbírání materiálů pro moji práci jsem ve svém pátrání 
        narazila na několik pojmů mně málo známých a nejasných. Proto mým prvním 
        krokem bylo tyto pojmy si náležitě osvětlit. Už sám jejich význam vyvolává 
        hrůzu, nesouhlas, ale to, co se za nimi skutečně ukrývá, by do takové 
        míry očekával jen málo kdo. 
       Termín řeckého původu ,,HOLOCAUST“ označuje v Bibli zápalnou 
        oběť. Nositel Nobelovy ceny míru, Elie Wiesel, jako první užil tohoto 
        slova v přeneseném slova smyslu. ,,ZNIČENÍ OHNĚM“ , ,,ÚPLNÝM ZNIČENÍM“ 
        se přitom míní persekuce a vyvraždění evropských Židů. Náboženské souvislosti, 
        které tento pojem vyvolává, však mnozí Židé odmítají. Pro židovskou tragédii 
        za II. světové války se proto užívá i hebrejského biblického slova ,,ŠOA“, 
        jež znamená záhubu, zničení, zmar.
        Pojmem ,,GENOCIDA“ se všeobecně rozumí připravený a vzájemně propojený 
        plán různých akcí, které vedou ke zničení základů života určitých národních 
        skupin s cílem je vyhladit. Genocida není jen okamžité hromadné zabití 
        příslušníků daného národa nebo etnické skupiny, i když právě přímé hromadné 
        vyvražďování se stalo pro nacistickou genocidu Židů určující.
        Programu vyhlazení evropských Židů padlo za oběť šest milionů mužů, žen, 
        dětí. V cynické terminologii nacistického Německa se tento proces nazýval 
        ,,ENDLÖSUNG DER JUDENFRAGE“ neboli ,,KONEČNÉ ŘEŠENÍ ŽIDOVSKÉ OTÁZKY“. 
        Civilizovaný svět židovský osud za II. světové války nazývá GENOCIDA, 
        HOLOCAUST, ŠOA. 
      
       b) Koncentrační tábor Terezín
       V březnu roku 1939 žilo na celém území protektorátu 92 
        199 obyvatel klasifikovaných tzv. Norimberskými zákony jako Židé. Jejich 
        křížová cesta začala 1. září 1941 vydáním nařízení, podle něhož museli 
        Židé nosit žlutou Davidovu hvězdu. Zároveň jim bylo zakázáno opustit místo 
        bydliště bez písemného policejního souhlasu. To byl začátek procesu registrace 
        – transport – plynová komora. Celý tento proces byl výrazně urychlen nástupem 
        Reinharda Heydricha do funkce zastupujícího říšského protektora. 16. října 
        vyjel první transport s tisícem pražských Židů do Lodže. Aby se transporty 
        urychlily, bylo rozhodnuto změnit posádkové město Terezín z 18. století 
        vzdálené 60 kilometrů od Prahy v tranzitní ghetto, kde by Židé vyčkávali 
        na další odsun do koncentračních táborů.
        První transport do Terezína byl vypraven 24. listopadu 1941, první deportační 
        transport z Terezína na Východ 9. ledna 1942. Vedle své funkce protektorátní 
        plnil Terezín ještě další úlohu, být ghettem pro staré a zasloužilé Židy 
        z Německa a Rakouska. Proto 42 000 Židů z Německa, 15 000 z Rakouska a 
        5 000 Židů z Holandska přijeli do Terezína jako by do říšského starobince, 
        do „ghetta pro staré ” . Spolu s nimi sem také přicházeli tzv. privilegiovaní 
        Židé, kteří měli zásluhy např. z I. světové války. Později už zdejší ghetto 
        nebylo vydáváno pouze za starobní, ale dokonce za tzv. Židovské sídliště; 
        experimentální samosprávný územní celek, údajně příprava na poválečný 
        židovský stát, pokud by byl zřízen. Deportace do Terezína neznamenala, 
        že by zde všichni Židé mohli zůstat. Na 26 000 jich bylo odvlečeno do 
        vyhlazovacích táborů na východě. Jejich jedinou pochybnou výhodou se tak 
        stalo, že pro smrt si jeli oklikou, přes Terezín.
        Pobyt v táboře měl vězně co nejvíce zlomit a snížit jejich počet. O tom 
        vypovídají i slova Heydricha, který řekl, že „byty si mají Židé udělat 
        do země” 1). Zemřelí měli být spalováni v narychlo vybudovaném 
        krematoriu. V Terezíně nalezlo smrt na 34 000 Židů, tady každý čtvrtý 
        z těch, kteří sem byli pře 20. dubnem 1945 deportováni.
        Začátkem května 1942 žilo v Terezíně 13 000 vězňů, koncem září jich bylo 
        již 53 000. Současně se mnohonásobně zvýšil i počet úmrtí. Nejvyšší početní 
        stav byl v Terezíně zaznamenán 18. září 1942 a to 58 491 lidí.
        Od počátku července roku 1942 se celé město stalo koncentračním táborem. 
        Na 6 000 nově příchozích živořilo na nepřipravených půdách bez světla, 
        vody, hygienických zařízení. Mnozí lidé spali na holé zemi, jiní museli 
        bydlet v temných kasematech, která byla tak vlhká, že je Němci před válkou 
        nepoužívali ani jako skladiště. Zcela nedostačující bylo i jídlo, většinou 
        studené. Před záchody a latrínami se tvořily ve dne v noci fronty, vypukávaly 
        epidemie. Berlínská ústředna gestapa v Berlíně vyřešila situaci v Terezíně 
        zvýšením počtu transportů na východ.
        Je také známé, že tento tábor sloužil nacistům jako Potěmkinova vesnice 
        pro Mezinárodní červený kříž, pro lid ve snaze zlepšit obraz Německa a 
        zastřít jeho zvěrstva. V polovině roku 1943 dal odtud Himmler na sedm 
        měsíců zastavit transporty do vyhlazovacích táborů a ghetto se začalo 
        připravovat na návštěvu Mezinárodního výboru Červeného kříže. V Terezíně 
        bylo před jeho návštěvou upraveno několik ulic a budov tak, aby vzbuzovaly 
        dojem slušného zacházení, vznikl zde i jakýsi rodinný tábor. Delegace 
        se uskutečnila 23. června 1944, poté byl rodinný tábor ihned zrušen. Ve 
        své zprávě výbor mimo jiné označil podmínky v Terezíně za dostačující.
        Odbojové aktivity českých Židů se odvíjeli ve spojitosti s českým odbojem. 
        Židovský podíl na něm byl významný. Současně i židovské vesnice zůstaly 
        jednou z mála institucí, které mohly Židům pomoci. Zajišťovaly provoz 
        židovských nemocnic, ambulancí, vývařoven, starobinců, sirotčinců, škol, 
        přeškolovacích kurzů. Na židovských obcích a jejich představitelích záviselo, 
        nakolik se podaří zmírnit kruté důsledky protižidovských opatření. Tak 
        tomu bylo i v Terezíně. V nesmírně omezených podmínkách, pod stálou nacistickou 
        kontrolou a hrozbou smrti bylo třeba zabezpečit alespoň základní funkce 
        ghetta; zásobování pitnou a užitkovou vodou, dodávky elektřiny. Kuchyně, 
        zdravotní služby a základní hygienické služby musely pracovat, bylo třeba 
        co nejlépe využít stísněné ubytovací prostory a nemnohé léky, organizovat 
        péči o děti a staré lidi. V tomto nerovném boji s Nacisty terezínští vězňové 
        obstáli.
        Mimořádnou úlohu v terezínském ghettu sehrálo umění. Rozvoj kulturní činnosti 
        do značné míry umožňovalo propagandistické poslání tábora. Divadelní představení, 
        koncerty, výtvarná a literární tvorba a přednášková činnost hluboce ovlivňovaly 
        život v táboře. V prostředí neplněném zmarem a smrtí se všechny kulturní 
        aktivity staly projevem duchovního vzdoru a protestu. Posilovaly sebevědomí, 
        dodávaly naději uprostřed ponižování, hladu a každodenní nejistoty, upevňovaly 
        a zušlechťovaly vztahy uvnitř vynuceného společenství. Památným představením 
        v terezínském ghettu byla v listopadu 1942 Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany, 
        nesmírně oblíbenou se stala dětská opera Brundibár Hanse Krásy. Zvláštní 
        místo měla v Terezíně také výuka kreslení v dětských domovech.
        Ze 7 590 dětí do patnácti let deportovaných z Terezína na východ se vrátilo 
        pouhých 242, i přesto, že obranu nejmladších považovalo terezínské společenství 
        za svůj největší úkol. Děti žily nahuštěně na palandách, chudé jídlo bylo 
        o něco vylepšeno jen díky tomu, že se ubralo starým, kteří již nemohli 
        pracovat. Přes přísný zákaz probíhalo v domovech tajné vyučování jednotlivých 
        předmětů, ale hlavně byly děti učeny úctě ke vzdělání, k čestnosti, solidaritě, 
        pracovitosti a statečnosti.
        Dne 5. května 1945 Mezinárodní výbor Červeného kříže převzal ghetto i 
        Malou pevnost i s jejími 5 000 vězni pod svou ochranu. Téhož dne opustily 
        Terezín i poslední jednotky SS a 8. května 1945 vstoupily do města první 
        oddíly sovětské armády postupující směrem k Praze.
      
       Koncentrační tábor Osvětim
       V roce 1940 byly vystěhovány vesnice Babice, Budy, Rajsko, 
        Brezinka, Brozkovice, Plavy a Harmeze a na jejich místě byly vybudovány 
        pobočky koncentračního tábora Osvětim. Celý komplex byl rozdělen na 3 
        hlavní bloky a tvořilo jej 39 koncentračních táborů.
        OSVĚTIM I – tábor hlavní, řídící. Nacházela se tu správa kombinátu, ústředna 
        gestapa, hospodářské a zbrojní podniky
        OSVĚTIM II – hlavním účelem této části bylo hromadné ničení lidí v plynových 
        komorách. Patřily sem i menší tábory, které plnily nejrůznější funkce, 
        např. zahradnické, zemědělské.
        OSVĚTIM III – tento blok sloužil pro výstavbu gigantických továrních komplexů 
        na výrobu syntetické gumy
        Němci vybírali záměrně pro výstavbu táborů nejméně příznivé kraje, bažiny, 
        kopce, místa s častými mlhami. To velice přispívalo šíření nemocí, jako 
        byla malárie, tyfus, či úplavice.
        První transport vězňů přijel do Osvětimi v červnu roku 1940. Necelý měsíc 
        po příjezdu vězeňských funkcionářů 20. května 1940. Při příjezdu procházeli 
        vězni selekcí, byli rozděleni na zdravé a nemocné. Poté postupovali uličkou 
        mezi ostnatými dráty nabytými elektřinou, kterou střežily jednotky SS 
        s vlčáky a strojními puškami. Jejich cesta vedla do sauny, kde byli oholeni, 
        osprchováni a dostali zde vězeňské proužkované oblečení, jankr ( sako, 
        kabátek ) a kalhoty. Všichni byli také opatřeni tetováním. Poté byli doslova 
        nacpáni do jednotlivých “baráků“. 
        “Baráky” byly ze dřeva, o rozměrech 9 x 40 x 2,65 metru. Původně byly 
        určeny na ustájení v době německého polního tažení v Africe. Byly bez 
        oken, s nedostačujícím osvětlením a větráním. U vchodu se nacházel pokoj 
        “kápa“, který byl přepychově vybavený a pisárna s evidencí vězňů. Uvnitř 
        některých bloků se nacházely po stranách tři palandy nad sebou, dvě nízké 
        a tři vyšší. Vězeň měl pro sebe asi jen 0,8 metru čtverečních kde jedl, 
        spal a ukládal si své věci. V některých blokách nebylo vůbec nic, lidé 
        spali na holé zemi. Někdy byla situace tak tragická, že lidé, aby se sem 
        vůbec vešli, museli místo ležení pouze sedět s nohama roztaženýma, jeden 
        v druhém a když chtěl někdo na záchod, byl nucen po těch ostatních šlapat. 
        Uprostřed vedl topný kanál spojující dvě pece. Paliva do nich bylo velice 
        málo, vězni si jej museli opatřovat sami. 
        Údaje o vězni byly ukládány do formuláře s mnoha otázkami. Nováčkům nikdo 
        nikdy neřekl, jak se v táboře mají chovat, jen místy na trámech a podél 
        cest byly cedule s nápisy: ,, Jedna veš – tvoje smrt! Buď čistotný!…” 
        2) Nováčci byli zabíjeni jednak SS, jednak 
        také zfašizovanými spoluvězni. Když kolem vězně prošel člen SS, musel 
        vězeň sundat čepici a zůstat v pozoru. Tímto sejmutím čapky byl vyjadřován 
        rozdíl mezi vězněm = podčlověkem a SS = nadčlověkem.
        Každé ráno byli vězni vyhnáni ven na dvůr, kde probíhalo sčítání. Poté 
        nastupovali do pracovních oddílů. Při pochodu a příchodu z práce jim hrála 
        hudba, čímž chtěli SS docílit toho, aby vězni chodili stejným krokem po 
        pětici a tím by se jim lépe počítali. Pracovalo se především na výstavbě 
        tábora a úpravě půdy pro nové úseky ( nové silnice, budovy, rybníky… ) 
        Před silným větrem na dvoře se vězni chránili v hloučku, který se neustále 
        pohyboval. Ti co byli uvnitř na své místo pouštěli ty vymrzlé z okraje.
        Jídlo bylo dalším problémem. Nekvalitní a nedostačující strava zapříčinila 
        smrt mnoha lidem. Úředně stanovené dávky potravy činily 35 gramů chleba 
        ( vězni však dostávali 30 gramů ), 0,5 litru „kávy” ráno, 1 litr vodové 
        polévky v poledne. V táboře chyběla pitná voda, a tak museli pít vězni 
        vodu závadnou. Málo bylo také nádob na jídlo, používali se tu červené 
        misky z plechu o objemu 2 litry.
        V Osvětimi docházelo také ke zločinům proti lidskosti ( např. finská lázeň, 
        procvičování v operaci, „zvláštní ošetření” cyklon B… ). Tábory byly přeplněné, 
        všude byl cítit zápach z krematorií, hnijící mrtvoly v jámách. Někteří 
        lidé byli sypáni vápnem, jiní spálení v pecích.
        Poslední transport dorazil do Osvětimi 28. října 1944 z Terezína. Čítal 
        na 2 000 Židů. 3. ledna 1945 bylo plynování úředně zakázáno. 18. ledna 
        1945 proběhla celková evakuace osvětimských táborů. 27. ledna 1945 bylo 
        celé území osvobozené jednotkami Rudé armády.
        Minimální počet Židů, jež padli v Osvětimi, činí na 3 000 000 osob.
      
        2. kapitola
        ŽIDÉ A NOVÉ MĚSTO NA MORAVĚ
       Nové Město na Moravě bylo národnostně homogenní město. 
        V soupisech obyvatelstva můžeme nalézt obyvatele i jiné národnosti, ale 
        jednalo se vždy jen o malý počet. Většinou k těmto menšinám patřili němečtí 
        a židovští obyvatelé. Větší židovská komunita se ve městě nikdy nenacházela, 
        nebyla tu ani židovská čtvrť. Židé v Novém Městě na Moravě ale žili odnepaměti 
        a zasloužili se tu o rozvoj řemesla. ( Při pozůstalostním odhadu z roku 
        1646tu byla zjištěna koželužná dílna pronajatá židům za 60 zlatých, Židé 
        také vlastnili několik kořaloven a výčepů, za což si u Novoměstských nevysloužili 
        nejlepší pověst ) Nábožensky příslušeli novoměští Židé k rabinátu ve Velkém 
        Meziříčí. Zmínku o tom, že zde Židé opravdu žili nacházíme a v souvislosti 
        s epidemií cholery z roku 1835. Při sčítání lidu z roku 1930 bylo v Novém 
        Městě na Moravě zjištěno 2570 obyvatel, z toho se k německé národnosti 
        hlásilo10 obyvatel, k jiné národnosti pak 4 obyvatelé. K izraelskému vyznání 
        se hlásilo 14 obyvatel. Místní židovské rodiny se hlásily tehdy k československé 
        národnosti, což zapříčinilo, že se novoměští Židé mohli plně podílet na 
        společenském životě města a nebyli nikterak nuceni žít v ústraní. Byli 
        to stejní lidé jako ostatní, pouze se hlásili k izraelskému vyznání.
        Po obsazení Československa v březnu roku 1939 začali nacisté v protektorátu 
        Čechy a Morava zavádět svůj pořádek, již ke konci tohoto roku počali zavádět 
        nejrůznější rasové zákony ( separace Židů, zákaz vycházení z domu po osmé 
        hodině večerní, zákaz návštěvy kina, všichni Židé museli opatřit svůj 
        oděv žlutou Davidovou hvězdou s nápisem JUDE, museli odevzdat soupis movitého 
        majetku, bylo zakázáno ve všech veřejných a zdravotních orgánech i zařízeních 
        sociálního pojištění poskytnout „neárijcům” pracovní praxi, Židé byli 
        vyřazeni z kulturního i společenského života, atd. ). Od roku 1940 nesměly 
        židovské děti navštěvovat školu, podniky židovských majitelů byly „poárijštěny” 
        a byli do nich nasazeni spolehliví nacističtí správci „věrné ruky“( tzv. 
        TRUEHAND )
        V této době okupace žily v Novém Městě na Moravě jen dvě židovské rodiny. 
        Byla to rodina Skuteckých a rodina Brady – Metzl. Před nacisty se sem 
        uchýlily ještě další tři rodiny z Brna v naději, že zde budou před persekucí 
        skryty. Když přišlo nařízení nosit žlutou hvězdu, jeden z nově přistěhovaných 
        Židů vyjadřoval svoji hrdost tím, že si ji přišil na kabát i s kusem látky 
        a chodil tak po náměstí. Jeho čin tak rozlítil nacistického správce Mariaschulstiftu 
        SS obersturmbanführera Petra Fritze, že podnikl rázné kroky k tomu, aby 
        Nové Město na Moravě bylo „JUDENFREY”. ( Petr Fritz byl dosazen i na místo 
        prvního zástupce novoměstského starosty a stal se tak faktickým protektorem 
        Nového Města. )
        23. listopadu 1941 je označován jako první den z řady černých dnů zatýkání 
        a deportací. V tento den přijelo gestapo z Jihlavy a odvezlo si s sebou 
        první část zletilých Židů. Z Jihlavy směřovala jejich cesta ke koncentračnímu 
        táboru – vstříc smrti.
       Rodina Skuteckých
       Rodině Skuteckých patřil dům č.p. 4 na Vratislavově náměstí 
        ( dům dříve vlastnili primátoři, stával před ním pranýř, bydlel zde i 
        primátor Václav Horále, který způsobil katastrofální požár města 22. dubna 
        roku 1723 ).
        Filip Skutecký koupil tento dům v roce 1893. Býval nájemcem dvorů v okolí 
        Nedvědice a do Nového Města se přistěhoval s rodinou. V domě se nacházel 
        také pivovar a předešlí majitelé Skuteckým zde zřídili i výrobnu likérů, 
        v níž pak pokračoval Mořic Skutecký – syn Filipa Skuteckého, dědic domu 
        i živnosti. Dětí měli Skuteckých více. Jeden z jejich synů byl obvodním 
        lékařem v Bystřici na Pernštejnem.
        Skuteckých se výrazně podíleli na společenském a kulturním životě Nového 
        Města. Jako důkaz nám poslouží článek v HORÁCKÉM LISTU číslo 33, ročníku 
        28. ze dne 6. listopadu 1936 s názvem:
      „ŠEDESÁTINY DOBRÉHO ČLOVĚKA”
       „Do řady letošních novoměstských jubilantů přibude v 
        neděli nový člen. Bude tomu 8. listopadu 1936 šedesát roků, kdy v Olešnici 
        v okrese boskovickém narodil se Mořic Skutecký, výrobce lihovin a šumivých 
        vod v Novém Městě na Moravě. V Olešnici vychodil obecnou školu a v Brně 
        šest tříd gymnasijních. V roce 1893 se přestěhoval se svými rodiči do 
        Nového Města, kdež roku 1907 převzal závod po svém otci. Závod po otci 
        zděděný svojí svědomitostí a poctivostí zvelebil, získav si plné důvěry 
        a spokojenosti svých zákazníků. Jako zaměstnavatel získal si opravdovou 
        úctu a vděčnost svých zaměstnanců, z nichž někteří u něho pracují celá 
        desetiletí. Kdyby všichni zaměstnavatelé tak zacházeli se svými zaměstnanci 
        jako Mořic Skutecký, nebylo by v závodech stávek a třídní nenávist, jak 
        ji za dnešní doby můžeme pozorovati v mnohých jiných závodech. M. Skutecký 
        jest člověk dobrý, šlechetný. Jest v Novém Městě i v okolí mnoho lidí, 
        kterým pomohl v době zlé. Přispěl mnohokrát, když se jednalo o jednotlivce, 
        ale i když se jednalo o zájem veřejný a učinil to takovým způsobem, že 
        nevěděla levice, co činila pravice. Bohužel, že i někdy jeho dobroty bylo 
        zneužito. M. Skutecký jest člověk skromný. Netlačil se nikdy do veřejného 
        života. Po dlouhém přemlouvání byl po převratě zvolen do obecního zastupitelstva. 
        Byl tam zvolen ne pro svoji příslušnost k určité politické straně, ale 
        pro svoje hospodářské zkušenosti, jež plně uplatnil jako předseda lesní 
        komise obecní. Neméně snažil se prospěti jako člen obecní komise finanční.
        M. Skutecký jest dobrým Čechem a pokrokovým člověkem. Jeho češství i pokrokové 
        smýšlení přivedlo ho do řad sokolských, kde jest členem od roku 1907. 
        Je tudíž jedním z nejstarších členů novoměstské sokolské jednoty, konaje 
        svědomitě a opravdově všechny povinnosti jež na něm byly kdykoli žádány
        Když bylo roku 1911 založeno družstvo pro stavbu sokolovny, byl M. Skutecký 
        mezi zakládajícími členy. Když se roku 1921 začala stavět sokolovna, přijal 
        M. Skutecký členství ve finančním odboru, jehož úkolem bylo finanční prostředky, 
        potřebné ke stavbě nejen opatřiti, ale s nimi také šetrně, opatrně a účelně 
        hospodařiti. Když po vystavění sokolovny první pokladní stavebního družstva 
        M: Bukovská vzdala se pro churavost své funkce, přijal M. Skutecký tuto 
        nanejvýš zodpovědnou funkci a vykonává ji od 9. IV. 1922 do dnešní doby. 
        Jsa si vědom skromnosti M. Skuteckého a jsa si vědom toho, jak nerad poslouchá 
        svoji chválu, upouštím od toho, abych vypočítával , co pro družstvo vykonal, 
        ale se všemi těmi, jimž v době zlé prospěl, kteří s vděčností o něm mluví, 
        přeji mu do sedmé, i těch ostatních životních desítek to nejlepší, hlavně 
        zdraví.” 3)
      M. Skutecký s celou svojí rodinou měl Nové Město velice 
        rád. Poskytovalo mu pocit bezpečí a i přes varování přátel, aby před nacisty 
        uprchl, se rozhodl zde zůstat. Byl váženým občanem a nikdy se tu s projevy 
        antisemitismu nesetkal a věřil, že ani v budoucnu nesetká.
        Ve městě byl M. Skutecký ctěnou osobností hospodářského i společenského 
        života. Byl členem ředitelství novoměstské pobočky Moravské banky, zakládajícím 
        členem místního Družstevního lihovaru a jako člen finančního odboru se 
        podílel na uspořádání úspěšné Horácké krajinné výstavy v roce1925. Byl 
        členem Sokola, stál u zrodu místní sokolovny, podporoval okrašlovací spolek, 
        Sbor dobrovolných hasičů, studentský spolek Horák, sportovní klub, aj.
        Dne 23. listopadu 1941 byli Mořic a jeho nejstarší syn Karel zatčeni a 
        deportováni do koncentračních táborů. Mořic Skutecký zahynul jako šestašedesátiletý 
        muž 5. února roku 1942 v Mauthausenu. O Karlovi není žádná zpráva, pravděpodobně 
        byl deportován spolu s otcem do Mauthausenu a zde také zemřel. Čtyřiapadesátiletá 
        paní Jindřiška byla spolu s třiadvacetiletým synem Filipem deportována 
        18. května do Terezína. Zde byli ihned zařazeni do transportu na východ. 
        Jindřiška a Filip zahynuli 25. května 1942 v Lublinu, Rudolf zahynul 31. 
        července 1942 v Majdanku.
       Rodina Brady - Metzl
       Rodina Brady se přistěhovala do Nového Města na Moravě 
        roku 1883 ze Žamberka. Tehdy Adolf Brady koupil dům č. p. 13 na Vratislavově 
        náměstí. Dodnes se tomuto místu říká „U Bradu” a pamětníci si vzpomínají 
        na to, jak chodili nakupovat k „Bradom” . V roce 1884 si Adolf spolu se 
        svojí ženou Karolínou otevřel v tomto domě obchod s potravinami. O potraviny 
        se starala Karolína, o administrativu pak sám Adolf. Manželé nemohli mít 
        děti, a proto adoptovali synovce Karla Metzla a neteř Hedviku Metzlovou. 
        Odtud vzniklo jméno Brady – Metzl. Rodina Metzlova žila v Třeboni a měla 
        sedm dětí. Maminka Metzlová byla sestra Karolíny, a tak nebyly s adopcí 
        žádné větší problémy. Obě děti byly zpočátku dány do Nového Města na výchovu, 
        k samotné adopci došlo později roku 1925.
        Karel Brady – Metzl se ihned angažoval v kulturním životě Nového Města. 
        Hrál ochotnické divadlo, stal se členem spolku Sokol, dobrovolným hasičem 
        i aktivním fotbalistou, pracoval ve sportovním klubu ( na lyžařských závodech 
        informoval diváky o dění na trati pomocí hlásné trouby ), finančně i hmotně 
        podporoval skauty, fotbalisty, sportovní klub a věnoval se i charitativní 
        činnosti. Podporoval dětský domov, dával každoročně dárky pod vánoční 
        stromek, který stával na náměstí, byl také hlavním organizátorem koupě 
        auta BUICK, které hasiči později přestavěli na stříkačku.
        V roce 1927 se Karel oženil, jeho manželkou se stala o deset let mladší 
        Markéta Dubská. Oba manželé postupně přebírali vedení rodinného podniku, 
        který za jejich činnosti prosperoval, a přesto žila rodina skromně. Jako 
        první zavedli v Novém Městě na Moravě benzinovou čerpací stanici ( žádost 
        o její povolení přikládám v dokumentaci ), která stála přímo před obchodem. 
        Jako jedni z prvních zavedli také ve městě maloobchodní prodej uhlí, jako 
        první měli zavedený telefon s číslem 1, později bylo jejich číslo přeměněno 
        na 11, 1 získala četnická stanice.
        Karel a Markéta měli dvě děti, Jiřího a Hanu. Maminka Markéta pracovala 
        celé dny, a proto měly děti vychovatelku.Ve škole obě děti navštěvovaly 
        povinnou náboženskou výuku. V první třídě to byla výuka katolická, ve 
        druhé vyučování církve československé a ve třetí na doporučení ředitelství 
        školy navštěvovaly izraelskou výuku . Každé pondělí navíc jezdily s maminkou 
        do synagogy ve Velkém Meziříčí.
        Je známo, že rodina podporovala také řadu umělců, mezi nimi i V. Makovského. 
        Karel, spolužák Makovského, dostal od tohoto významného sochaře jednu 
        z jeho prvních plastik. Makovskému se prý nelíbila a dlouho žádal Karla 
        Brady – Metzla o navrácení, že mu ji vymění ).
        Karel s Markétou zřídili brzy k maloobchodu ještě i velkoobchod a výkup 
        a obchodovali se vším. Od sedláků vykupovali brambory, žito, krůty, vajíčka, 
        máslo a vše to prodávali do Prahy, Německa a Rakouska. V létě pak vykupovali 
        Bradovi i lesní plody ( např. roku 1907 bylo z odraneckých lesů vykoupeno 
        4000 kg borůvek 6000 kg hub ).
        Velmi oblíbená mezi lidem i doma u dětí byla babička Karolína, k níž se 
        vztahuje i řada historek. Známá je tato, kterak si dědeček zakoupil nový 
        bicykl za 150 zlatých a babičce, která novotám příliš neholdovala řekl, 
        že jej pořídil za 20 zlatých. Když jednou dědeček odjel do Brna, babička 
        bicykl prodala sousedovi za 40 zlatých a radovala se, jak dobře pořídila. 
        Zájem o bicykly byl velký, a tak babička poslala dědečkovi do Brna telegram, 
        kde stálo,že ta kola se dobře prodávají, ať koupí ještě další tři. 
        Rozkvět rodinného podniku ukončila v roce 1939 německá nacistická okupace. 
        Nastalo období persekuce. I u nás v Novém Městě se našli tací lidé, kteří 
        dovedli z této situace těžit ve svůj prospěch, skýtala se tu pro ně možnost 
        obohacení, možnost zbavení se věřitele. I Karel Brady – Metzl se dočkal 
        lidského „uznání”. Na základě falešného udání byl zatčen a po dva měsíce 
        vězněn na gestapu v Jihlavě.
        Paní Markéta měla bratra, který za okupace utekl do Belgie. Na výpomoc 
        do začátku mu poslala menší obnos peněz. Když nacisté obsadili Belgii, 
        zatkli zprostředkovatele pomoci a našli u něho adresář obdarovaných i 
        dárců. Proto byla paní Markéta na jaře roku 1941 předvolána na gestapo 
        a domů se již nevrátila. Hned odtud byla deportována do ženského tábora 
        RAVENSBRÜCK . Spoluvězeňkyně, které přežily, na ni vzpomínaly jako na 
        ženu plnou optimismu, která je neustále povzbuzovala, jako na ženu, která 
        často myslela na děti a rodinu. Ještě o vánocích roku 1941 poslala dětem 
        dárky. Z krajíčku chleba vymodelovala podkovu a pět srdíček, ozdobila 
        je zubní pastou a vyryla na ně iniciály rodinných příslušníků, vložila 
        je do obálky k dopisu, který mohla posílat jednou ze měsíc. ( fotografii 
        dárků opět uvádím v dokumentaci ) V koncentračním táboře zahynula maminka 
        Markéta 29. října 1942.
        Karel byl zatčen 23. listopadu 1941 spolu s dalšími novoměstskými Židy. 
        Byl odvezeni do Jihlavy, kde se mu podařilo udržet se nějaký čas jako 
        leštiči parketové podlahy. Leštidla mu sháněla rodina a pak je posílala 
        do Jihlavy. Měl zde volnost, sám chodil i nakupovat, ale utéct si nedovolil 
        – děti doma byly rukojmím. Po několika měsících byl Karel při heydrichiádě 
        deportován do Brna na CEJL a následně zařazen do transportu, který přijel 
        do OSVĚTIMI 11. června 1942. V táboře Karel zemřel 14. července 1942.
        V Novém Městě mezitím osiřely obě děti, třináctiletý Jiří a desetiletá 
        Hana. Obou sirotků se přes velké riziko ujal strýc Ludvík Hájek ( manžel 
        Karlovy sestry Hedviky ). Dne 14. května 1942 byly obě děti předvolány 
        do Třebíče. Směly si s sebou vzít pouze kufr s nejnutnějšími věcmi o maximální 
        hmotnosti 30 kg. Z Třebíče pak byly poslány 18. května 1942 transportem 
        do TEREZÍNA. Domů stále přicházely dopisy od maminky, ale nikdo si je 
        už nečetl. Všichni členové rodiny byli již deportováni. Deportace byl 
        ušetřen pouze strýc Ludvík, který nebyl židovského původu.
        Terezínské ghetto bylo označováno za „lepší” koncentrační tábor, za jakousi 
        přestupní stanici, odkud vedla už jen cesta na východ, kde pracoval naplno 
        nacistický průmysl smrti. 
        V Terezíně byla mezi internovanými řada přátel a příbuzných rodiny, a 
        tak se Haničky ujal architekt Artur Eisler a inženýr Geschmay si vzal 
        na starost Jiřího. Ing. Geschmay byl vedoucím tepelné služby a byl to 
        on, který rozhodl, že pokud válka dobře skončí, může Jiří pokračovat v 
        učení, pokud by to ale mělo skončit špatně, bude lepší, když bude Jiří 
        umět řemeslu, a proto se stal Jiří učedníkem instalatérem. Instalatérské 
        řemeslo Jiřího provázelo v Terezíně, zachránilo život v Osvětimi a stalo 
        se jeho celoživotním povoláním. 
      3. kapitola
        Kroky Jiřího a Hany uličkami Terezína
      Do koncentračního tábora Terezín dorazily obě děti 18. 
        května 11942. 
        Jiří přebýval v bloku L – 417 na pokoji číslo 1, kde byl vychovatelem 
        mladý profesor Valtr Eisinger ( =Prcek, Bumbrlíček ). Jiří byl na pokoji 
        jediný, který pracoval, a proto měl pokoj opustit a přestěhovat se jinam. 
        Profesor Eisinger si ho natolik oblíbil, že prosadil, aby tu mohl Jiří 
        zůstat. Pokoj číslo 1 byl takový elitní pokoj, první mezi všemi. Měl i 
        vlastní samosprávu v rámci republiky „ŠKID” a snad každý z jeho osazenstva 
        měl podle svých schopností něco na starosti. Název „republika Škid” vznikl 
        podle knihy stejnojmenného názvu, o které chlapcům V. Eisinger často vyprávěl 
        a zaujal je jí natolik, že se chtěli stát škidovci. ( ŠKID – zkratka z 
        rus ŠKola Imeni Dostojevskovo – škola pro bezprizorní v porevolučním Petrohradě 
        ) Škid byl tajný, pro cizí lidi se název vysvětloval jako ŠKola I. Domov. 
        Samospráva republiky byla ustanovena na slavnostním pátečním večeru 18. 
        prosince 1942, zpívala se tu i hymna Škidu.
      …,, JAKÁ BOUŘE, JAKÁ SLÁVA,
        NA JEDNIČCE JÁSÁ LID,
        ZRODILA SE SAMOSPRÁVA,
        AŤ ŽIJE REPUBLIKA ŠKID …
      …NÁM JE KAŽDÝ ČLOVĚK BRATREM,
        AŤ JE KŘESŤAN NEBO ŽID
        MY JDEM SVORNĚ POD PRAPOREM
        CHLAPCŮ REPUBLIKY ŠKID”…4)
      Republika Škid měla i svoji vlajku, která obsahovala: 
        vernovskou vesmírnou loď a hvězdu = budoucnost, knihu = vzdělání. 
        Každý z chlapců měl svoji přezdívku, která vycházela buď z jeho jména, 
        nebo jeho povahových i fyzických vlastností. Pro zajímavost některé uvádím:
        Jiří Brady = Chladnokrevný kůň, Medvěd Brady
        Jiří Kurt Kotouč = Kotolouč, Referent, Svatý
        Zdeněk Ornest = Mustafa, Ohrenstein, Zdeněk, Orče, 
        Valtr Eisinger = Prcek, Bumbrlíček
        Hanuš Hachenburg = Ha - , Hanuš
        Petr Ginz = Ca-nz, Ginzero, -nz, Petruška, Soukromý profesor
      Na pokoji č. 1 byl vydáván také časopis, ručně psaný týdeník 
        s názvem „VEDEM”. Celkem bylo napsáno asi 800 stránek. Název byl odvozen 
        ze sportovní terminologie, pokoj č. 1 byl jedničkou mezi domovy, tedy 
        vedl. Jedním z hlavních iniciátorů časopisu byl Petr Ginz. Každý týden 
        pronásledoval kamarády s žádostí o příspěvky, někdy byl nucen za ně nabídnout 
        něco málo ze svých balíčků, které mu chodily poměrně často. I Jiří napsal 
        do časopisu několik příspěvků:
      Dálkové topení
      „ Práce v Terezíně je ztížena tím, že je nedostatek nářadí. 
        Však nad očekávání je v Terezíně na válečné poměry více materiálu než 
        mimo ghetto. Poněvadž je tu dosti materiálu, dělá se mnoho velkých staveb. 
        Jedna z nich je dálkové topení. Chtěl bych vám o něm podat stručný referát.
        Parní centrála je v pivovaře. Ze dvou kotlů je teprve jeden v provozu. 
        Druhý bude v pořádku až za měsíc. V kotli se topí ve dne v noci. Jsou 
        tři party topičů, které se střídají. Za čtyřiadvacet hodin se spálí 80-100 
        q uhelného prachu. Uhelným prachem jde topit, protože se vhání pod hustý 
        rošt vzduch. Z kotle jde pára do rozdělovače, odkud pak jde jedním směrem 
        do Kavalíru. Na něm je odbočka do infekční koupelny, do Zentralbadu a 
        do odvšivovacích lázní. V kuchyni se redukuje z vysokotlaké páry ( 8 atm, 
        60°C ) na nízkotlakovou ( 0,4 atm, ) a jde do kotlů, které pouštějí z 
        kotlů pouze vodu a páru zadrží. Z kotle teče kondenzát do nádrže, odkud 
        se čerpá do šachty pod zemí v pivovaře. Z L 408 teče kondenzát pod zemí 
        do pivovaru. Nyní se též dělá parní topení v Reitschule. V kotelně v pivovaře 
        je též změkčovací stanice, protože by se z tvrdé vody tvořil v kotli kotelní 
        kámen.
        Doufám, že jste všemu rozuměli a končím referát.” 5)
      Každý večer v pátek se konalo na 
        pokoji č. 1 předčítání příspěvků. Někdy přišel na předčítání i některý 
        z lektorů, který přednášel chlapcům na ilegálním vyučování. Pravidelné 
        vyučování jazyků a přednášky probíhaly na půdě budovy. Jedním z přednášejících 
        byl i Karel Poláček, na kterého Jiří rád vzpomíná. Poláček tu přednášel 
        ruskou literaturu, pokud se připravil, byly jeho přednášky velice zajímavé, 
        pokud ne, všichni to na něm ihned poznali. Pokoj č. 1 žil kulturně. Chlapci 
        společně navštívili i divadelní představení Prodané nevěsty, které nastudovali 
        vězni. V Terezíně bylo i hodně malířů, Kteří zaznamenávali život v internaci. 
        Když nacisté přišli na nějakou nepovolenou činnost, hrubě zakročili. Malířům 
        například lámali ruce a poslali je do Osvětimi.
        V pokoji č. 1 bylo 42 kavalců. Vedle Jiřího spal Jiří Kotouč a oba chlapci 
        se velice spřátelili. Prý i jejich maminky v ženském táboře se staly dobrými 
        přítelkyněmi.
        Osazení pokoje č. 1 se často měnilo díky transportům na Východ. Prošlo 
        jím na 100 chlapců, z nichž přežilo pouhých 15. Nakonec zbyl v Terezíně 
        jeden jediný a tomu se naštěstí podařilo „Vedem” zachránit.
        Jiří byl transportu na východ dlouho ušetřen. Na Terezín vzpomíná v „dobrém” 
        slova smyslu, protože zažil ještě něco mnohem horšího, zažil Osvětim.
        Podmínky v Terezíně byly velice tvrdé , mladí se jim dokázali přizpůsobit, 
        starší lidé však velice trpěli. 
        V Terezíně byl i strýc Jiřího a Hany, nejmladší otcův bratr, který tu 
        pracoval v krematoriu. Vyprávěl Jiřímu o obětech, jež sem byly přiváženy 
        z Malé Strany, která nebyla přímo součástí ghetta, ale sloužila jako policejní 
        věznice pražskému ghettu, lidé prý byli „zdeformovaní”, utlučení. Strýc 
        Jiřího, muž noblesních zvyklostí, velice citlivý, se pod tíhou této skutečnosti 
        dobrovolně přihlásil do transportu a už se nevrátil.
        Zpočátku svého pobytu byly Jiřímu i Haně povoleny návštěvy jednou týdně. 
        První jejich návštěva se ovšem nevydařila. Jiří vzpomíná,jak se před setkáním 
        nemohl s Hanou nijak domluvit, a tak šel každý navštívit toho druhého 
        a minuli se. Díky tomu, že Jiří pracoval, mohl brzy svoji sestru navštěvovat 
        každý den do osmé hodiny večerní. Spolu zde oba sourozenci prožili více 
        jak dva roky. 
        Hanička kvůli svému věku pracovat nemohla. Navštěvovala improvizovanou 
        výuku, malovala. Také onemocněla encefalitidou, ale uzdravila se. Každý 
        týden dostávali internovaní bílou buchtu, takovou pochoutku, kterou vždycky 
        Hana schovala pro svého bratra. Říkala, že jako pracující ji potřebuje 
        mnohem víc než ona. 
        Na podzim roku 1944 bylo vypraveno z Terezína posledních deset transportů 
        do Osvětimi. Hanička byla zařazena až do předposledního a na místo tábora 
        dorazila 23. října 1944. Těšila se na shledání se svým milovaným bratrem, 
        nechala si, aby byla krásná, učesat své dlouhé vlasy, ale hned po příjezdu 
        byla při první selekci určena jako práce neschopná, což se rovnalo rozsudku 
        smrti. Bylo jí tehdy třináct let. Hanička byla ostříhána dohola a její 
        první kroky směřovaly do plynové komory. Den příjezdu se rovnal zároveň 
        i dnem smrti. Zbyl tam po ní jenom její kufřík ( fotografii uvádím v dokumentaci 
        ).
        Jiří dorazil transportem do Osvětimi 28. září 1944. Všichni příchozí byli 
        ostříháni, oholeni a obdrželi vězeňské „hadry”. Pak přišlo dělení na truhláře, 
        zámečníky, aj.,ale byla tam i skupinka označená „JUGEND“ , kam se Jiří 
        domníval, že jako šestnáctiletý patří. Někdo mu naštěstí poradil, aby 
        řekl, že je mu osmnáct a to mu zachránilo život.
        Nejdříve pracoval u zámečníků, po několika dnech se dostal do vagonky 
        v GLEWITZ, kde potkal přítele Edu Krásu. Tady se pracovalo šest dnů v 
        týdnu a v neděli, aby neotáleli, stavěli vězni rybník. Jednu neděli také 
        čistil Jiří latríny a tento den považuje za jeden z nejhezčích. Nikdo 
        na něj nekřičel, nemusel se honit a dostal navíc i polévku.
        Jednou si bodl Jiří něco do nohy, noha mu otekla, a tak se přihlásil na 
        marodku, kde strávil Vánoce 1944.
        17. ledna 1945 začala evakuace tábora. Bylo to po nátlaku Stalina a Churchila 
        na V. frontu. Každý vězeň dostal na cestu bochník chleba, který musel 
        vydržet deset dnů. Při pochodu se dostali do táboru pro anglické zajatce, 
        kde tekla horká voda. Unavení vězni neodolali , ale při sprchování, když 
        usnul hlídač bochníků, jim chleba někdo ukradl. Všichni zůstali na další 
        cestu bez jídla. Další štěstí Jiří měl, když si ho Němci nevybrali mezi 
        padesát schopných lidí, kteří s nimi odjeli v otevřených vagónech v lednu 
        přes Slovensko a Německo, a tak jich většina pomrzla. Zbytek vězňů, mezi 
        nimi i Jiří Brady, se ocitl bez německého dozoru, a podařilo se jim uprchnout 
        dírou v cementové stěně. Na cestě při útěku doběhli do jedné německé vesnice, 
        která byla prázdná, ale všechno jídlo v ní bylo ponecháno, ukradli zde 
        civilní oblečení a chtěli odejít. Mezitím sem dorazili Rusové a po nich 
        i Němci, nastal zmatek. Jiří vzpomíná, jak se tady na Odře fronta tenkrát 
        zastavila. Pak už jen hledali jídlo a byli na svobodě. Došli dál na frontu 
        do BLECHHAMMERU, přejídali se tu a bylo jim už dobře. Tady se také snažili 
        dostat se do armády, ale nepodařilo se jim to, vypadali prý jako hadrníci. 
        A tak si Jiří s Edou našli práci. Eda jako kuchař a Jiří jako instalatér. 
        Českým transportem do Užhorodu se přiblížili ke svému domovu.
        Do Nového Města na Moravě se vrátil Jiří v polovině května. Zůstal ovšem 
        sám, nikdo z rodiny již nežil. Našel zde strýce Ludvíka Hájka a tetu Hedviku, 
        která se vrátila z Terezína krátce před jeho příjezdem. 
        Některé z cenností, které si rodina stačila před Nacisty a místními zloději 
        uschovat, se podařilo Jiřímu získat zpět. Dům byl zpustošený a prázdný. 
        Jiří Brady se ocitl sám, s rukama holýma, patřilo mu jen to, co měl na 
        sobě. 
        Pod dohledem ředitele školy Josefa Tulise složil ve svých dvaceti letech 
        zkoušku z měšťanky a odešel na obchodní akademii do Prahy, kde složil 
        maturitu roku 1949.
        Roku 1949 se rozhodl pro emigraci do Izraele, ale ve Vídni vyskočil z 
        vlaku. Pobýval v Salzburgu a po roce se dostal do Kanady, kde žil bratr 
        jeho dědečka, kterého do té doby Jiří vůbec neznal. První práce, kterou 
        si v Kanadě našel, bylo balení katalogů, po třech týdnech měl ale všechny 
        katalogy zabalené a musel si najít novou práci. Hledání ho přivedlo opět 
        k instalatérskému řemeslu. U první firmy, u které pracoval, brzy skončil, 
        protože se nelíbil předákovi, u druhé pak zůstal po tři roky. Poté se 
        osamostatnil a založil si spolu s bývalým spoluvězněm malou instalatérskou 
        firmu BRADY & SEIDNER.
        Brzy se u Jiřího začaly objevovat další zdravotní komplikace, počínající 
        tuberkulosa, z níž se naštěstí po dvou letech vyléčil. Protože již nemohl 
        vykonávat žádnou těžkou práci, začal se ve své firmě věnovat zakázkám, 
        což podniku velice prospělo. V roce 1990 Jiří v práci skončil. 
        Jiří Brady má tři syny z prvního manželství, z druhého manželství s českou 
        lékařkou pak ještě dceru, která nese jméno po jeho milované sestře Lara 
        – Hana.
        Po listopadu 1989 se začal Jiří angažovat ve prospěch své vlasti. Založil 
        nadaci na pomoc Lidovým novinám, stál při zrodu Česko – Kanadské obchodní 
        komory se sídlem v Praze, jejímž je více prezidentem.
        Dnes žije Jiří Brady se svojí rodinou stále v Kanadě v Torontu. K nám 
        do Nového Města na Moravě se ale často a rád vracívá i přes všechno zlé, 
        co ho tady potkalo. Je to člověk nesmírně silný, skromný, člověk se srdcem 
        na pravém místě.
      4. kapitola
        Tenkrát tomu bylo tak … ( vzpomínky Jiřího Brady )
      Pátrání po pamětnících, kteří by mi objasnili a vypověděli, 
        jak tomu tenkrát v Novém Městě na Moravě opravdu bylo, mě přivedlo až 
        do Kanady, do Toronta. Tam žije Jiří Brady se svojí rodinou a já jsem 
        měla možnost se s ním, alespoň prostřednictvím dopisu a e-mailů seznámit. 
        Musím říct, že toto setkání mě vnitřně obohatilo, už dlouho jsem nepotkala 
        žádného člověka s takovým množstvím elánu do života, člověka laskavého 
        s otevřeným srdcem, člověka, jež i po všech útrapách, kterými ho život 
        provázel, zůstal plný optimismu, vitality, lásky. To všechno jsem cítila, 
        když jsem si četla zprávy od pana Brady. 
        Požádala jsem Jiřího o rozhovor pro moji práci a položila mu následující 
        otázky:
      1. Jaké bylo Tvoje dětství? (rodiče, babička, obchod, 
        dum)
        2. Kdo Ti řekl o tom,co se děje a jak jsi se cítil?
        3. Jak to vypadalo v Terezíně?
        4. A jaké byly vztahy mezi vámi kluky z pokoje č.1?
        5. Byli všichni dozorci jako V. Eisinger, jak se k vám chovali?
        6. Co ti dodávalo silu nevzdat se, prát se s životem?
        7. Jak se Ti podařilo před Němci utéct?
        8. A co se dělo po návratu domu, do Nového Města?
        9. co tě přinutilo k emigraci právě do Kanady?
        10. Řekni mi něco o svém současném živote, prosím.
      Brzy na mě v internetové schránce čekala odpověď. Protože 
        je z jazykového hlediska nesprávná, chybí zde interpunkce, přikládám její 
        originální podobu i přepis.
      Přepsaná podoba dopisu
       Milá Lenko, 
        jsem také rád, že nám spojení funguje, ale popisovat život od babičky 
        po vnoučata by zabralo nejméně dvě knihy. Tak to asi časově nevyjde. 
        Dětství bylo šťastné, byly jsme obě děti zhýčkané. (dort k narozeninám, 
        dort k svátku, atd.) Jen Hitler byl mrak na obzoru. Rodiče byli optimisté 
        a věřili, že nakonec Hitler prohraje, tak jen přechodně uschovali věci 
        u přátel a já přes mladý věk jsem se těchto akcí účastnil. Hned po obsazení 
        republiky otce někdo křivě udal a byl vězněn na gestapu v Jihlavě. Matka 
        dostala povolení s ním mluvit a mě vzala s sebou, a tak se mi podařilo 
        otce vidět. O těch různých příkazech a nařízeních se můžeš dočíst všude 
        jinde, pro mě jedním z nejtěžších byl zákaz chodit do školy. To bylo v 
        polovině primy na reálce.
        Terezín bez rodičů a s mladší sestrou byl dost těžký, ale měl také výhody; 
        hlavně tu, že jsme se nebáli mluvit otevřeně jeden s druhým a bylo tam 
        tolik intelektuálů, jako nikde jinde. Karel Poláček je jeden příklad lidí, 
        kteří k nám chodili na pokoj číslo jedna přednášet. Eisinger nebyl dozorce, 
        on byl moderní vychovatel, který dovedl talent z hochů vybičovat. Kupříkladu 
        Petra Ginze, Zdeňka Ornesta,od Hanise Hachenburka básně, atd. Já jsem 
        byl jediný v tomto věku, kdo na pokoji pracoval (14 let). Eisinger si 
        mě oblíbil a prosadil, že jsem mohl na pokoji zůstat. My jsme jej všichni 
        zbožňovali a jedině Waltr Roth byl vždy v opozici. K přežití nestačila 
        jen síla vůle, to nás mělo hodně., bylo zapotřebí štěstí, náhody a snad 
        i osud. Mám tolik náhod v životě, že si říkám, že to nemohou být náhody, 
        ale zatím jsem to nevyřešil. 
        Jak se mi podařilo z pochodu smrti utéct je zase kapitola sama pro sebe. 
        V Novém Městě jsem šel přímo k Hájkovým (strýc a teta) a když jsem se 
        potkal se spolužáky, tak jsem si neměli co říct, taková to po Osvětimi 
        byla propast mezi námi. Do Normálních kolejí jsem se dostal hlavně v Praze 
        na obchodní akademii, kde pro nás udělali vlastní třídu ( pro ty, kteří 
        přeskočili několik tříd). 
        V republice jsem měl hodně příbuzných, hlavně s otcovy strany. Všichni 
        byli ve smíšeném manželství, ale ty nejbližší jsem ztratil. Chtěl jsem 
        poznat svět a nechtěl žít v další diktatuře. V Rakousku jsem zjistil, 
        že dědečkův bratr, kterého jsem neznal, žije v Kanadě. Bylo mu osmdesát 
        let. Poslali mi vízum, a tak jsem skončil v Kanadě.
        Kanada byla pro mě ráj na zemi, i když jsem měl nějaké zdravotní problémy, 
        jako operaci ucha (následek války) a v roce 1954 tuberkulózu ze stejných 
        důvodů. Ale jinak jsem vybudoval dobrý podnik, mám krásnou rodinu, tři 
        syny, jednu dvacetiletou dceru a šest vnoučat. Hodně cestujeme, vloni 
        Yukon a Alaska, před tím Nepál, Tibet a Bhutan, v roce 2001 v Japonsku 
        a před tím to byla Austrálie a Nový Zéland. Pracuji na filmu “Je mojí 
        vlastí ...“. Z instalatéra se ze mě stal řečník ve školách, tak mám neustále 
        shon, což mi vyhovuje. Kniha “Hanin kufřík“ již také vyšla česky, ale 
        ještě jsem ji neviděl. Do konce roku bude ve dvaceti zemích a dnes vydavatelka 
        říkala, že vyjde čínsky ve dvou jazykách. Každou tu otázku, jestli je 
        to důležité, mohu odpovědět podrobně, ale na všechny bohužel nemám tolik 
        času. V Novém Městě budu 17. října, dnes jsem to potvrdil panu Černému, 
        a tak se doufám uvidíme.
        Mezi tím srdečný pozdrav George
      Dopis v původní formě
      Mila Lenko, jsem take rad ze nam spojeni funguje ale popisovat 
        život od babicky po vnoucata by
        zabralo nejmene dve knihy. Tak to asi casove nevyjde. Detsvi bylo stastne, 
        byli jsme obe deti hejckani.(dort k narozeninam, dort k svatku atd) jen 
        Hitler byl mrak na obzoru. Rodice byli optimisti a verili pevne ze nakonec 
        Hitler prohraje tak jen prechodne schovavali veci u pratel a ja pres mlady
        vek jsem se v techto akcich zucastnil. Hned po obsazeni republiky nekdo 
        otce krive udal a kdyz byl veznen na Gestapu v Jihlave matka dostala povoleni 
        s nim mluvit a me vzala ssebou a podarilo se mi otce videt. O tech ruznych 
        prikazech a narizenich se muzes docist vsude jinde, pro me jedno z nejtezsich 
        byl zakaz chodit do skoly. To bylo v polovine primy na realce. Terezin 
        bez rodicu a s mladsi sestrou byl dost tezky, ale mel také vyhody; hlavne 
        tu ze jsme se nebali mluvit otevrene jeden s druhym. a bylo tam tolik 
        intelektualu jako nikde jinde. Karel Polacek je jeden priklad lidi kteri 
        k nam chodili na pokoj cislo jedna prednaset. Eisinger nebyl dozorce, 
        on byl moderni vychovatel ktery dovedl talent z hochu vybicovat.ku pr. 
        Hanuse Hachenburka basne, Petra Ginze, Zdenka Ornesta atd. Ja jsem byl 
        jediny a tomto veku kdo na pokoji pracoval (14 let) Eisinger si me oblibil 
        a prosadil ze jsem na pokoji zustal. My jsme jej vsichni zboznovali a 
        jedine Walr Roth byl vzdy v oposici, K preziti nestacila jenom sila vule, 
        to nas melo hodne; bylo zapotrebi stesti, nahody a snad i osud. Mam tolik 
        nahod v zivote ze si rikam ze to nemohou byt nahody ale zatím "jsem 
        to nevyresil". Jak se mi podarilo s pochodu smrti utect je zase kapitola 
        pro sebe. V Novem Meste jsem sel primo k Hajkum (stryc a teta), a kdyz 
        jsem se potakl se spoluzaky tak jsme si nemeli co rict, takova to po Osvetimi 
        byla
        propast mezi nami, ale eventuelne jsem se znovu dostal do normalnich koleji 
        hlavne v Praze na obchodni akademii, kde udelali pro nas zvlastni tridu 
        (pro ty kteri preskocili nekolk trid). V republice jsem mel hodne pribuznych, 
        hlavne s otcovi strany vsichni byli ve smisenem manzelstvi, ale stratil 
        jsem ty nejblizsi, chtel jsme poznat svet, a nechtel zit v další diktature. 
        V Rakousku jsem zistil ze dedeckuv bratr ktereho jsem neznal zije v Kanade. 
        Bylo mu pres 80 let ale poslali mne vizum a proto jsem skoncil v Kanade. 
        Kanada byla pro mne raj na zemi, i kdyz jsem mel nakdy problemy, jako 
        operaci v uchu /nasledek valky/ a 1954 tuberu se stejneho duvodu, ale 
        jinak jsem vybudoval
        dobry podnik mam krasnou rodinu, tri syny jednu dvacetiletou dceru a 6 
        vnoucat. Hodne cestujeme, v loni Yukon a Alaska, pred tim traking v Nepalu,Tibete 
        a Bhutanu, 2001 vJaponsku a pred tim 
        Australie a Novy Zeeland Pracuji na filmu "je moji vlasti...". 
        S instalatera se mel stal " recnik" ve skolach atd, tak je stale 
        shon, coz mne vyhovuje. Kniha " Hanin kufrik" jiz také vysla 
        cesky ale jeste jsem ji nevidel. Do konce roku bude ve 20 zemich a dnes 
        rikala vydavatelka ze vyjde cinsky ve dvou jazycich.Kazdou tu otazku jestli 
        je to dulezite mohu odpovedit podrobne ale na vsechny bohuzel nemam tolik 
        casu. V Novem Meste budu 17.rijna. dnes jsem to potvrdil panu Cernemu 
        a tak se doufam uvidime.Mezi tim srdecny pozdrav George
      5. Závěr
      Při psaní mé práce jsem objevila spoustu zajímavých věcí, 
        které mi objasnily život českých Židů za II. světové války, blíže jsem 
        se seznámila s činností koncentračních táborů Terezín, Osvětim, potkala 
        jsem zajímavé lidi, navázala přátelský vztah s člověkem, jakých je na 
        světě málo.
        Slovo holocaust jsem si vždy dovedla spojit s židovskou otázkou za světové 
        války. V knihách jsem ale také našla i jiné výrazy vypovídající o stejné 
        skutečnosti, které mi do té doby byly neznámé. Jsou to výrazy genocida, 
        šoa. Už jejich pouhé vyslovení ve mně budí pocit strachu, ale nikdy dřív 
        mě nenapadlo, že se za nimi ukrývá tolik zla a zrůdností. 
        Díky hledání nejrůznějších knih se mi dostala do rukou řada zajímavých 
        publikací. Snad nejvíce na mě zapůsobila kniha s názvem Je mojí vlastí 
        hradba ghett?? , která se skládá z nejrůznějších článků a básní, jejímiž 
        autory jsou malí kluci, kteří byli díky době, v níž žili, okradeni o své 
        dětství a byli přinuceni dospět v raném věku a bojovat. Tato kniha mi 
        pomohla alespoň částečně pochopit pocity chlapců žijících v Terezíně.
        Knih vypovídajících o životě v koncentračních táborech či židovských čtvrtí 
        je spousta, složitější bylo naleznout prameny týkající se Nového Města 
        na Moravě. Zápisky v kronikách jsou pravidelněji vedeny až po roce 1948 
        a pamětníků židovského původu, kteří by chtěli vzpomínat na světovou válku 
        je u nás již velice málo. Proto mi byla inspirací z velké části útlounká 
        kniha velkého obsahu od pana Ing. Černého, vzpomínající na naše novoměstské 
        židovské spoluobčany. Pokusila jsem se také navázat kontakt s panem Jiřím 
        Brady, pocházejícím z židovské rodiny z Nového Města na Moravě, který 
        byl pod tíhou válečných událostí přinucen k emigraci. Po dlouhém čekání 
        a několika nevydařených pokusech na mě v e-mailové schránce přeci jen 
        čekal překrásný dopis plný citu a opravdovosti, jenž mi nabízel pomoc. 
        A já jsem za ni i za ty další zprávy velice vděčná.
        Téma židovské otázky mě vždy zajímalo a to, že jsem našla člověka, jehož 
        se tyto věci přímo dotýkají a jež žil ve městě, kam od mala jezdím a nyní 
        zde navštěvuji i gymnázium, mě ještě více inspirovalo pro napsání této 
        práce. Pátrání po nejrůznějších pramenech ať už v archivu novoměstského 
        muzea, starých novinách i na Stavebním úřadě v Novém Městě na Moravě bylo 
        pro mě také velice zajímavé a nesmírně mě ta práce těšila.
        Řadu věcí mi tato práce objasnila, ale čím více jsem přečetla knih, viděla 
        televizních dokumentů a dětských kreseb z Terezína, přečetla dopisů od 
        Jiřího Brady, tím se pro mě, pouhého člověka, holocaust stává víc a víc 
        nepochopitelným, neuvěřitelným. 
      6. Dokumentace 
      a) seznam obrazových příloh
      1. žádost F. Skuteckého k domovní přestavbě
        2. příkaz o poárijštění podniků – Karel Brady, Mořic Skutecký
        3. stavební plán domovní přestavby domu Mořice Skuteckého
        4. žádost Adolfa Bradyho o povolení stavby skladiště
        5. žádost Karla Brady o povolení výstavby čerpací stanice
        6. protokol o povolení výstavby skladiště
        7. rodina Brady – Metzl před obchodem ( Hana a jiří v popředí, zleva Markéta, 
        babička a dědeček Dubských, Karel Brady – Metzl )
        8. Hana, Jiří a maminka
        9. Hana a Jiří se učí lyžovat
        10. malá Hana se svojí panenkou a bratrem Jiřím
        11. Jiří Brady dnes
        12. vstupenka na terezínské kulturní pořady
        13. dárky, které poslala maminka Brady rodině o Vánocích 1942
        14. jeden z Haniných obrázků z Terezína
        15. titulní stránka časopisu „Vedem” se znakem „Republiky Škid”
        16. řez pecí terezínského krematoria
        17. Hanin kufřík
       b) seznam použité literatury
      -Je mojí vlastí hradba ghett? Marie Rút Křížková Praha 
        1995; (207 stran)
        Kurt Jiří Kotouč
        Zdeněk Ornest
      -Byli jedni z nás Ing. Jaromír Černý Novoměstský okrašlovací 
        spolek 2003; (40 stran) 
      -Hana’s suitcase Karel Levine Toronto 2002; (111 stran)
      -Židé – dějiny a kultura Židovské muzeum Praha Praha 1997; 
        (144 stran) 
      -Dějiny židovského národa Paul Johnson Praha 1995; (845 
        stran)
      - Horácké listy č. 33; ročník 28., 6. listopad 1936
      -Továrna na smrt Ota Kraus Praha 1959; (300 stran)
        Erich Kulka
      -archivní materiál Stavební úřad Nové město na Morav
      
        c) seznam uvedených citací
      1) Židé – dějiny a kultura; Židovské 
        muzeum Praha; strana 70 
        2) Továrna na smrt – dokument o Osvětimi; Ota Kraus, 
        Erich Kulka; strana 60
        3) Horácké listy č. 33; ročník 28., 6. listopad 1936; 
        úvodní strana
        4) Je mojí vlastí hradba ghett ??; Marie Rút Křížková, 
        Kurt Jiří Kotouč, Zdeněk Ornest; strana 36 
        5) Je mojí vlastí hradba ghett ??; Marie Rút Křížková, 
        Kurt Jiří Kotouč, Zdeněk Ornest; strana 141